selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Oct 25, 2024 18:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 02, 2024 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5298
Location: Bromma-Stockholm
...men varför inte?
Vad jag saknar på detta forum är det allmängiltiga. Här finns ju massor (nåja) av människor med olika kunskaper/erfarenheter. Här finns personer som har stor kunskap om sina apparater och hur man får dessa att låta bäst. Eller var man hittar en bra mixerstav. Några har säkert gått igenom processen med robotgräsklippare som inte fungerar.

Alltså, var finns det sociala livet? Vi Linn-ägare har ju annat gemensamt än innehavet av en Linn-produkt. Så varför möts vi inte här? Haraldur, tex, du fick en LK85-låda av mig - vad hände med den? Och varför bråkade du med mig om en låttext istället för att ta till dig frågan om varför ljudet åkte hiss?

Jag har fått mycken hjälp här (tack för senast matss et al) men det vore kul att "umgås" också. Bokstäverna på tangentbordet är ju inte bara för syns skull, använd dem!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 02, 2024 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 634
Location: Hökerum
Man måste ju inte, men varför inte ?

Kan ju nämna att jag har ägt och monterat ihop världens äldsta Linn Sondek Lp 12 ser nr: 0006
Var ju då en chassiespelare och satt i en silverfärgad spånskiveplint :?

Var i mkt fint skick och aldrig varit isärplockad mer än crossbracen för att stoppa den i plinten.
Till och med remmen var original och i fint skick, man kunde göra gummi på den tiden...
Fick tag i en fin plint från 1974 på Ebay i Afromosia och i England en Grace G714 i Afromosia också.
Sålde den till Tyskland där den sedan såldes till Linn i Skottland dock utan Grace armen då Linn ville ha en SME på från 1973 och en Pu från tiden.
Jag själv hade en mint Supex 900 S på den och lät fantastiskt bra.
Grace armen skickades till en Amerikan som bor i Tyskland men gick sönder i frakten.
Saknades dock original dubbelknapparna i svart och grönt som satt på de riktigt tidiga när man gick från Ariston till Linn.
Efter mkt hjälp från Linn anhängare världen över så fick man tag i knapparna och skall i dag vara helt i originalskick. (Dock ej med på denna bild)

Den sprider nu glädje och musik hos Linn i Skottland

Ha en underbar semester alla

Lennart LinnArts


Attachments:
Linn Sondek Lp 12  #0006.jpg
Linn Sondek Lp 12 #0006.jpg [ 135.27 KiB | Viewed 13510 times ]

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature
Linn Lp 12 Black Piano Signature
Linn old school -76



https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Tue Jul 02, 2024 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5298
Location: Bromma-Stockholm
Med tanke på alla fina kaffe-apparater som finns hos Linn-handlare så verkar ett gott kaffe ligga högt i kurs bland Linn-ägare. Så nu kommer nästa utmaning
- Vilken är den bästa mixern? Önskemål, ska vara enkel att diska och enkel att hålla ren under mixningen.
- En bra mandolin? Att skiva grönsaker utan att skiva fingrarna, att kunna skiva grönsaker i fantasifulla mönster utan att det kostar skjortan?
- Måste man betala 2,5 tusen för att koka vatten till 85 grader?

- Måste man betala £60.000 för en bra skivspelare? Hur många har beställt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 03, 2024 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 634
Location: Hökerum
NEJ det måste man inte...

-Min matmixer
-Kniv istf Mandolin
-Mockamaster funkar utmärkt och givetvis svart utförande, då blir kaffet mörkare...

Andra frågor som står obesvarade :

Varför går en kassettbandare på 4,76 och inte 4,75 som är hälften av 9,5, som är hälften av 19 och hälften av high speed 38 ?
I stan har man ju alltid undrat varför brunnslocken ligger i de normala hjulspåren och inte vid sidan eller i mitten ?
Eller varför man blinkar vänster i en rondell när man ska svänga höger, eller varför Tesla som är en nyare biltyp inte har blinkers eller åtminstone inte vill använda den
"strömbortfall" kanske ?

Nej det måste man inte, frågan är om ngn har köpt som inte är en Linn dealer. (Sverige)
Vad får man för 350 K extra mot en klimax ? en svart Urika, Ggj i alu eller en massa runda delar för man har inte klurat ut hur man fräser en kantig plint inv...?
Man har dessutom bett en som tillverkar saker jag är allergisk mot vara med på en resa där man går ifrån sin 50 åriga modulara tid och inte vara det längre.
Blev 50 årig whisky för dyr ?

Lennart

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature
Linn Lp 12 Black Piano Signature
Linn old school -76



https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jul 23, 2024 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 902
LinnArts wrote:


Varför går en kassettbandare på 4,76 och inte 4,75 som är hälften av 9,5, som är hälften av 19 och hälften av high speed 38 ?

Lennart
För att 4,76 cm är 1,875 tum. 38 cm är en avrundning av 15 tum.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 24, 2024 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 814
Location: Förenade Arabemiraten
LinnArts wrote:

Eller varför man blinkar vänster i en rondell när man ska svänga höger,
NEJ det gör man inte, speciellt inte om det är en liten pluttrondell vanlig i mindre städer.
LinnArts wrote:
Blev 50 årig whisky för dyr ?
Det undrade faktisk jag också, lite kostigt speciellt som de hade Macallan whiskeprovining på 360 lanseringen i min by.
De borde kunnat lägga undan några tunnor redan för 10 år sedan.
LinnArts wrote:
Lennart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited