selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 16, 2023 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
OK Erik.
Nu har jag spelat in återgivningen från min dator resp stereo. Finns att hämta här:
https://www.dropbox.com/s/jhvj514lkewhh ... .flac?dl=0
https://www.dropbox.com/s/c7jysupecnn93 ... .flac?dl=0


Här hörs det tydligt att intro-gitarren (inte kompet som du skrev ovan) dyker när sång/komp kliver in på "LW-Dator". Spelar du "LW-Stereo" hör du tydligt att så inte är fallet utan nivåerna ligger bra/rätt.

Observera att inspelningen är gjord med en Samsung Galaxy 8+ i videoläge och därefter konverterad i min dator till flac med VLC player. Ljudkvaliteten är därefter men mobiltelefonens automatiska ljudnivåinställning påverkar förvånansvärt lite.

Jag har alltid trott att min dator varit ganska ok med ljudet men i dessa filer bevisas verkligen att inte bara ljudet påverkas (du vet, det där hifi-nördiga med bas/diskant/dist/osv) utan även det dynamiska skeendet. Men VAR denna komprimering sker har jag inte lyckats utröna ännu. För mig är det viktigt att veta och jag vill veta om det inte bara ljudkortets drivrutiner som konstrar innan jag börjar handla utrustning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 03:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En vägg av text, inte ett ord på flera inlägg om det centrala i låten, budskap och text, inte helt oväntat, det var egentligen det kvittot jag ville ha. En del förklarade vår psykiatrilärare, kan ”mekaniskt, lära sig spela det sociala spelet” men förstår inte melodin. Här verkar även själva texten, lyriken, och förmågan att associera fritt till Skriet saknas. Winnerbäck är nog inget för dig Bill. Ta en schysst testskiva istället.

Första tanken som slog mig då du frågade hur man drog in klippet i datorn, var att du skulle göra en Ingvar Öhman, dvs mäta låten i stället för lyssna på den. Att mäta är ju att veta, känner ju alla audiofiler och ingenjörer till. En i gängets favoritkommentar då en del börjar prata på så där, är
”Men hur mäter det då?” Skratt :)
(Hej Boris Böckling förresten)

Vad heter programmet där? MasVis? Tror jag ska mäta på Lars Winnerbäck nästa gång, i stället för lyssna på honom. Han kanske har någon autist edition för ingenjörer, som gör sig särdeles bra på ett fint oscilloskåp eller spektrum analysator.

Tänkte mig mera ett svar dylikt nedan:


Attachments:
764743C7-2609-4567-8A7A-B00132304579.jpeg
764743C7-2609-4567-8A7A-B00132304579.jpeg [ 181.82 KiB | Viewed 10720 times ]

_________________
Tung Old School Linnist
Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 05:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Man kunde även slakta hans låtar på textnivå om känslor är för svårt ämne, tala om någon stilmarkör samt ge några exempel från texterna. Kanske möjligen göra en tabell med alla metaforer, besjälningar, personifikationer, liknelser och perifraser som man har funnit inom alla kategorier.

Kanske göra en avgränsning, med överskriften Kärleks- och vänskapsrelationer leta efter rim och anaforer. En tabell över upprepningar av ”småord” (exempelvis jag, dom och solen) Om det fanns en refräng i låtarna. Av de bildliga stilfigurerna och de metaforer som identifierades flest gånger.

Rada upp lite kanske..
1.Kan du leva vid en brant med ena foten över kanten?
2.Dina ögon kan krossa min värld som stenar mot glas.

Kategorisera lite?
Tex:
Andra existensiella frågeställningar.
Leta anaforer, anaforer: ”Håll ut!”, (havet och jag). Eller metaforer:
”han vart i helvetet och vänt” Eller teoretisera texten vidare så den känns mindre abstrakt.
”Blått som havet” eller personifikationer:”stora drömmar trängs med saknaden”


Ja, man kan avnjuta Lasse på så många olika vis..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
haraldur:
Dom där som avgör hur något låter genom att mäta istället för att använda öronen kallar jag för "mät-nissar". Dessa personer är en delmängd av Ingenjörer. Bara så vi använder en gemensam nomenklatur. Fast vi ska inte vara för elaka, utan ingenjörer och mätnissar hade Linns apparater inte funnits! Bekymret är väl snarast när vanliga, inom området outbildade, personer tar på sig rollen som just mät-nisse och ingenjör.

Att jag inte analyserat lyriken och budskapet i LW Skriet är förvisso sant, jag nöjde mig med en kortfattad kommentar om att det var en bra låt. När jag lyssnade på den första gången i min dator blev jag bara lite berörd av att den kändes som ett nytt exempel på hur bra musik blir slaktad av okunniga ljudtekniker. Och eftersom tex Erik inte alls kände igen det ljud jag beskrev utan snarare antydde att jag inte hörde det jag hörde, att jag var lurad av mixen och dessutom hade fel. Så jag kände att jag ville gå lite på djupet för att utröna vad det hela handlade om. Om du haraldur tycket att jag beter mig fel så får det stå för dig. Jag är en nyfiken person och vill gärna veta varför saker är som dom är.

Och eftersom det är musiken som är det viktiga i sammanhanget så "mäter" jag med musik och mina öron :-) Och som jag skrev tidigare, att veta vad som krånglar gör det mycket lättare att få det rätt nästa gång. Så gör du ju faktiskt själv, så vari ligger problemet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Här hörs det tydligt att intro-gitarren (inte kompet som du skrev ovan) dyker när sång/komp kliver in på "LW-Dator".
Det där är ju en inställning i operativsystemet eller i ljudkortets mjukvara. Usch.

Snabb googling på ditt ljudkort:

Smart Volume Normalization - Asus Xonar Essence ST User Manual
Smart Volume NormalizationSmart Volume NormalizationTM (SVN) automatically keeps all music or video/TV audio output at a constant level to reduce manual adjustment inherent withsound sources of different loudness. It allows you to listen to various content, likeMP3, TV program, DVD video and even games at a consistent sound level


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Här hörs det tydligt att intro-gitarren (inte kompet som du skrev ovan) dyker när sång/komp kliver in på "LW-Dator".
Det där är ju en inställning i operativsystemet eller i ljudkortets mjukvara. Usch.
Tack Roland!
Glömde helt att det fanns en massa inställningar att göra. Nu har jag mekat lite och nu låter det bra och utan "nivå-hiss".

Men att sådan skit är default är otroligt dåligt!

Så nu kan jag sova gott igen, utan att investerat en enda krona :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Här hörs det tydligt att intro-gitarren (inte kompet som du skrev ovan) dyker när sång/komp kliver in på "LW-Dator".
Det där är ju en inställning i operativsystemet eller i ljudkortets mjukvara. Usch.
Tack Roland!
Glömde helt att det fanns en massa inställningar att göra. Nu har jag mekat lite och nu låter det bra och utan "nivå-hiss".

Men att sådan skit är default är otroligt dåligt!

Så nu kan jag sova gott igen, utan att investerat en enda krona :-)

/ B
Du har ändå fel i att kompet dyker. Rent tekniskt sänks den totala nivån istället för att rösten blir högre än kompet.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2023 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Du har ändå fel i att kompet dyker. Rent tekniskt sänks den totala nivån istället för att rösten blir högre än kompet.
Hur menar du?

Det är möjligt att jag har fel rent tekniskt, men hur det lät har jag banne mig rätt i! Och tack vare tipset från Roland lyckades jag fixa till det hela. Att jag hörde rätt bevisas väl av att det nu låter som det ska med några ändrade inställningar i ljudkortets drivrutiner?

Har du lyssnat på de filer jag lade upp? Hör du någon skillnad i detta avseende? Hör du knäppen som föregår sänkningen av intro-gitarren och kommer samtidgt när LW börjar sjunga? Han kommer ju in starkt någon 10's sekund sedan dras hela nivån ner av nivåjusteringen. Det låter faktiskt som en mycket klantig ljudtekniker men visade sig alltså vara en inställning i mitt ljudkort.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2023 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Du har ändå fel i att kompet dyker. Rent tekniskt sänks den totala nivån istället för att rösten blir högre än kompet.
Hur menar du?

Det är möjligt att jag har fel rent tekniskt, men hur det lät har jag banne mig rätt i! Och tack vare tipset från Roland lyckades jag fixa till det hela. Att jag hörde rätt bevisas väl av att det nu låter som det ska med några ändrade inställningar i ljudkortets drivrutiner?

Har du lyssnat på de filer jag lade upp? Hör du någon skillnad i detta avseende? Hör du knäppen som föregår sänkningen av intro-gitarren och kommer samtidgt när LW börjar sjunga? Han kommer ju in starkt någon 10's sekund sedan dras hela nivån ner av nivåjusteringen. Det låter faktiskt som en mycket klantig ljudtekniker men visade sig alltså vara en inställning i mitt ljudkort.

/ B
Jag har lyssnat och du har fel.
Det är INTE kompet som störtdyker som du säger, utan hela nivån som sänks. Det kallas normalisering och har till uppgift att göra så att högstanivån i stycket är lika högt hela tiden oaktat om det är lågt eller högt från början.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2023 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag har lyssnat och du har fel.
Det är INTE kompet som störtdyker som du säger, utan hela nivån som sänks. Det kallas normalisering och har till uppgift att göra så att högstanivån i stycket är lika högt hela tiden oaktat om det är lågt eller högt från början.
Ok Erik. Jag försökte helt enkelt beskriva vad jag hörde. Men kan du inte läsa innantill? Jag har ALDRIG skrivit att kompet störtdyker! FATTA! Jag skriver att intro-gitarren dyker när komp och sång kliver in. Det är effekter av nivå-normaliseringen, ja.

Om jag ger dig rätt, kan vi avsluta denna diskussion nu?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2023 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag har lyssnat och du har fel.
Det är INTE kompet som störtdyker som du säger, utan hela nivån som sänks. Det kallas normalisering och har till uppgift att göra så att högstanivån i stycket är lika högt hela tiden oaktat om det är lågt eller högt från början.
Ok Erik. Jag försökte helt enkelt beskriva vad jag hörde. Men kan du inte läsa innantill? Jag har ALDRIG skrivit att kompet störtdyker! FATTA! Jag skriver att intro-gitarren dyker när komp och sång kliver in. Det är effekter av nivå-normaliseringen, ja.

Om jag ger dig rätt, kan vi avsluta denna diskussion nu?

/ B
Ja, jag har rätt.
Det är semantik, du skrev " Inledande gitarrspel störtdyker i nivå när Lasse börjar sjunga" och jag skrev kompet. Kompet består av gitarrspel och piano, där båda håller samma inbördes nivå hela tiden oaktat normalisering eller inte. FATTAR DU?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2023 04:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Han har rätt i en sak i alla fall Erik, nivån dyker, på diskussionen i alla fall, psykologen följer intresserat tråden, skriver en uppsats, men döpt om han som rör om i grytan. Kör på, nyfiken på vart det leder,så kan Komrisarna få lite spa behandling under tiden. Men prata på om nivån Bill. Du är verkligen en musikalisk farkost. För du vätskelista och miktionsfrekvens med? Onödigt leva normalt då delheten är viktigare än helheten. Kan flika in en flelstlavbning så du får något att rätta till, skratt :)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2023 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Men prata på om nivån Bill. Du är verkligen en musikalisk farkost. För du vätskelista och miktionsfrekvens med? Onödigt leva normalt då delheten är viktigare än helheten.
Folk som vänder kontakter och kablar, mekar med spikes ska hålla sig för goda att prata om helheter :-)

När jag lyssnar på musik så är det verkligen helheten, homogeniteten jag lyssnar efter. Detaljer och enskildheter används bara vid utvärdering av olika insatser/förändringar. Sådetså.

Inom det grafiska området som jag arbetade i många år pratade vi ofta om tryckfelsnisse när vi hittade ett stavfel. Roligare blev det förstås när tyrkfelsnisse gjort snavfel...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2023 16:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Här kan ni diskutera Lasse Winnerbäcks "Skriet" för ert höga nöjes skull, istället för i någons medlemstråd...


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2023 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Här kan ni diskutera Lasse Winnerbäcks "Skriet" för ert höga nöjes skull, istället för i någons medlemstråd...
Tack.

När man slänger ut ett bete, tex "Vad tycker ni om detta?" får man vara beredd på att det ommer svar ur ett antal olika aspekter. haraldur försökte bredda en frågeställning med att presentera en låt med LW (skriet) och jag svarade med att påpeka den för mig taskiga mixen. Där var jag ute och cyklade, minst sagt, det var mina grafikkortsinställningar som spökade. Lärdomen för mig var att man ska fråga först och gnälla sedan.

Vad som är intressant är att många har olika inställning till hur musik ska avnjutas och vad som är viktigt i återgivningen. Själv vill jag gärna ha känslan av "att vara där" - oavsett om det låter kass för att det är en inspelning gjord i någons vardagsrum med en mobiltelefon eller en studioproduktion som tagit månader. Lyssna på den här tex

https://www.youtube.com/watch?v=wpWlSCKK0hE&t=114s

Visst känns det väldigt naturligt och musikaliskt?
Här är det inga nivåer som åker jojo ;-)
Och ja, det är helheten som räknas. För det är vad som ger känslan. Här finns ingen lyrik att dissekera, ingen pianoklang/stämning att diskutera utan bara lyssna och njuta. Men hade Bengt suttit och stampat med foten i trägolvet, som han brukar göra, då hade jag nog stört mig på det ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited