selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 20, 2025 13:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 14, 2025 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar närma mig att skaffa en NAS och tänker mig att bygga en sådan själv. Har letat efter en liten NAS baserad på 2,5" SSD'er eller M2 SSD'er men det verkar inte finnas några.

Men, det finns Raspberry Pi 5 och till denna finns det en "HAT" som man kopplar på och som rymmer 2 st M2 SSD'er. Det finns 4TB sådana för rimliga priser och 8 TB skulle definitivt räcka till min musiksamling.
Snygga lådor i metall finns det också, även om utseendet inte alls är viktigt vill jag inte montera min elektronik i plastlådor.

Men så kommer vi till mjukvaran. Jag gissar att det är någon form av Linux-distribution som behövs som OS - men sedan? Asset UPnP finns för såväl Linux som Raspberry Pi / Arm. Finns det speciellt OS för Hallon-pajen också?

Det vore smutt med en tyst NAS i garderoben som står på dygnet runt.

Någon här som har erfarenhet av ett sådant bygge?

Jag vet att Linnofil (som inte setts här på länge) byggde en "Super-NAS" och som numera är uppdaterad till SSD'er. Men baserat på 2,5" lagringsenheter och med väl tilltaget moderkort/låda. Fördelen är väl att man kör med Windows så jag slipper lära mig ett nytt OS...

Någon som byggt något av ovanstående och har erfarenhet att dela med sig?

/ B

PostPosted: Sat Feb 15, 2025 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kollat runt lite med Co-Piloy. Det verkar finns Windows 11 ARM som ska funka på en Hallon-paj 5.

Men finns det Linn mjukvaror som fungerar med det konceptet? Asset UPnP finns till ARM men hur är det med styrningen av DSM?

Linns mjukvara till DSM är egentligen ganska kass, speciellt med tanke på till hur dyra apparater de ska användas.

/ B

PostPosted: Sun Feb 16, 2025 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Internet är fullt av guider som visar hur man installerar operativsystem och tjänster som delar ut musikfiler på lokala nätverket på en Raspberry Pi.
Är man inte intresserad av Linux utan föredrar Windows måste man såklart välja hårdvara för det istället. Datorer anpassade för att vara brandvägg (t.ex. pfSense och OPNsense) är små och helt tysta och kan vara ett alternativ för både Linux och Windows. Går även att använda laptop vilket kan vara praktiskt.

PostPosted: Thu Feb 27, 2025 13:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Några olika tips och idéer:

1. Det finns numera en mängd färdiga NAS-modeller som är baserade på M2 SSD:er som lagring.

2. Om nya M2-baserade NAS är aningen för dyra, så kan man med lite tur få tag på en billig begagnad fläktlös 2-facks NAS som man ha 2,5" SSD:er i.

3. Det finns en mängd färdiga NUC-liknande små datorer som har 2-4 M2-platser som lämpar sig bra för en liten NAS.

4. Om man bygger egen NAS är det vanligaste att man installerar TrueNAS eller UNRAID. De bör vara de enklaste och bästa alternativen. Men läs på ordentligt innan du börjar köpa något till ett NAS-bygge. Jag skulle inte välja Windows för en NAS, men eftersom jag inte har jämfört så har jag inga konkreta argument för detta.

5. Om din NAS ska stå i en garderob så behöver den inte vara tyst, så då kan du också överväga att använda en kombination av SSD + mekanisk hårddisk. Antingen i form av cache eller i en nivå-indelad (tiered) lagring (kall/varm data). Själv kör jag QNAPs Qtier som i praktiken ger fördelen med prestanda från SSD och storlek från mekaniska diskar. T ex skulle du kunna ha 1 TB SSD och 8 TB HDD (och det känns som 9 TB SSD). (Om man köper begagnad NAS så behöver man vara medveten om att Qtier kräver minst 4 GB RAM.)

6. Kom också ihåg att du behöver minst en men helst två diskar att göra backup till. Det är att föredra att ha mekaniska diskar till backup. Det enklaste är förstås USB-diskar, men själv föredrar jag att använda sekundära NAS:ar som backup. En backup-NAS kan vara avstängd när jag inte gör backup och behöver därför inte vara så tyst.

Själv bygger jag egna datorer, men köper färdiga NAS:ar, så jag kan inte dela med mig någon byggerfarenhet. Det bör inte vara några större svårigheter att bygga själv, men om man både är nybörjare på NAS och har en stark förmåga att fastna i tekniska problem, så skulle jag ändå rekommendera att köpa färdigt. Om man tycker det är roligt att bygga, har tid och vill lära sig, så absolut, bygg själv.

/Ola

PostPosted: Sat Mar 01, 2025 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men finns det Linn mjukvaror som fungerar med det konceptet? Asset UPnP finns till ARM men hur är det med styrningen av DSM?
/ B
Nej det finns ingen mjukvara att styra DSM som körs på raspberry pi i garderoben. Hur skall du se vad du gör om du inte har en input output enhet att interagera med?
Har du bra nätverksanslutning i garderoben?
Jag tror aldrig du kommer få det fungera lättanvänt i praktiken. Hur skall du felsöka när din fru bara vill lyssna på musik och det hörs inget, tänk att du sitter på tronen i lugn och ro? Skall du be henne krypa i garderoben med terminal och seriekabel och skriva voodoo linuxkommandon? Hur skall du lägga till låtar på arkivet?

Vill du ha kostndseffektiv styrning av din DSM samt lagring av musik, skaffa en laptop med 2-3 NVMe platser och kör denna kopplad till TV och trådlös mus. Du kan klara dig med färre diskplatser, i praktiken kan du ta en offline backup i halvåret och manuellt återskapa bilioteket om disken skulle rasa. En musiksamling är relativt statisk över tid, med enbart tillägg då och då från källor som oftast är enkelt åtkomliga.

Helt enkelt en begagnad ThinkPad P53. Den kan du lagra och visa film också. Lycka till med bygget. Lå den stå på dygnet runt. När din fru vill nåt, rycker hon bara i musen och kan spela spotify, finlyssna på flac eller se på youtube, svt play.

PostPosted: Mon Mar 03, 2025 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för dina råd. Jag förstår dock inte vad du menar med "Hur skall du se vad du gör om du inte har en input output enhet att interagera med?"

Men jag kanske uttryckt mig luddigt. Att ha sin musiksamling liggande på en NAS verkar det vara många som har. En sådan har man ju igång 24/7 så rimligen ska ingen behöva krypa i garderoben för att köra linuxkommandon. Linux lär ju vara stabilt över tid.

Men:
1) Tänker jag fel att jag kan använda Asset UPnP som server (i NAS'en), den finns ju för Linux? *
2) Och att jag sedan använder Android eller IOS (iPad/iPhone) som styrning? Det är ju vad jag använder idag.

Vitsen med att använda M2 SSD'er som lagring i NAS'en är att de inte behöver "snurra upp" som mekaniska diskar. Väntetiden kan vara ganska lång, tillräckligt lång för att sambon tror att eventuellt kommando inte tagits och därför börjar trycka på allt möjligt... Däremot kommer jag använda en 8TB HD som backup-disk. Som du själv säger, en musiksamling är ju ganska statisk och det är lätt att uppdatera såväl NAS som backup-disk samtidigt. Jag kommer för övrigt ha backup-disken i min arbetsdator så arbetsgången blir att jag först adderar nya musikfiler till backup'en och sedan kopierar till NAS'en. Och eftersom Windows stänger av hårddiskar efter en stunds inaktivitet så står ju disken still utom när jag accessar den.

loomer: Jag har letat efter NAS'ar som byggs runt 2,5" diskar alternativt M2'or men inte hittat några. Var kan jag hitta dessa? Alla 2,5" NAS'ar som jag hittat är ganska stora eftersom de är designade för att även kunna rymma 3,5" snurrdiskar. Av den anledningen började jag fundera på en Hallon-paj med plats för 2-4 M2'or. Se nedan hur liten och behändig NAS'en kan bli med upp till 16 TB lagring.
Attachment:
71OeVEU6MrL._AC_SL1500_.jpg
71OeVEU6MrL._AC_SL1500_.jpg [ 142.09 KiB | Viewed 58448 times ]
/ B

* Kollade just på dBpowerAMP's hemsida och Asset finns för Raspberry Pi, såväl 32- som 64-bitsversion. Så någon lämplig kombination av Linuxdistribution och Asset borde gå att få ihop.

PostPosted: Wed Mar 05, 2025 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
....
Men:
1) Tänker jag fel att jag kan använda Asset UPnP som server (i NAS'en), den finns ju för Linux? *
2) Och att jag sedan använder Android eller IOS (iPad/iPhone) som styrning? Det är ju vad jag använder idag.
....
1. Det är skillnad på Linux och Linux. Det är inte samma fil man laddar hem för QNAP, Synology eller en Linuxdistribution för en PC. Det är även skillnad på QNAP och QNAP beroende på om den har Intel eller ARM-processor. Men visst, Asset ser ut att finnas för Raspberry ARM.
2. Javisst. Får man igång Asset i NAS:en så spelar operativsystemet där noll roll då det är UPnP ut på nätverket, Linns app och spelare kan utan problem kommunicera med den.

PostPosted: Thu Mar 06, 2025 00:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:

loomer: Jag har letat efter NAS'ar som byggs runt 2,5" diskar alternativt M2'or men inte hittat några. Var kan jag hitta dessa? Alla 2,5" NAS'ar som jag hittat är ganska stora eftersom de är designade för att även kunna rymma 3,5" snurrdiskar. Av den anledningen började jag fundera på en Hallon-paj med plats för 2-4 M2'or. Se nedan hur liten och behändig NAS'en kan bli med upp till 16 TB lagring.
Ok, jo de flesta överkomliga NAS:ar är de som stödjer 3,5" diskar, knappt 4 liter i storlek. Rena M2-flash-NAS:ar är oftast inte så mycket mindre utan de tar fler diskar istället. Om 3-4 liter är för stort så är nog den minsta färdiga NAS jag hittar Terramaster F8 på 1,5 liter. Du kan ju komma ner till 0,5 liter med liten dator/paj. Så om storlek är det viktiga så blir ju valet lätt.

/Ola

PostPosted: Thu Mar 06, 2025 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Egentligen är storleken i sig inte så viktig, snarare att jag inte vill ha funktioner som inte behövs. Tex plats för 3,5" snurrdiskar när det finns M2 SSD'er.

Och så är det lite lockande att designa sin egen burk till en rimlig kostnad (fast det är ju egentligen M2-diskarna som är huvudkostnaden).

Terramaster F8 var dock riktigt snygg, ska kolla upp denna lite mera. Tack för tipset!

/ B

PostPosted: Thu Mar 06, 2025 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är väl inga problem att få in dom där M2 SSD-erna i vilket NAS som helst med adapters? Man skall inte underskatta prestanda i en NAS, rätt gött att kunna bygga databasen från scratch utan att den behöver tugga hela natten. Redundans! Efter av diskkrasch i min NAS så köpte jag två diskar och kör speglat. Har inte bara musik på den, bra med säker backup av allt annat som foton, dokument etc. Kan även köra film från den till min Oppo BD-spelare.

PostPosted: Fri Mar 07, 2025 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Är väl inga problem att få in dom där M2 SSD-erna i vilket NAS som helst med adapters? Man skall inte underskatta prestanda i en NAS, rätt gött att kunna bygga databasen från scratch utan att den behöver tugga hela natten. Redundans! Efter av diskkrasch i min NAS så köpte jag två diskar och kör speglat. Har inte bara musik på den, bra med säker backup av allt annat som foton, dokument etc. Kan även köra film från den till min Oppo BD-spelare.
Ja, jo. Visst kan man tänka sig en "vanlig" NAS och sätta två M2'or i ett 2,5" hölje och köra raid 0. Men är Raspberry Pi 5 med 16 GB ram så mycket långsammare än en billig NAS? De billigaste NAS'arna verkar kosta 3-4 tusen, vill man ha lite krut i den kanske det dubbla. Då är ju den snygga Terramaster F8 för ca 6 tusen absolut ett alternativ.

Eller så bygger man en Rasberry för två tusen...

/ B

PostPosted: Sun Mar 09, 2025 23:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag kan påpeka att jag själv köpt en begagnad NAS i QNAP HS-serie för 1000 kr. Den är fläktlös och man kan stoppa i två 2,5" SSD:er i den, men är alltså lite större. Att köpa en begagnad NAS tycker jag är den billigaste och enklaste vägen att gå, men visst kan man ibland bli sugen på att bygga ihop något själv.

Kan tillägga att just den modellen jag köpte billigt har begränsat med RAM, vilket kan vara ett problem om man vill köra Kazoo, men det finns andra media-servrar som går bra. Kom över en annan ny NAS till väldigt bra pris, så den billiga är numera bara backup. Jag kör film-streaming också, men om man bara kör musik-streaming så krävs knappt någon prestanda alls.

/Ola

PostPosted: Mon Mar 10, 2025 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske ska kolla begagnatmarknaden ändå. Då får man ju hela mjukvarupaketet på en gång. Är inte direkt någon mästare att fippla med sådant...

Jag tänkte använda mig av Asset som server, vari ligger skillnaden mot Kazoo?

/ B

PostPosted: Tue Mar 11, 2025 20:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kan rekommendera att leta NAS begagnat. Dock måste man ha lite tålamod, priserna varierar från fynd till överpris, så man kan behöva leta lite innan man hittar ett fynd. Samt hålla koll på vad som är vettiga priser på olika modeller (och kanske undvika väldigt gamla modeller helt).

Jag har inte kört Asset, så jag kan inte uttala mig om skillnad mot Kazoo server. Kazoo server är enkelt, gratis och har funkat bra för mig. Dock har det en tendens att cachea väldigt mycket, vilket kan vara ett dilemma om man har ont om RAM (~problem vid 4 GB, ok vid 8 GB). Dessutom har väl Linn slutat supporta Kazoo server, så om du börjar från noll så kanske du vill prova något annat. Jag har kört MinimServer på en gammal NAS som inte klarade Kazoo server, och den funkade också bra. Asset borde säkert också vara bra, men jag misstänker att det är som med dBpoweramp; utgivaren vill att man ska betala för uppgraderingar men några års mellanrum annars slutar vissa saker att fungera (men det sagt fungerar dBpoweramp väldigt bra, men all funktionalitet som fanns när man köpte fungerar inte längre efter några år utan att uppgradera).

/Ola

PostPosted: Wed Mar 12, 2025 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på att "M2" ssd finns i sata och nvme-varianter.
Samma kontakt, samma utseende, kan fungera att blanda.

sata är mycket långsammare än nvme.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00