Fortsätter lyssna med space optimization inkopplat och föredrar kompensation framför ingen kompensation. Nu har jag justerat min egna inställning ytterligare. Jag hittade fyra custom filter som man kunde justera precis som man ville själv. De som Space räknar fram går bara att justera litegrann. Nu kunde jag forma dem precis som önskat, så nu har jag bara två mindre justeringar kvar enligt bifogad bild.

Justeringarna plockar effektivt bort överskottsenergin från två rumsresonanser som skymmer musiken lite i mitt rum. Inget allvarligt egentligen, men jag tycker fortfarande det blir bättre än utan.
Min justering går kan jämföras med SO1 framräknade ingrepp för mitt rum och högtalare.

Det är inte svårt att föreställa sig att många av oss tycker SO tar bort för mycket av musiken

, om man tittar på vad SO1 tycker ska väck i förhållande till vad jag tycker blir bättre än ingen kompensering.
Även SO2 vill plocka bort mycket mer än vad jag själv tycker behövs, även om den inte alls är lika aggressiv som SO1 beräkningen.

En reflektion är att SO klokt nog bara jobbar med att plocka bort energi från musiken, eftersom det är fysiskt omöjligt att fylla igen utsläckningar i rummet. Det är bara dumt att försöka, men just principen att bara plocka bort innehåll från ursprungssignalen för att undvika att rumsresonanser slår an kan vara att många upplever SO som att något saknas i musiken när det kopplas in. Jag tänker att man nog ska försöka vara restriktiv med hur mycket man plockar bort. Det lilla jag justerar bort är fullt tillräckligt och bidrar positivt tycker jag.
Till Linns försvar är mina högtalare speciella genom sin dipolära konstruktion och dessutom konstruerade för att fungera så bra som möjligt i ett vanligt vardagsrum redan från början, så kompensationsbehovet blir kanske mindre än med mer konventionella högtalare som Linn räknar med i sin kalkylering.
Lyssningen fortsätter. Någon som har egna erfarenheter att dela?