selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Feb 17, 2025 16:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 12, 2025 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spelade lite från Linn Radio idag på fm. Fin service att kunna lyssna på kvalitativ musik!

Frågan är bara, vilken strömningskvalitet är det egentligen man får? Linn-appen i telefonen säger:
MP3 44.1 kHz/24 bit 320 kbps

Hur ska man tolka detta?

/ B

PostPosted: Sun Jan 12, 2025 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som det står - 44,1 kHz samplingsfrekvens med 24 bitars informationsdjup snålkodat med MP3 till en informationsmängd av 320 kbps. Vore det inte snålkodat med MP3 skulle informationsmängden vara 44100 x 24 x 2 (för 2-kanal stereo) = 2,1 Mbps.

/mats

PostPosted: Mon Jan 13, 2025 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så när jag lyssnar på något som jag tror/hoppas är högupplöst så är det i själva verket 320k mp3?!? Har Linn satt ribban så lågt för sina kvalitetsradiokanaler? Inte mycket att hurra för även om inspelning och mix har större påverkan än strömningshastigheten.

Ordningen på informationen är för övrigt bedrövlig, men nu är ju mjukvara och gränssnitt inte Linns starka sida ;-)

/ B

Fö kan jag rekommendera att lyssna på Tidal: Herbie Hancock "River: The Joni Letters" som erbjuds i 24/96 format. Härlig musik där ett antal välrenommerade musiker deltar, inkl Norah Jones, Tina Turner, Joni Mitchell, Leonard Cohen mfl.

PostPosted: Mon Jan 13, 2025 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tekniska specifikationer som samplingsfrekvens, informationsdjup och datamängd säger inte automatiskt något om hur det låter i slutändan. Jag har inte lyckats övertyga mig själv om att jag konsekvent hör skillnad på CD, HD eller ens mp3 med hög upplösning (typ 320 kbps) av samma ursprungsfil. Att jag fortfarande köper allt jag kan på högupplöst format är feelgood.

Ja, skivan "River: The Joni Letters" är fantastisk! Några riktigt bra tolkningar av hennes låtskatt.

/mats

PostPosted: Sun Jan 19, 2025 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Tekniska specifikationer som samplingsfrekvens, informationsdjup och datamängd säger inte automatiskt något om hur det låter i slutändan.
/mats
Denna video: https://www.youtube.com/watch?v=6iohmhZWDNo har många många brister, men det är tydligt när jag lyssnar att spotify (mp3) låter sämst jämfört med andra format.

PostPosted: Mon Jan 20, 2025 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Tekniska specifikationer som samplingsfrekvens, informationsdjup och datamängd säger inte automatiskt något om hur det låter i slutändan.
Det har du iofs rätt i. För mig är det "source first" som gäller - och då handlar det förstås om inspelning och (viktigt) mix.
Men, i alla fall för mig, så spelar det ingen roll hur bra det låter "tune-dem" om det samtidigt distar/brusar och låter allmänt trist rent tekniskt. Det drar helt enkelt (för mig) uppmärksamheten från musiken. Framför allt är jag känslig för modern manipulation i form av dynamikkomprimering/limitering som dödar all musikalisk känsla. Varsam komprimering behövs, vem vill ha 90 dB dynamik hemma om man har grannar som inte har samma musiksmak som man själv?

Å andra sidan har jag album som är inspelade i artistens vardagsrum och som enligt allmänna "hifi-krav" låter totalkass - men ändå förmedlar "det där" som gör att man känner sig hemma i just det vardagsrummet. Och det är ju det som berör. För musik förmedlar ju något som går utöver det man kan säga med ord. Självklart egentligen, kunde man bara berätta behövde vi ju inte musiken.

Eller hur Haraldur?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00