selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 01, 2025 03:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Nov 14, 2024 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin; Det skulle vara intressant att få en uppräkning av hur din setup ser ut idag.

/ B

PostPosted: Thu Nov 14, 2024 19:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Hultin; Det skulle vara intressant att få en uppräkning av hur din setup ser ut idag.

/ B
Absolut!

Kanske bra att lägga in det i första inlägget också i tråden - men det får jag fixa senare.

För musiklyssning
Linn Lp12 / Ittok LVII / Adikt / Radikal/1 (Akurate) (Karousel, Kore, Trampolinn)
Linn AEDSM (2014 variant)
Linn Majik Exaktbox-i / Upgraderad till Katalyst
Linn Majik Isobarik
Linn 126 (sub) och Linn Exaktbox Sub

För film
Samsung 55 Q70 (köpt 2020)
Pioneer SC-1123 Surround för att driva center och surround
XBox One S för källa och spel :)

Linn 112 som center och surround bak

Så när andan faller på kan jag köra ett 5.1 med helt okej upplevelse.

Utöver detta -
Audioquest Niagara 1200 för ström
Audioquest NRG-Z3 mellan vägg och Niagara 1200
Audioquest NRG-Z3 mellan Niagara 1200 och Exaktbox-i
Audioquest NRG-Y3 mellan Niagara 1200 och AEDSM
Audioquest NRG-Y3 inköpt för att testa mellan Niagara 1200 och Radikal eller Exaktbox sub eller Sub

Audioquest Cinnamon Ethernet mellan AEDSM och switch
Noname ethernet-kabel mellan AEDSM och Exaktbox sub samt mellan AEDSM och Exaktbox-i

PostPosted: Wed Jan 01, 2025 14:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Gott nytt år till alla sellerister! Eller linnfantaster... jag vet inte riktigt vad vi ska kalla oss för....

den här julen hade ju goda möjligheter att kunna innehålla mycket musiklyssning - ledig från den 19 december till 2 januari :). Men den planen sket sig - drog med en influensa från julfirandet så både jag och hustrun har hostat, haft feber och snörvlat på varsin våning under ledigheten.

Så ledigheten försvann, men jag har idag tagit tag i ett dåligt samvete. efter att ha bott i huset i 1,5 år nu... gjort ett test av space, eller i varje fall lagt in måtten på rummet och vilka ytor som finns och var jag sitter.
Jag måste faktiskt säga att jag blev förvånad - till det positiva hållet. Mitt rum är nog lite för litet egentligen för så pass mycket bas som jag har (Isobarik och en M126 sub) men med space aktiverad så städade den upp ordentligt i basen, framför allt när man spelar lite högre än vanligt.

Behöver med andra ord experimentera mer med systemet :)

PostPosted: Sat Jan 04, 2025 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med rätt tillvägagångssätt blir ett system med Space väldigt bra, i varje falla Exakt-system.

Lycka till!

PostPosted: Fri May 16, 2025 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nya funderingar....
Var förbi High Fidelity häromveckan och fick en provlyssning av Bedrok.... hmm...ja det lät bra men de summorna är inte aktuella för en uppgradering av spelaren....

Men - en fundering jag har umgåtts med en tid är om det är läge att gå på MC, och närmare bestämt en Koil. Jag vet att det i grunden är en AT-OC9XML med någon sorts förändring (förutom prislappen).

Men - min fråga är denna - stanna kvar på MM (Adikt) och köpa en Lejonklou Slipsik, eller gå över till MC (Koil) och nyttja det inbyggda MC-steget i min AEDSM?

Det här är nog den summa jag kan tänka mig att lägga - om jag hade dubbla summan (drygt) så kanske man skulle fundera på att uppgradera till Radikal 2 - men nu är det budget på 10k ish som gäller.
Jag skulle gärna ta in synpunkter från er som har gått från Adikt till MC samt er från er som har valt att stanna kvar - hur resonerade ni?

Edit - för info om LP12:an - kika några inlägg uppåt så ser ni hur den är specad.

PostPosted: Fri May 16, 2025 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog uppgradera till MC-pickup. För min egen del körde jag hela vägen från Basic, K9, K18 (länge sedan nu...) men blev aldrig nöjd. Till slut hamnade jag på ett icke-Linn alternativ som jag var relativt nöjd med. Men vid ett besök hos Anders/Tonläget lyssnade jag på MC-pickupen Arkiv och för första gången hörde jag diskanten integrerad i musiken, inte flytande/skramlande ovanpå resten. Tillsammans med Lingo II och uppgradering av Ekos'en till en 2:a så blev min gamla LP12:a som ny. Och jag tillskriver pickup'en som det största bidraget till välljudet. Och som fortfarande, 20 år senare, låter lika bra. Spelar knappast ens en vinyl i månaden och nålen ser fortfarande helt ok ut.

Nu när jag skriver detta inser jag att det kanske är dax för en service av min spelare, ska nog ta tag i detta snart.

/ B

PostPosted: Fri May 16, 2025 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Knepigt läge med den budgeten. Å ena sidan hade en Ekos 2 eller Arko varit ett lyft och uppgraderingen Radikal 1 till 2 är riktigt stor. Om inte Adikten är slut och behöver bytas, hade jag sparat tills jag hade råd med Radikal 2. En del föredrar faktiskt Adikt framför Koil och Adikten spelar toppen med en Topptolva också. Kan du inte jämföra dem hos High Fidelity?

PostPosted: Fri May 16, 2025 12:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för input - lite olika svar men det är ju det som är tjusningen med forumet - att få byta åsikter och tankar med varandra.

Adikten är fräsch - bytte nål på den förra sommaren - så det är inget som brinner i knutarna. Det var mer en fundering som kom upp, när jag lyssnade på den LP12a som fanns med Bedrok och Koil hos High Fidelity. Sa jag att den lät....riktigt bra 8)

Radikal /2 är frestande, men kanske läge att spara lite längre då till den.

PostPosted: Fri May 16, 2025 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller i princip med Tendaberry. Är Adikten så fräsch så borde Radikal/2 vara bästa uppgraderingen. Ni vet det där med hierarki i source first, typ. Sedan är det dags för tonarmen. Och därefter pickupen. Men det förutsätter förstås att det är Tune-dem man följer slaviskt, lyssnar man även på ljudet så är nog pickupen det större lyftet.
(Ursäkta att jag svär i kyrkan...)

/ B

PostPosted: Mon May 19, 2025 06:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Två st nyheter på himlen om du kan använda 3 punktsfästet på din Linn arm.

1. TrigB med AT VM 540 ML som är en bra Pu och med Alu hus för bästa stabilitet och med chans att byta upp dig i nål med Shibata, Paratrace eller SLC varianter.

2. Linn Koil med 3 punktsfäste och i Alu där du plockar fram ännu mer ur Linn Koil.

Det finns mängder att botanisera i detta i Sverige med uppgraderingar till AT MM och MC.

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature
Tangerine Audio Reference Turntable
LinnArts WoodRock Reference Turntable

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se

PostPosted: Wed May 21, 2025 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv kommer jag byta till Audio Technica OC9XML när min Kandid spelat klart. En pick up vars föregångare jag hade under 80-talet och som jag fortfarande minns med glädje. Jag vill ha en pick up som jag kan njuta av utan att behöva tänka på hur mycket pengar till ersättare jag behöver lägga undan varje gång jag spisar vinyl. Linns alternativ har blivit för dyra för det.

PostPosted: Fri May 23, 2025 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Själv kommer jag byta till Audio Technica OC9XML när min Kandid spelat klart. En pick up vars föregångare jag hade under 80-talet och som jag fortfarande minns med glädje. Jag vill ha en pick up som jag kan njuta av utan att behöva tänka på hur mycket pengar till ersättare jag behöver lägga undan varje gång jag spisar vinyl. Linns alternativ har blivit för dyra för det.
Prova då att köpa till en TrigB MC för AT OC9xxx som limmas och du får dessutom då en stabil Pu med 3 punktsfäste för Linn tonarmar.
Kommer inom ngn vecka limma i en Linn Koil i ett svart TrigB MC hus och köra den i en Krane.

Återkommer om detta i handlardelen.

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature
Tangerine Audio Reference Turntable
LinnArts WoodRock Reference Turntable

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se

PostPosted: Sat May 24, 2025 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Ett intressant alternativ är även att renovera Kandiden. Det gjorde jag, den fick ny (bor)cantilever och en nål med Microridge slipning. Låter fantastiskt bra, betalade ca. € 380,-

PostPosted: Sat May 24, 2025 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett intressant alternativ är även att renovera Kandiden. Det gjorde jag, den fick ny (bor)cantilever och en nål med Microridge slipning. Låter fantastiskt bra, betalade ca. € 380,-
Vem gör det?

PostPosted: Tue May 27, 2025 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Vem gör det?
T.ex. Ulber-Audio, där fick jag det gjort. https://www.ulber-audio.de/
Eller Techne Audio: https://www.techne-audio.de/home.html

Post new topic  Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next

All times are UTC+02:00