selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Oct 07, 2025 00:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed May 28, 2025 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Ett intressant alternativ är även att renovera Kandiden. Det gjorde jag, den fick ny (bor)cantilever och en nål med Microridge slipning. Låter fantastiskt bra, betalade ca. € 380,-
Vem gör det?
T.ex. Ulber-Audio, där fick jag det gjort. https://www.ulber-audio.de/
Eller Techne Audio: https://www.techne-audio.de/home.html
Tack för tips.

PostPosted: Thu Sep 18, 2025 18:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ibland blir man överraskad....

Hustrun knatade in på myrorna i väntan på att jag skulle hämta henne efter jobbet. Hon kom ut med en del glas (hennes intressen) men hon hade plockat med sig en del vinylskivor också.

En skiva som hon hade med sig såg lite lovande ut... när man läser på baksidan om vilka som spelar på plattan...

Attachments:
IMG_2181.jpeg
IMG_2181.jpeg [ 152.3 KiB | Viewed 554 times ]

PostPosted: Thu Sep 18, 2025 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och hur var plattan (om du hunnit lyssna dvs)?

PostPosted: Tue Sep 23, 2025 18:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jodå...den var bra. Kanske inte det jag lyssnar mest på, men vissa låtar har något som slår an - t.ex. "So selfish". Med de musikerna med så är det svårt att misslyckas....
Den finns framme så det blir fler lyssningar framöver.

PostPosted: Tue Sep 23, 2025 18:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kunde inte låta bli....
har senaste året sneglat på ett par 212.or. Nyfikenheten på dem har fortsatt kittla, inte minst eftersom jag numera huserar i ett ganska litet rum så det skulle faktiskt funka med ett par stativare.

Kikade länge på ett par helsvarta 212:or som fanns nära sommarstugan, men det var ett par mk1 or. Samma sak med ett annat par lite norröver med orginalstativen, enligt Linn är det ett par mk1or.

Men rätt var det var så dök det upp ett par vita 212 mk2, så på vinst och förlust köpte jag dem. :shock:

Nu är det bara att invänta leveransen - även om det kliar i fingrarna att åka och hämta dem på plats....

PostPosted: Thu Sep 25, 2025 19:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

DHL kom förbi med ett litet kompakt paket på 30 kg idag….

Uppackning och sedan det självklara strulet… jag hade bommat att tala om för Anders (ja, jag köpte dem på Tonläget) att de skulle köras aktiva… men med Anders i telefon så gick det alldeles utmärkt att ställa om delningsfiltret till aktiv drift.

Sedan upp på stativen, gå in i Linns mjukvara och ladda ner delningsfiltren för 212orna, koppla in basen och spela svagt…..
det låter - ur EN högtalare…..

Stänga ner - kolla delningsfiltret, högtalarkabeln men inget fel där. Kolla i mjukvaran och ser att jag bara talat om att jag har en högtalare….Lätt åtgärdat och sedan lirar det på båda.

Lite pysslande och nu spelar alla register som de ska. För att vara så små så spelar det en helt ok bas i mitt lilla rum. Kan inte säga att jag saknar så mycket av den varan ännu.

Men.3k är klart trevligare än 2k…. Ska återkomma senare med lyssningsintrycken men låt mig säga att skivspelaren går för fullt ikväll :D

PostPosted: Thu Sep 25, 2025 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Jodå...den var bra. Kanske inte det jag lyssnar mest på, men vissa låtar har något som slår an - t.ex. "So selfish". Med de musikerna med så är det svårt att misslyckas....
Den finns framme så det blir fler lyssningar framöver.
Har kanske inte fattat... men vilket album handlar det om?

/ B

PostPosted: Fri Sep 26, 2025 08:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ah...

"I'm number one" av Anne Bertucci
https://www.discogs.com/release/9729763 ... aRY_zxExi2

Typisk 80-tals pop/rock. Helt ok, och vissa låtar riktigt bra.

PostPosted: Fri Sep 26, 2025 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Ah...

"I'm number one" av Anne Bertucci
https://www.discogs.com/release/9729763 ... aRY_zxExi2

Typisk 80-tals pop/rock. Helt ok, och vissa låtar riktigt bra.
Låt 1 påminner om Blondie - Call me
Låt 2 ABBA
Låt 3 Blondie
Låt 4 Kate Bush

:)

PostPosted: Sat Sep 27, 2025 10:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Uppackningsbild
Attachment:
Bild2.jpg
Bild2.jpg [ 729.99 KiB | Viewed 272 times ]
Törs inte ta något kort på rummet där de står... Golvhögtalare gömde en massa saker som låg bakom och nu med stativhögtalare så ser man allsköns skräp...
men det låter riktigt, riktigt bra.

PostPosted: Tue Sep 30, 2025 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lite skämmigt är det allt, men det får man väl bjuda på.

I alla fall - för cirka 2 veckor sedan kom en ny RCA-kabel som jag var nyfiken på, inköpt från det stora landet i väst.... Jag bytte ut den befintliga kabeln som satt mellan Exaktbox sub och M126 mot denna och spelade vidare. Tänkte inte mer på det, utan poppade på som vanligt.

Sedan kom mina A212or och jag kopplade upp dem och var så nöjd med dem, och spelade ett par skivor och började sedan ställa in dem i rummet.
Men det skavde lite grann - lät det inte lite ..... tunt? :shock:

Nog för att jag gick från ett par MIso men jag hade ju en M126 i botten som borde ge en del. Men jag spelade på, men tyckte att suben var lite väl tyst emellanåt. Gick och kände på den och blev rädd att den inte gav något alls...att den skulle gått sönder. Igen!

Men bestämde mig ikväll för att kolla igenom allt igen och ser då att jag kopplat kabeln på utgång 2, och i inställningarna så ger den signal på utgång 1.
Kopplade om och vips så har jag lite botten igen - mycket trevligare lyssning i rummet igen.

Jag har alltså under 2 veckor spelat på utan att märka att suben inte var inkopplad.... :oops:
Till mitt försvar kanske man kan säga att med ett par MIso så skulle man kanske inte behöva bas, åtminstone inte i mitt lilla rum.

I vilket fall som helst så spelar det på riktigt trevligt nu - och Bill Champlin låter som det ska igen - fast botten, och med ett myller av detaljer i toppen utan att det blir vasst.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17

All times are UTC+02:00