selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 15, 2020 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
I både Kazoo och Linn-appen som styr DS kommer jag nu inte åt Tidal utan har istället hamnat på Tidals inloggningssida.

Trots att både mitt snvändarnamn och lösenord är korrekt, går det inte logga in.

Dock går det att logga in på Tidal hemsida både via PC och deras app, så det verkar vara relaterat till Kazoo och Linn.

Är det några fler som fått samma problem?

/Mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Oct 15, 2020 22:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Du behöver uppgradera programvaran i din DS/DSM. Hade precis samma problem och tog ett tag innan jag hittade problemet men nu är det löst. Fick aldrig någon påminnelse om att det behövde göras och det är lite konstigt.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 15, 2020 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Även jag har problem med Tidal idag. Fungerar bra i mobil och PC men inte i Logitech Media Server/Squeezebox. Det "spelas" i 42 sekunder (dvs markören rör sig men det kommer inget ljud) och sedan hoppar den tillbaka till 0 och börjar om. Fungerade utmärkt igår.

Har haft problemet tidigare men minns inte hur jag löste det. Ska kolla efter helgen när jag är hemma igen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 07:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Roger wrote:
Du behöver uppgradera programvaran i din DS/DSM. Hade precis samma problem och tog ett tag innan jag hittade problemet men nu är det löst. Fick aldrig någon påminnelse om att det behövde göras och det är lite konstigt.
+1


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Roger wrote:
Du behöver uppgradera programvaran i din DS/DSM. Hade precis samma problem och tog ett tag innan jag hittade problemet men nu är det löst. Fick aldrig någon påminnelse om att det behövde göras och det är lite konstigt.
Stort tack för tipset! Ska göra det. Det var länge sedan jag gjorde en uppdatering enär jag är nöjd hur den jag har presterar musikaliskt. :)
Men Tidal HiFi vill jag ju inte vara utan...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Det här har inträffat för mig några gånger också. Ibland räcker det med att starta om DSen (reboot), om du vill testa det först och inte uppgradera mjukvaran. Har för mig att jag fick det som svar från Linn när jag frågade dem vid något av tillfällena.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
matss wrote:
Det här har inträffat för mig några gånger också. Ibland räcker det med att starta om DSen (reboot), om du vill testa det först och inte uppgradera mjukvaran. Har för mig att jag fick det som svar från Linn när jag frågade dem vid något av tillfällena.

mvh, mats
Nu har jag uppdaterat programvaran och därefter fungerar Tidal.

Provade igår med att starta om mina DS och tyvärr fungerade det inte med denna åtgärd.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Inloggningen till Tidal ligger i och görs från DS/DSM. Vad Kazoo (eller annan app) gör är bara att få det dit. Tycker Linn ger bra respons om man rapporterar problem men det säger sig självt att kör man inte på senaste FW så måste man uppgradera till det först.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 16:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
stefan wrote:
Inloggningen till Tidal ligger i och görs från DS/DSM. Vad Kazoo (eller annan app) gör är bara att få det dit. Tycker Linn ger bra respons om man rapporterar problem men det säger sig självt att kör man inte på senaste FW så måste man uppgradera till det först.
+1


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Senaste mjukvaran (4.79.383) släpptes redan den 26 augusti och avspelning från Tidal via Linns kontrollpunkter har (för mig) fungerat fram till den 15 oktober, då det slutligen upphörde att fungera.

Kan ju tycka att det är konstigt att inte Linn meddelar att det krävs uppgradering av mjukvara för att få strömning från Tidal att fungera.

Finns ju flera som använder äldre versioner av mjukvara för att de upplevs som mer musikaliska än de nyare och att man först provar sig fram vilken man tycker låter bäst. Men tydligen förhindras nu detta om man vill använda Tidal som strömningstjänst. Synd tycker jag.

Förövrigt tycker jag fortfarande att Linns senaste kontrollpunkt är ett stort skämt jämfört med Kazoo :x

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
torig wrote:
Förövrigt tycker jag fortfarande att Linns senaste kontrollpunkt är ett stort skämt jämfört med Kazoo :x
Jag har faktiskt vant mig och använder den lika mycket som Kazoo. Kazoo Server är däremot begravd. Asset UPnP funkar så otroligt mycket bättre och med precis lagom möjligheter att ställa in funktionaliteten som man vill själv.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2020 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
matss wrote:
torig wrote:
Förövrigt tycker jag fortfarande att Linns senaste kontrollpunkt är ett stort skämt jämfört med Kazoo :x
Jag har faktiskt vant mig och använder den lika mycket som Kazoo. Kazoo Server är däremot begravd. Asset UPnP funkar så otroligt mycket bättre och med precis lagom möjligheter att ställa in funktionaliteten som man vill själv.

mvh, mats
Ja, Kazoo server tycker jag heller inte är bra. Jag använder dock istället MinimServer. :)

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Oct 17, 2020 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
torig wrote:
matss wrote:
torig wrote:
Förövrigt tycker jag fortfarande att Linns senaste kontrollpunkt är ett stort skämt jämfört med Kazoo :x
Jag har faktiskt vant mig och använder den lika mycket som Kazoo. Kazoo Server är däremot begravd. Asset UPnP funkar så otroligt mycket bättre och med precis lagom möjligheter att ställa in funktionaliteten som man vill själv.

mvh, mats
Ja, Kazoo server tycker jag heller inte är bra. Jag använder dock istället MinimServer. :)
När jag bytte NAS (från en NetGear Ready-NAS NV+ till en QNAP) så testade jag MinimServer. Tyckte dock något kändes obra och provade då Asset UPNP, vilket gav liknande resultat som med den gamla NAS:en med Twonky. Väl värt pengarna.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 23, 2020 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
För att återgå till ämnet, tydligen har Tidal ändrat sin login-procedur och Linn tvingats göra en ändring för detta. I så fall får man gnälla på Tidal snarare än Linn. Hur som helst, stöter man på buggar som man inte kan leva med så är det ju omöjligt att hänga kvar vid en gammal firmware. I praktiken är det väl bara dom som enbart spelar FLAC från NAS som kan göra det.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 25, 2020 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Har någon noterat någon ljudmässig skillnad mellan föregående och senaste mjukvaran?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited