Jag var rädd att du skulle säga det där om dipparna. Dessa dippar, uppstår de av högtalarnas ”praktiska” placering? Det finns ändå lite spelutrymme att flytta på dem, men inte ända till den ”optimala”. Eller är det rummets proportioner i sig som skapar dipparna? Menar du att man kan flytta på själva dipparna i rummet genom att förändra energins ursprungsplats, dvs högtalarnas placering? Eller är det dipparnas plats i frekvensomfånget som kan flyttas? Berätta gärna mer om detta fenomen.
Det verkar som du läst på själv om hur stående vågor uppstår i ett rum, så detta kanske blir överflödigt.
Stående vågor uppstår i alltså ett rum på grund av att det utstrålade ljudet "studsar" mellan väggar, golv, tak och vänder tillbaks från där den kom från samt snyggt adderar ihop med det instrålade ljudet. Var (i rummet och i frekvens) beror enbart geometriskt på avstånden mellan begränsningsytorna. Den "stående" vågen bildas när våglängden passar in med en lämplig rumsdimension, där våglängden är hur långt ljudet med en viss frekvens kommer på en hel svängning (period) och frekvensen är hur många hela svängningar (perioder) ljudet hinner med på en hel sekund. Det som händer då är att ljudet liksom "fastnar" på specifka platser i rummet, så istället för att spridas jämnt uppstår specifika ställen med mycket ljud (i bukarna på de stående vågorna) och ställen med lite ljud (i noderna på de stående vågorna).
Vanligtvis (med hårda ytor) har du ljudtryckstoppar precis vid väggar, golv och tak så där är det normalt inte speciellt bra att ha varken högtalar- eller lyssningsplats. Där får du alla toppar för den rumsdimensionen. Sitter du som det ser ut i ditt fall mitt mellan sidoväggarna i ett rum som är relativt kvadratiskt får du noder (med svagt ljud) för samma frekvenser och jag tror det kan vara de som stör dig mest baserat på bilderna och det du beskriver. I ditt nästan kvadratiska rum får du både toppar och dalar för samma frekvensområden så det blir liksom dubbelt dåligt (stora skillnader i ljudtryck för samma frekvenser på olika platser i rummet), och extra knepigt längs mittaxeln mellan väggarna (så att säga vinkelrätt i förhållande till den stående vågen) eftersom den noden finns kvar längs hela rummet.
En sak du skulle kunna testa är att skjuta hela arrangemanget (högtalare och lyssningsplats) åt ena eller andra sidan i rummet för att försöka skapa asymmetri och komma bort från mittaxeln mellan sidoväggarna. Men tänk på att inte hamna alltför nära en sidovägg med den närmaste högtalaren. Det brukar inte bli så lyckat för ljudet högre upp i frekvens. Du kan också pröva att flytta ut lyssningssoffan en bit i rummet och se vad som händer då - så öronen kommer en bit från ljudtryckstopparna närmast bakväggen. Själv har jag en bokhylla bakom min lyssningssoffa och lyssnar ca 1 m ut från bakväggen. Det tycker jag funkar utmärkt hos mig. En annan sak du kan laborera med är avståndet mellan högtalarna så att de hamnar på ställen i förhållande till sidoväggarna som skapar minst bekymmer med utsläckningar. På vissa ställen (1/4 våglängd) får de jobbigare att slå an på de stående vågorna mellan sidoväggarna i ditt rum.
Några idéer att testa som inte kostar mer än tid.
mvh, Mats