selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: METALLICA
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 17:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Såg att bl.a SONY inte bara besitter samma hifi-kit (nåja, innan Katan bytet) utan även lyssnar såväl på Metallica som Sofie Zelmani i likhet med undertecknad. Tänkte därför berätta om förra veckans musikupplevelser. Gjorde en liten Metallica turné och passade på att besöka lite polare i bl.a Schweiz.... eller var det tvärtom... :? ....jaja hursomhelst. Blev fullkomligt överkörd av mina gamla "Four Horsemen" idoler i Hallenstadion förra måndagen. En öppning med Blackened hade man ju ens inte vågat drömma om. Hade iofs inte varit ledsen om de spelat "The Four Horsemen" men man kan ju faktiskt inte få allt och denna "setlist" går ju inte av för hackor....

Blackened
Creeping Death
Ride the Lightning
Welcome Home (Sanitarium)
For Whom The Bell Tolls
Frantic
Seek and Destroy
The Unnamed Feeling
Sad But True
One
Battery
--------------
Harvester Of Sorrow
Nothing Else Matters
Master Of Puppets
--------------
St. Anger
Enter Sandman
--------------
Last Caress
Hit the Lights

.....glad i hågen vandrar man ut från Hallenstadion väl medveten om att man endast tre dagar senare skall få beskåda och lyssna till pojkarna igen. I torsdags bar det så av till Bologna och arenan Pala Malaguti. Mitt första besök i Italien, om man räknar bort tågbytet i Verona 1991. Var mycket spänd på hur Italienarna agerar på en konsert. Jag är lite småimponerad faktiskt. Ibland kunde de iofs vara knäpptysta men mestadels var det riktig fotbolls stämning... olé, olé, olé, olé...Me...tal...lica.....Me...tal...lica... :D De började även denna konserten med Blackened, men det bekom mig absolut ingenting. Lite svagare låtval i början men sedan är det ju riktigt bra. Fick höra några andra låtar iallafall. Bl.a. Am I Evil och Fade To Black :D

Setlist:

Blackened
Fuel
Seek and Destroy
Fade To Black
Frantic
Dirty Window
Sad But True
The Unnamed Feeling
Harvester Of Sorrow
Master Of Puppets
Battery
-----------
St. Anger
Nothing Else Matters
Creeping Death
-------------
One
Enter Sandman
------------
Am I Evil?
Hit The Lights

Sådär ja.... nu har jag skrivit av mig lite... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 17:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja jösses, om Metallica fokuserade på samma metall på nya skivorna som de gör live... ;)

Man märker ju tydligt vilken epok som låtarna kommer från. Med en sån setlist skulle jag inte vara besviken alls heller :) Mästerverk rakt igenom i princip.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Metallica är ju riktigt bra!

Inte nu för att jag lyssnat så mycket på dom, dom senaste 2 åren, men självklart kommer deras skivor att komma fram då och då i framtiden. Nya skivan var väl ingen höjdare, iaf inte hemma i stereon, fast Live, ja då är det inget fel på låtarna.

Sen verkar dom ju ändå köra dom gamla goa låtarna på konserter. Synd att man bor så jäkla långt bort. Annars hade jag nog tagit mig ner på någon av deras sverige/danmark-spelningar.

Även en massa andra spelningar går man ju miste på när man bor i fel ände av landet. 22 Januari... 'snyft-snyft' Ayn vet kanske vad jag menar :wink: (DT)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 22:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Önskar att jag också fick höra dem live! Tycker att deras flesta skivor är riktigt bra, särskilt de tidiga! Det enda brutala misstaget de gjort är det kritikerrosade svarta aset. Vilket jädra bottennapp! Tycker att de tappade stinget fullständigt och gjorde vad de kunde för att charma den stora massan! Köpte den och lyssnade på den ett antal gånger för att ge den en ärlig chans, men det skar sig fullständigt mellan mig och den.
Har inte lyssnat på den senaste skivan vid mer än vid ett tillfälle då jag var lätt salongsberusad, men visst påminner den mer om de äldre skivorna än den svarta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 23:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
De flesta tycker den senaste är usel.... speciellt de som gillar Metallica i form av Nothing Else Matters, Enter Sandman, Unforgiven etc..... !!!!! På sätt å vis är den lika de senaste plattorna, men bara pga att det finns ett gäng låtar som inte når sedvanlig Metallica klass. Det finns dock några guldkorn t.ex. Frantic, ST Anger, Dirty Window är riktigt jääävla bra och ett klart steg tillbaks till rötterna.

De första fyra plattorna är näst intill helt fläckfria i mitt tycke. Den första, Kill 'em All, är ruggigt bra. Synd bara att ljudet är lika uselt.... den är dock ändå mycket välkommen att ligga i min Ikemi-släde :D

Tycker iofs "Det Svarta Aset" :) är ganska bra ändå....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 05:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Senaste plattan har sina stunder. Frantic och Purify är mina favoriter som får klart godkänt :)

I övrigt är det trist att de flesta Metallica-plattor plågas av så dåligt ljud att man nästan drar sig för att slå på dem trots att sångerna är rena mästerverk. Ta t.ex. ...and Justice for All som är en skiva med höjdarlåtar rakt igenom (det finns inte en enda dålig låt), ändå spelar jag den inte så ofta. Varför? Jo, det låter skräp. Trummorna låter som pappkartonger...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2003 01:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har fått tag i en biljett till deras konsert på Ullevi i gbg i vår. Räknar kallt med att det kommer att bli en grym konsert! Förderar helt klart deras tidigare album, tycker svarta skivan är bland det bästa och hoppas att de håller sig borta från senast skivan i möjligaste mån. Den är ju 60 min med trumslag på plåtburk, huga! :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 23, 2003 11:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Lars "Kakburken" Ulrich!!! :-)

Kan iofs inte låta bli att tycka det är lite coolt.... bojnk, bojnk, bojnk.. :-) Ett udda tilltag som bara MÅSTE vara medvetet...

Ullevi here we come.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 23, 2003 16:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Är övertygad om att det är ett medvetet val de gjort, det finns ju såklart de som föredrar detta och de som inte gillar det. Jag råkar tillhöra den senare gruppen...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited