selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Nov 04, 2024 09:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Back to hifi
PostPosted: Wed Oct 30, 2024 15:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej, har inte varit aktiv här på många år, men nu när barnen börjar bli större, så börjar hifi-suget att öka igen.

Jag har idag ett par Ninka som jag kör aktivt med två LK100 och en Kolektor och Genki.

Skulle vilja banta ner mängden lådor men ändå ha så bra ljud som möjligt. Minns att övergången från passiv drift till aktiv drift var helt magiskt med ett så enkelt system.

Jag har en skivspelare idag som jag skulle vilja haka på men även köra mina CD.

Har ni några förslag på system som skulle vara lämpligt att lyfta till?

Mvh
Fredric

Post subject: Re: Back to hifi
PostPosted: Wed Oct 30, 2024 17:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Budget?

Finns många intressanta lösningar men allt handlar ju om vilka pengar du kan tänka dig - samt om det är intressant med begagnat, är CD ett måste eller övergång till DS/DSM etc.

PostPosted: Wed Oct 30, 2024 17:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är inte jättepepp på DSM, är lite old-school, men kan tänka mig de nya majik eller liknande.
Begnagnat funkar fint för mig.

Fokus känns som för/slutsteg för att få 3 lådor att bli 1 eller 2 :)

PostPosted: Wed Oct 30, 2024 22:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad upplever du som bra med ditt system och vad skulle vilja förbättra?
Jag tror att Kollektorn är svagaste länken i system, så jag skulle nog börja att titta där.
LK100 är bra, men se gärna till att få dem servade med nya kondensatorer så sjunger de länge än.

Svårt att få ner antalet lådor om du vill kunna spela cd och vinyl och aktivt utan att det blir sämre eller väldigt dyrt.

PostPosted: Thu Oct 31, 2024 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Prio blir kanske ett nyare försteg! :)

Jag funderade lite kring slutstegen.
Hade ju varit fint med ett stereoslutsteg, så jag kan gå från 2xLK100 till 1xSlutsteg.

Jag har försökt läsa på lite, men skulle ett Majik 4100 funka med att köra ett par Ninka (kanske kan bli andra i framtiden?) Aktiva?

PostPosted: Thu Oct 31, 2024 11:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Aktivt är trevligt - upplevde avsevärd skillnad på Majik 140 från passiva till aktiva till Exakt. En 4100 skulle funka för att gå aktivt (om du hittar kort till Ninka).

OK - några förslag - från relativt billigt till dyrt...
1. Nytt försteg. Linn gör ju inga i nuläget så jag passar på den - har aldrig kört ett rent försteg från Linn (förutom Akurate Exakt DSM - men det är ju helt digitalt....). Blir inte färre lådor dock
2. Linn Majik DSM - förstärkare & Streamer i ett. Du minskar från 4 lådor till 2 (varav en är befintlig CD), och du kan bygga ut vidare framöver. Streamingen sitter redan inbyggd så den finns om du vill ha den..annars inte. OBS / 2 och /3 har Exaktportar, vilket inte 1/ och /4 har... (inte heller Majik DSI om du ser den)
3. Exakt. Från 4 lådor till 3. Begagnad AEDSM & Exaktbox I (som av en händelse samma system som jag har :)) Kan hittas begagnat men det blir en hel del pengar.
4. Selekt. Från 4 till 2 lådor. Sannolikt dyraste lösningen, mest flexibel dock.

Med risk för att svära i kyrkan - måste det vara Linnförstärkning? Om man går på en bättre integrerad lösning (från försteg + 2 slutsteg till 1 låda) så finns det många alternativ till Majik DSM för samma pengar. En snabb sökning på begagnat så kan man hitta Musical Fidelity, Naim, Primare, Rotel m.m. Dock blir det mycket av en fråga om tycke och smak om vad man gillar.

PostPosted: Thu Oct 31, 2024 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Både 5125 och c4100/Majik 4100 funkar utmärkt som enboxlösning driva Ninka med.
Tyvärr behöver du andra filter till dem än de som sitter i Lk100. 5125 tar stereokort och de senare chakrakort. En Akurate DSM med analog ut (ej exakt) ger dig möjlighet att ansluta både skivspelare och Cd. En DS/DSM måste dock vara ansluten till din internet router via en nätverkskabel

PostPosted: Thu Oct 31, 2024 17:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kika på en Wiim Ultra
Kör det på mitt retrosystem, funkar kanon och låter riktigt bra för en billig peng.
Den har hdmi-arc, phono mm/mc, lågnivå-ingång, SUB-utgång, mm.
Har inte testat mm/mc men kör en Linto via lågnivån. Fick dock ett litet problem med knäppningar när jag spelar Lp, men det borde gå att lösa med att jorda den.
Den har också en rumskorrigering som funkar rätt bra (fick justera till manuellt också då den överdrev en del)
En sneaky låter förmodligen lite bättre, men Ultran har så fina anslutningar så det väger upp det.
Just nu agerar den försteg men när jag renoverat min Lk1:a så får den agera som streamer.

Naim Unitiqute 2, lirar i mitt tycke bättre än en Majik Dsm(äldre modellen, har inte jämfört med nya)
Måste vara varm för att låta på topp.
En sån hittar du för ca 7000:-

Om inte pengar är allt för stort problem så skulle jag gå på en Selekt.
Kommer själv att gå på en sån till vardagsrummet. Då ska den ha Utopik och Katalyst(minst) för mig.
Till en sån kan man ju lägga till slutstegskort, då är det en låda totalt,,,, inte helt fel.

En polare till mig kör Ninkor med en 2200:a, rockar så in i.....
Wiim Ultra, A2200, JL D108, Ninkor ,,,, är mitt näst sista förslag 8)

Om du bor norr över så får du säkert låna hem en A2200 och en Wiim utav Peter på Takt&Ton

Attachments:
20241012_135859.jpg
20241012_135859.jpg [ 962.68 KiB | Viewed 933 times ]

WIIM Ultra, Lk 1Dirak,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1

Last edited by Stigo on Sat Nov 02, 2024 00:28, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Nov 01, 2024 17:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hultin wrote:
Aktivt är trevligt - upplevde avsevärd skillnad på Majik 140 från passiva till aktiva till Exakt. En 4100 skulle funka för att gå aktivt (om du hittar kort till Ninka).

OK - några förslag - från relativt billigt till dyrt...
1. Nytt försteg. Linn gör ju inga i nuläget så jag passar på den - har aldrig kört ett rent försteg från Linn (förutom Akurate Exakt DSM - men det är ju helt digitalt....). Blir inte färre lådor dock
2. Linn Majik DSM - förstärkare & Streamer i ett. Du minskar från 4 lådor till 2 (varav en är befintlig CD), och du kan bygga ut vidare framöver. Streamingen sitter redan inbyggd så den finns om du vill ha den..annars inte. OBS / 2 och /3 har Exaktportar, vilket inte 1/ och /4 har... (inte heller Majik DSI om du ser den)
3. Exakt. Från 4 lådor till 3. Begagnad AEDSM & Exaktbox I (som av en händelse samma system som jag har :)) Kan hittas begagnat men det blir en hel del pengar.
4. Selekt. Från 4 till 2 lådor. Sannolikt dyraste lösningen, mest flexibel dock.

Med risk för att svära i kyrkan - måste det vara Linnförstärkning? Om man går på en bättre integrerad lösning (från försteg + 2 slutsteg till 1 låda) så finns det många alternativ till Majik DSM för samma pengar. En snabb sökning på begagnat så kan man hitta Musical Fidelity, Naim, Primare, Rotel m.m. Dock blir det mycket av en fråga om tycke och smak om vad man gillar.
Jag tycker bara att det är så behändigt att hålla sig till Linn, jag känner igen serierna hyfsat bra och ids inte forska kring andra märken. Gillar deras design också :)

Så en Majik DSM1 och en Majik 4100 skulle kunna vara en början?

Det finns ju flera Majik DSx, vilken exakt kan funka med vinylsvarv?

PostPosted: Fri Nov 01, 2024 20:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror alla Majik/Akurate dsm har phoningång.
Majik har två kanaler slutsteg inbyggt.
Vet dock inte om den senaste MDSM/4 har plats för vanliga aktiva kort.
Skulle själv satsa på en tidigare Akurate än en Majik.

Första versionen Akurate DS är väldigt mycket bättre en dito Majik DS.
Så jag tänker att samma gäller för DSM.

PostPosted: Fri Nov 01, 2024 21:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tycker du ska testa en A2200.
Jag har själv gått en liknande väg som du, från Majik-p, Lk100 aktivt till 4100 Aktivt.
Men polarns Ninkor passivt med en A2200(utan dynamik) spelar något i hästväg.
Dom gräver mer och låter trevligare i diskanten. Med M4100 aktivt så är det kanske lite tajtare.

Off topic: om du sen kommer att fundera på någon sub, så skulle jag avråda från Linn's subbar.
Deras slutsteg pajar (Sismik och Akurate åtminstonde) och så bottnar dom ganska tidigt + att JL är bättre.

Alla funkar med vinyl, är mycket tveksam till en MDSM1.
En beg MDSM4 är nog ett bra val. Bättre kvalite på kretskort, Hdmi, Phono, slutsteg.
En sån borde gå att hitta för 30k ish. Då har du bara 1 låda. :) https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1206824237
Det blir inte så mycket dyrare än MDSM1 och M4100.

Jag har funderat på en Selekt hub med Utopik, dom kan man uppgradera med en lineout och ett Da-kort. Om man letar lite så kan man hitta dom till riktig bra kurs.
Fördelen med Selekt är att man kan uppgradera dom till nästintill Klimaxnivå.

Så efter lite tankegympa och gissning på din budget så ..... :D
En Majik DSM4 borde vara det givna valet.
(Men testa ändå en A2200, blir lite Klout-känsla)

Attachments:
majik_dsm_rear.png
majik_dsm_rear.png [ 578.39 KiB | Viewed 667 times ]

WIIM Ultra, Lk 1Dirak,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1

PostPosted: Sat Nov 02, 2024 10:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kastar in ett alternativ - en ADSM/3 som bättre begagnad kan köpas från UK för strax under 35 tkr.... (inkl avgifter och svensk moms).
eller så gör man som Stigo föreslår och letar efter en Selekt som man sedan kan uppgradera efter tycke och plånbok... Finns ibland till vettig kurs (för egen del skulle jag kunna köpa en basversion utan tillvalen och sedan lägga till det som man vill ha eftersom...)

PostPosted: Sat Nov 02, 2024 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har några budget förslag. Ett billigt förförstärkare är Exotik alt. Exotik DA med Dynamik. Har du tur kan du hitta en med medföljande riiakort. Kolla att Exotikens display inte är dimmig. Har haft en sådan, spelade i klass med min uppgraderade Klimax Kontroll. Kan också rekommendera 5125 Dynamik aktivt till Ninka. Har själv 5125 med Dynamik som aktivt driver mina Espek. Har också Ikemi som jag varmt kan rekommendera stor skillnad mot Genki som jag också haft.

PostPosted: Sat Nov 02, 2024 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men de nya ”förstegen” med DSM-funktion är alltså så bra så att man köra passivt med bara den lådan? :-D

PostPosted: Sun Nov 03, 2024 10:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Fredric wrote:
Men de nya ”förstegen” med DSM-funktion är alltså så bra så att man köra passivt med bara den lådan? :-D
Hahaha...Det vore något det - om inte annat så skulle man spara in en del pengar. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00