selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Down sizing
PostPosted: Sat Feb 10, 2024 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej
Hustrun och jag funderar på att skala ner lite halvradikalt, sälja bostadsrätten och flytta permanent till landstället som i sin tur inte är jättemånga kvadrat (huvudbyggnaden från 1909 ca 75 kvadrat). Vardagsrummet är 3,7 × 4,3 meter och det är väl huvudalternativet för framtida placering av en musikanläggning Funderar också på att ev. skaffa en friggebod och ha minarbetsplats där, skulle ev. kunna vara ett alternativ för placering (attefallshus är inte ett alternativ då strikta regler för kulturskydd sätter stopp för detta i området). Oavsett vilket av detta alternativ det blir så känns nuvarande anläggning (se signaturen) allt för stor, framför allt blir Akubarikarna alldeles för stora, i första hand rent visuellt (tänk WAF). Har gått så långt att jag överväger serie 3 som väl ändå får sägas ha hyfsat hög WAF. Exakt vilken elektronik som skulle funka till vet jag inte, men färre lådor än dagens fem som står på två Harmonihyllor är eftersträvansvärt. Gillar, i motsats till många på detta forum Exakt, så skulle gärna ha kvar det. Det är enbart streaming från Qobuz och NAS som gäller, kör ingen vinyl. Vill ha kvar så mycket musikalisk prestanda som möjligt, kraftigt bastryck är inte särskilt viktigt men det får ju inte heller vara helt frånvarande. Hur ska man tänka?!?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sat Feb 10, 2024 19:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Du har det väl förspänt iom du har en exaktlösning som kan driva 10 kanaler. Alltså kan du testa vilka linnhögtalare du vill utan att byta elektronik. Glöm inte att fast att en högtalare är mindre i storlek kan den kräva golvutrymme för att spela som den ska. Äldre burkar är ju konstruerade för att stå tätt mot bakvägg och blir då utrymmeseffektiva.

Men börja med att prova ut en högtalare ni gillar och sen kan du testa att spela plockepinn med elektroniken och se vad du kan plocka bort innan det rasar.

Att köpa en beg Linnhögtale är ingenhögriskaffär då man oftast får igen pengarna då du säljer den igen. Alternativt om du har snälla Linnkompisar som låter dig låna ett par.

Personligen hade jag valt ett par Kaber om inte Komri får plats…


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sat Feb 10, 2024 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Håller med det xanlin skriver. Skulle också rekommendera att testa Kaber. Akudorik kan vara ett alternativ också. Med integrerad elektronik får du bort alla tre förstärkarna. Synd att Linn inte gjort Exaktfilter till aktiva Sara, för de är personliga favoriter om man gillar det ursprungliga Linn.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
För att minska antalet elektroniklådor och en stereomöbler ligger det väl närmst till hands att avyttra bägge Akurate 2200.
Med en Akurate 4200 kan du driva 2-vägare t.ex. Tukan och Katan som du konfigurerar för Exakt Aktiv.

Akurate DSM
Akurate Exaktbox 10
Akurate 4200
Tukan eller Katan (På väggen med Brakit för att inte ta upp golvyta!?)

Ovanstående system är ett bra och roligt på sitt sätt. Utopik finns redan till DSM och Exaktbox och kommer på sikt gissningsvis även till Akurate 4200.

Det som talar emot ovanstående 2-vägssystem är Linn Series 3. Den är bra. 8)
Har du lyssnat på Series 3?

matss nämner Akudorik Exakt och dem ihop med din ADSM skulle vara riktigt bra. Troligen bättre än ditt nuvarande system.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Om du går på Rolands förslag med Katan så kan du låna mitt par och provlyssna, har även stativ till dessa.
Jag har alltid gillat Katan väldigt mycket. Och extra kul att dom kan drivas med Exakt.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
leif_lar wrote:
Om du går på Rolands förslag med Katan så kan du låna mitt par och provlyssna, har även stativ till dessa.
Jag har alltid gillat Katan väldigt mycket. Och extra kul att dom kan drivas med Exakt.
Byt in hela klabbet mot en Selekt DSM HUB och Akudorik Integrerad Exakt. Alternativt 503, 502.
Sälj harmonihyllorna.
Om du vill vänta så kanske det kommer nya exakthögtalare från Linn..
Du kanske går plus och får ett bättre ljud tar mindre plats och låter bra. Jag kör passiva Akudorik i Stockholm och jag gillar dem skarpt. Kalle kör Exakt Akudorik.
Du trollar bort bägge hyllorna, metervis med högtalarkabler.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Mon Feb 12, 2024 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Byt in hela klabbet mot en Selekt DSM HUB och Akudorik Integrerad Exakt.
High Fidelity har ett par begagnade Akudorik till salu för 130k så ovanstående råd är nog inte så dumt.

Håller själv på att banta mitt system, vilket i mitt fall snarare ger ett bättre ljud men mycket färre lådor och kablar. För min del ser jag framför mig att inom några år flytta från villa till lägenhet, det blir mer akut senare när man inte längre orkar skotta snö och/eller ta sig upp för trappan till sovrummet :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för alla tankar och synpunkter, breddade nog mitt tänkande en del kring vilka möjligheter som kan finnas. Vet inte riktigt exakt vilken riktning eller tidplan detta kommer att följa, men sagt, värdefullt med input för att få fart på tankarna om olika möjligheter! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Thu Feb 15, 2024 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag kan för lite om Exakt så det uttalar jag mig inte om, men jag hör från folk jag litar på att det blivit väldigt mycket bättre de senaste åren. Där har du som sagt redan en massa tips. Själv hade jag sålt bostadsrätten och lagt allt på källan! :) Skämt åsido, men om det finns nått sätt du kan sträcka dig till både Organik och Utopik så gör det. Antingen DSM eller DS med ett vettigt försteg. Även med enklare slutsteg och passiva burkar kommer det låta fantasiskt. Source first!


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Mar 24, 2024 10:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2010 21:01
Posts: 14
Medan jag fortfarande ägde en Exaktbox 10 men sökte alternativa högtalare till Akurate 242 så försökte jag få tag i ett par begagnade Manger P1 men då lyckades jag inte. Jag vill ändå puffa för dessa som fanns på Linns lista med Exakt-kompatibla så sent som 2021 – har inte koll idag. Manger gör snygga grejer tycker jag.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Mar 24, 2024 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för tips!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Sun Mar 24, 2024 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Har på sätt och vis down-sizeat då jag gått över till Exakt (Akudorik) och nyligen bytt Linto mot analog Urika samt ny puppa. Redan Akudorik är grymma, men den stora förvåningen inträdde när vinylen faktiskt lyft ännu mer än det digitala, trots att det passerar en äldre KDSM (om än med uppgraderad nätdel).

En feature med Exakt är att de numera kopplas upp mot Linn för installation och optimering, vilket som bi-effekt gör att de lär vara stendöda som stöldgods. Samma gäller konfigurering av DSM.


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Mon Mar 25, 2024 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
HCL wrote:
Har på sätt och vis down-sizeat då jag gått över till Exakt (Akudorik) och nyligen bytt Linto mot analog Urika samt ny puppa. Redan Akudorik är grymma, men den stora förvåningen inträdde när vinylen faktiskt lyft ännu mer än det digitala, trots att det passerar en äldre KDSM (om än med uppgraderad nätdel).

En feature med Exakt är att de numera kopplas upp mot Linn för installation och optimering, vilket som bi-effekt gör att de lär vara stendöda som stöldgods. Samma gäller konfigurering av DSM.
Tror inte nån tjuv orkat bära högtalare/elektronik längre, kanske på 80-90 talet


Top
   
 Post subject: Re: Down sizing
PostPosted: Fri Mar 29, 2024 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited