Grattis ni är tre stycken
De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Håller helt med, jag har hört exakt hos 4 olika handlare och kan säga att det inte är min grej,,, än åtminstonde.
Det låter tydligt men tråkigt, som att musiken "sorterats upp"
Än så länge har jag bara hört Exakt hos två handlare, båda i Stockholm. Ömsom vin, ömsom vatten. Det har låtit fantastiskt bra i vissa lägen men också så dåligt att jag inte velat ta emot grejorna gratis, de skulle ju bara ta plats i källaren...
"Tydligt men tråkigt håller jag dock inte med om, det har nog varit ganska levande de flesta gångerna. Men det där "skramlandet" som gör att det låter lite extra roligt, det saknas. Det är mer eaxkt (!) helt enkelt.
Två positiva lyssningar hos High Fidelity, den första med Akubarik (Exakt aktiva alltså). Precis min melodi, övertygande presenterat, med ett härligt fundament. Ett musikaliskt ljud jag skulle kunna leva länge med. Den andra vid en jämförelse mellan passiva 140:or och Exakt-drivna dito med 10-kanalig (8-kanalig?) box. Skillnaden var enorm, och för en gångs skull kändes ett Linn-system prisvärt.
Men det har varit negativt ett par gånger också. Första gången var en övning på HF med Exakt 350:or och LP12/Urika II. Det lät OK. Men så råkade jag vinna en LP "Nirvana Unplugged" och bad få den spelad. Den lät jättemärklig med Curts röst i en tunnel. Tänkte att "det var värst vad mitt ljudminne är dåligt" men det första jag gjorde när jag kom hem var att slänga på plattan och då lät det som det skulle. Som det också har gjort på senare Exakt-anläggningar och hos kompisar med kompetenta anläggningar. Så det var absolut något knas med inställningarna hos HF den kvällen.
Den andra gången var med demo av 530 högtalarna. Det lät så illa så jag undrade om alla andra var döva. Med tanke på att högtalarna med streamer kostar närmare en kvarts miljon så kan man undra. Är det värt detta bara för att kunna byta färg på högtalartyget?
Eaxakt är en kameleont. Det handlar inte om att köpa rätt apparat utan att hitta rätt mjukvara och rätt inställningar. Jag har inte gjort jämförelser, men från vad jag hört av olika anläggningar skulle jag inte bli förvånad om en korrekt/optimalt justerad/installerad Akurate (eller tom Majik) lätt slår en "bara inkopplad" Klimax.
Ska man vara lite cynisk, är du inte beredd att meka till ditt rum och lägga ner veckor på anpassning - köp en (eller ett par) Teenage EnginerinG OD-11 och lyssna på musik istället. Kostar 21 tusen...
/ B