Tack för dina råd. Jag förstår dock inte vad du menar med "Hur skall du se vad du gör om du inte har en input output enhet att interagera med?"
Men jag kanske uttryckt mig luddigt. Att ha sin musiksamling liggande på en NAS verkar det vara många som har. En sådan har man ju igång 24/7 så rimligen ska ingen behöva krypa i garderoben för att köra linuxkommandon. Linux lär ju vara stabilt över tid.
Men:
1) Tänker jag fel att jag kan använda Asset UPnP som server (i NAS'en), den finns ju för Linux? *
2) Och att jag sedan använder Android eller IOS (iPad/iPhone) som styrning? Det är ju vad jag använder idag.
Vitsen med att använda M2 SSD'er som lagring i NAS'en är att de inte behöver "snurra upp" som mekaniska diskar. Väntetiden kan vara ganska lång, tillräckligt lång för att sambon tror att eventuellt kommando inte tagits och därför börjar trycka på allt möjligt... Däremot kommer jag använda en 8TB HD som backup-disk. Som du själv säger, en musiksamling är ju ganska statisk och det är lätt att uppdatera såväl NAS som backup-disk samtidigt. Jag kommer för övrigt ha backup-disken i min arbetsdator så arbetsgången blir att jag först adderar nya musikfiler till backup'en och sedan kopierar till NAS'en. Och eftersom Windows stänger av hårddiskar efter en stunds inaktivitet så står ju disken still utom när jag accessar den.
loomer: Jag har letat efter NAS'ar som byggs runt 2,5" diskar alternativt M2'or men inte hittat några. Var kan jag hitta dessa? Alla 2,5" NAS'ar som jag hittat är ganska stora eftersom de är designade för att även kunna rymma 3,5" snurrdiskar. Av den anledningen började jag fundera på en Hallon-paj med plats för 2-4 M2'or. Se nedan hur liten och behändig NAS'en kan bli med upp till 16 TB lagring.
Attachment:
71OeVEU6MrL._AC_SL1500_.jpg [ 142.09 KiB | Viewed 58448 times ]
/ B
* Kollade just på dBpowerAMP's hemsida och Asset finns för Raspberry Pi, såväl 32- som 64-bitsversion. Så någon lämplig kombination av Linuxdistribution och Asset borde gå att få ihop.