selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nu är inte det här en direkt Linn-relaterad fråga, men nu vänder jag mig mot alla "vinylare" här på forumet med en fråga...

Tar en snabb bakgrund först. Jag har ägt två skivspelare , den förra var en Dual 505-2 och den nuvarande är en Rega Planar 3 med en Linn K5-pickup (relativt fräsch). P3:an fick jag till ett sånt pris att jag bara inte kunde motstå. Då och då åker det fram lite skivor som jag spisar på den, oftast får den dock stå och vila medan CD-delen av anläggningen gör sitt. Det känns som en rejäl skillnad mellan de två.

Den största skillnaden är att så gott som alla mina skivor har en onaturlig och påträngande diskant som FORT ger lyssningströtthet. Mest märks det på hur det låter när artisten säger "s" men även när stora körer tar i det övre registret. Då låter det huga...

Det här problemet har jag haft både på förra och nuvarande spelaren, med alla tre pickuper som jag kört (Ortofon OM-10, Grado Black och som sagt Linn K5) och funderar på vad problemet är.
  • Har jag rejäl otur med pickuper så att alla jag använt låter så här?
  • Är RIAA-steget i min Majik kajko på något vis?
  • Eller...är diskantspåren på väldigt många av mina skivor sönderspelade?
Har hört att det är fullt möjligt att spela sönder diskantspåren med en dålig nål...men att det hänt på så gott som alla (ca 100) skivor verkar lite osannolikt? Men jag vet inte vad annars det kan vara...

Även utan problemen i diskanten får vinyldelen stryk av CD-delen vad gäller upplösning, detaljering, dynamik och - musikaliskt flyt! Men mycket av detta kan möjligen ha att göra med denna eländiga diskant. Någon som vill försöka ge sig på att förklara vad som kan tänkas vara problemet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Med K5 och OM10 har jag haft det problemet med diskanten men inte med grado black vilken jag iofs bara kört på cirkusifierad LP12a.
OM10 har jag bara kört på billigare spelare. så det kan mycket väl vara pickupen men jag tror mer på kombinationen. hur ny är drivremmen den kan påverka en hel del vad gäller det musikaliska flytet och även en del diskantproblem. Detta är svårt att svara på men det är några tips ovan.
Svårt att prova med en inspelad Adikt den är annars kanonfin tycker jag .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ditt problem låter mer som ett problem som billiga cd-spelare brukar dras med. Billiga skivspelare brukar väl snarare låta burkigt än vasst? De billiga skivspelare jag haft har aldrig låtit vasst, inte heller då jag körde med k5 vad jag kan minnas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vad kör du med för nåltryck föresten? VTA vinkeln hur är den?


Top
   
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 01:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
-----8<--------
Klipp, klipp
-----8<--------
Ayn wrote:
Det här problemet har jag haft både på förra och nuvarande spelaren, med alla tre pickuper som jag kört (Ortofon OM-10, Grado Black och som sagt Linn K5) och funderar på vad problemet är.
  • Har jag rejäl otur med pickuper så att alla jag använt låter så här?
  • Är RIAA-steget i min Majik kajko på något vis?
  • Eller...är diskantspåren på väldigt många av mina skivor sönderspelade?
  • Antar att du redan kollat så att Majiks Phono-ingång är ställd till MM-pickupnivå. Kolla annars det.
  • Kolla så att pickupen spårar som den ska, samt att anti-skatingen inte är galet ställd.
  • Nåltrycket på alla Linns MM-pickuper ska ligga mellan 1,7 och 1,8 gram. Felaktigt nåltryck brukar ge upphov till distorderat ljud.
Jumpern för att ändra phonoingången sitter på kanten av huvudkortet på sidan där högtalarutgångarna sitter. Den är märkt MM/MC.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 28, 2003 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Har själv ägt en Rega Planar 2 (ungefär likvärdig med 3:an) i mitten på -80 talet och då var den tämligen överlägsen cd mediat som var väldigt färskt!

Men det har ju som sagt var hänt en hel del på cd fronten och jag skulle nog själv i dag (snart 2004) trots att jag är vinylfantast förmodligen föredra att lyssna på en CD-spelare i 3000:- klassen eller en DVD för runt 5-6000:- i stället för en billig skivspelare typ Rega, Project o.s.v.

Vill nog påstå att det är tyvärr så att man bör sitta åtminstone med en enklare LP-12:a, pickup minst K9 och helst Adikt, Valhalla och Akito1 innan man kan njuta fullt ut av vinylen.

K5:an, K9:an har ju Audio Technica pickuperna som förebild och dessa är inte kända för mjuk och behaglig diskant precis.

Kvalite kostar mer när det gäller mekanik(läs skivspelare) vilket gör att man måste lägga på några kronor för att nå en viss nivå där det börjar lira på allvar.

Tyvärr så stämmer nog ordspråket..... "Det kostar att ligga på topp!" :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 28, 2003 20:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
Förutom de rent hårdvarumässiga orsakerna som nämnts ovan, så kan det du upplever bero på dåliga pressningar. Hård diskant och s-ljud som skär i öronen är typsiska för tyskpressad vinyl. Kolla upp vad det är för pressningar du har. Exempelvis har Warner Brothers fabrik i Alsdorf i många år framställt usla skivor.

En K5 har ju hängt med ett tag nu, så slitage på nålen är ju en möjlig orsak. Har du gjort rent nålen från avlagringar med sånt där slippapper nyligen?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited