Hej
Har precis installerat ett par Kaber med Kaber Aktiv box och tre LK100. Jag hittade dessa på ebay och då dessa alltid har varit mina all-time favoriter slog jag till
Men, nu när jag installerat systemet och provlyssnat lite inser jag att mitt minne måhända luras lite. Endera det eller är det något tokigt med mitt system. Enligt mitt minne så ska Aktiva Kaber (som jag för övrigt ägde under många år) spela ovanligt mycket och djup bas för sin fysiska storlek. Detta är något jag saknar i mitt system. Jag har dubbel och trippelkollat så jag har kopplat allt rätt, inga fasvända högtalare med andra ord. Alla element låter som dom ska om man kör slutstegen ett och ett. Bortsett från avsaknad av djupbas så låter det precis lika snärtigt och transparent som jag minns det!
Tilläggas kanske bör att vi precis flyttat till ett nytt hus, en stor västerbottensgård med massiva timrade väggar. Då jag aldrig spelat något annat känt system här så kan det helt enkelt vara så att rummet och huset "suger" väldigt mycket bas.
Om jag minns rätt så ska man kunna justera nivån på bas och diskant inuti delningsfiltret. Dock kan jag inte hitta någon information om hur detta går till. Så, min fråga är då förstås om det är någon här som kan berätta detta? Om ni har några andra tip är dom också välkomna!
Hej
Kaber har 2st 125mm bas/mellan element, i passivt läge går det ner till 60hz och i aktivt läge 40hz.
Små element kombinerat med att dom inte går ner mer än till 40hz i aktivt läge ska nog inte ge nån "djup bas",
Kaber är ju som "stora" Kan högtalare som ger mer fyllighet/bas