selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jun 26, 2020 11:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Grejer på väg från Skottland.....det har varit en del väntan.... Karousel och Exaktbox-sub kommer under nästa vecka, men Exaktbox-I måste tillbaka till Linn..... men jag får låna förstärkare av HF så jag sitter inte i sjön under semestern.

Det passar fint - jobbar nästa vecka, och sedan har jag en vecka själv hemma innan hustrun går på semester - finns tid att värma upp stereon ordentligt med andra ord. :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jun 30, 2020 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Katalyst och Karousel....och en Exaktbox-sub....som inte är inkopplad ännu....

Första lyssningen på en ny Exaktbox-i med Katalyst - det man kallar för ett flyt i musiken (blev Nils Landgrens Red Horn - väl värd att lägga till i samlingen om ni inte har den).

Värmer upp skivspelaren....😀


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jul 01, 2020 08:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tyvärr på jobbet nu på morgonen - sista veckan innan semestern börjar...

Blev mycket spelande under gårdagen - och jag måste säga att Katalyst i Exaktbox-i var ett fantastiskt lyft. Mer detaljer, mer flyt, mer musik helt enkelt. Körde Chaka Khans Homecoming under kvällen och det blev ganska högt.... men grannarna kom inte och knackade på i varje fall.... :)

Karousel har jag inte hunnit utvärdera i sin egen kraft ännu, och det blir ju en summering av Karousel och Katalyst samtidigt. Hann köra några låtar igår kväll och visst lirar det...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 05, 2020 10:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Mycket lyssning senaste veckan. Karousel, Katalyst och en sub på det.... har blivit en hel del timmar, och jag är mer och mer imponerad av Exaktbox-i. (Sedan är det skönt med lite mer fyllighet i basen med subben som fyller ut - har inte jobbat så mycket med installationen av den ännu men det blir tIll veckan när frun jobbar och jag har semester...).

Men - en annan sak kom upp. Jag lyssnar ganska mycket på lurar också - stereon står i vardagsrummet så det är en kompromiss i hemmet. Jag har under några år haft ett par Sennheiser HD650 (drivna av Schiit Modi multibit och Schiit Jotunheim).
Är nöjd med lurarna, framför allt så är komforten bra, och jag blir inte lyssningstrött på dem. Men lite mer ”drag” skulle inte skada. Köpte hem ett par HD800s för att testa under några veckor (öppet köp på Hifiklubben), men jag kan inte säga att jag är helt nöjd med dem.

För 15k hade jag förväntat mig mer.....

så - en fråga till er där ute, är det Grado som är det som gäller på Linnforumet eller är det andra lurar som gäller? I så fall vilka?

Budget upp till 15k.... ett alternativ är att jag köper en annan dac men det är ett ormbo att ge sig in i det så det får vänta ett tag....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jul 06, 2020 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vad kul med alla nya komponenter.
Har du labbat någonting med "space" optimeringen eller kör du bara på?
Själv varvar jag ett par månader utan space, ett par månader med HF-Kalles inställningar, och ett par månader med mina egna inställningar.
Det brukar nog tendera att bli flest månader utan space, men det saknar antagligen någon riktig förklaring.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jul 07, 2020 08:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Hultin wrote:
så - en fråga till er där ute, är det Grado som är det som gäller på Linnforumet eller är det andra lurar som gäller? I så fall vilka?

Budget upp till 15k.... ett alternativ är att jag köper en annan dac men det är ett ormbo att ge sig in i det så det får vänta ett tag....
Har ingen koll själv, men den här tråden kan vara av intresse. Längst bak finns nya inlägg:
https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=202


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jul 09, 2020 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hultin wrote:
Mycket lyssning senaste veckan. Karousel, Katalyst och en sub på det.... har blivit en hel del timmar, och jag är mer och mer imponerad av Exaktbox-i. (Sedan är det skönt med lite mer fyllighet i basen med subben som fyller ut - har inte jobbat så mycket med installationen av den ännu men det blir tIll veckan när frun jobbar och jag har semester...).

Men - en annan sak kom upp. Jag lyssnar ganska mycket på lurar också - stereon står i vardagsrummet så det är en kompromiss i hemmet. Jag har under några år haft ett par Sennheiser HD650 (drivna av Schiit Modi multibit och Schiit Jotunheim).
Är nöjd med lurarna, framför allt så är komforten bra, och jag blir inte lyssningstrött på dem. Men lite mer ”drag” skulle inte skada. Köpte hem ett par HD800s för att testa under några veckor (öppet köp på Hifiklubben), men jag kan inte säga att jag är helt nöjd med dem.

För 15k hade jag förväntat mig mer.....

så - en fråga till er där ute, är det Grado som är det som gäller på Linnforumet eller är det andra lurar som gäller? I så fall vilka?

Budget upp till 15k.... ett alternativ är att jag köper en annan dac men det är ett ormbo att ge sig in i det så det får vänta ett tag....
HD800 är mer hifi än musik, Grado är bättre. Kolla med Tonläget, Anders har koll


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jul 09, 2020 14:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tack för tipsen. Ska fundera vidare. Nu på sommaren är det mindre lurlyssning och mer i högtalarna.

Köpte nya kuddar och ”headband” till mina vanliga lurar och ska testa att köra med dem ett tag igen.
Men HD800 kommer att åka tillbaka till Hifiklubben....

Har varit nyfiken på att lyssna på Audeze (men avskräcks av rapporter om halvtaskig kvalitet) samt Hifiman. Men har inte hittat något som fängslar mig ännu.... kanske, kanske Grado ändå.... men då måste jag ta mig till Sthlm igen.....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 10, 2020 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Har själv ägt ett par Sennheiser HD650. Ur HiFi-synvinkel nästan perfekta, rent ljud, utsträckt frekvensområde i båda ändarna, bygger ett troligt "rum", bekväma att bära, rimligt prissatta (typ 2,5 tusen) osv. Men ack så tråkiga. Mina Koss Porta Pro för en halv tusing är betydligt roligare att lyssna på (kräver mycket lång inspelningstid dock). Jag kan dock tänka mig att HD650 skulle vinna matchen på typ körmusik och liknande.

De absolut bästa lurar jag lyssnat på är dock Stax elektrostater. Minns fortfarande hur jag lyssnade på en live-skiva med Iggy Pop & The Stooges (TV Eye 1977) som alltid låtit tunt, distat och skramligt. Med Stax-lurarna var jag på plats i konsertsalen, det lät så där härligt burkigt som det gör ganska lång bak på arenan. Och basen var helt plötsligt där, hela lokalen fanns med. Magiskt!
Men jag lyssnar så lite i lurar hemma (krävs extra burk kopplad till slutsteget) så det motiverar inte kostnaden och besväret för min del.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jul 15, 2020 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Om du ändå ska bege dig till Stockholm för att lyssna på Grado-lurar, så ska du alla gånger också besöka Audioconsept och be att få lyssna på STAX.

STAX behöver visserligen en egen förstärkare och nya är de prismässigt över din budget. Men de går att hitta begagnade (inkl förstärkaren).

STAX-förstärkare har ofta flera ingångar, så till den kan du koppla både din DS och LP12a. Du slipper därmed en separat DAC, så som du har nu. Har själv en STAX-anläggning och är mycket nöjd. Både min DS och LP12a är kopplade till den förutom till den vanliga anläggningen.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 17, 2020 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tack för input i tråden - uppskattas.

Har kollat på STAX, även om budgeten är något mindre.... men behöver verkligen lyssna på dem innan ett ev köp. Ska iofs till Sthlm om några veckor igen när mitt eget steg ska hämtas så då får jag kanske anledning att botanisera lite i utbudet.

Tyvärr kommer jag inte runt behovet av en dac....jag har en AEDSM som saknar analoga utgångar så jag måste omvandla signalen innan hörlurarna. Har iofs umgåtts med tanken att byta dac från dagens Schiit Modi Multibit till något annat. Oklart dock till vad. Har även en Project S2 dac men föredrar Modin....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Aug 07, 2020 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Nu är mitt eget uppgraderade steg på plats igen. Även om det fortfarande står Majik Exaktbox-I på fronten så är i stort sett allt annat utbytt. Bottenplattan är urfräst med mer ventilation.

Låter riktigt bra (det gjorde det iofs även med det inlånade steget också - men man vill ju ha sitt eget steg på plats igen).

Passade även på att springa in på Hi-Fi-Kit för att lyssna på Gradolurar. De hade ett par 325 och ett par Rs2 inne. Det gav helt klart mersmak. Rs2 är nog mer korrekta som lurar, men 325orna är roligare och för egen del så blir kontrasten mot Hd650 större med dem (de är även billigare).
Ska fundera vidare kring om man ska slå till på ett par eller om man ska försöka få till en lyssning på ytterligare modeller (typ Gs1000).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Aug 07, 2020 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Nu är mitt eget uppgraderade steg på plats igen. Även om det fortfarande står Majik Exaktbox-I på fronten så är i stort sett allt annat utbytt. Bottenplattan är urfräst med mer ventilation.

Låter riktigt bra (det gjorde det iofs även med det inlånade steget också - men man vill ju ha sitt eget steg på plats igen).

Passade även på att springa in på Hi-Fi-Kit för att lyssna på Gradolurar. De hade ett par 325 och ett par Rs2 inne. Det gav helt klart mersmak. Rs2 är nog mer korrekta som lurar, men 325orna är roligare och för egen del så blir kontrasten mot Hd650 större med dem (de är även billigare).
Ska fundera vidare kring om man ska slå till på ett par eller om man ska försöka få till en lyssning på ytterligare modeller (typ Gs1000).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Aug 23, 2020 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag hade skippat RS2 och GS1000, kolla PS500e istället, om du vill ha några som är bättre än 325e. Extremt nöjd med mina :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Oct 27, 2020 07:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Och där kom nästa projekt.

Vi ”råkade” köpa en sommarstuga, eller rättare sagt - en tomt som råkar ha en stuga på sig.

Nu blir det att skissa på nytt hus och räkna en del. Men planen är att få plats med ett eget rum för stereon :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited