selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Jan 26, 2020 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har köpt ett Lejonklou RIAA-steg för MC-pickuper och tänkte lämna en kort rapport över mina upplevelser hittills. Serienumret är 22, så det har sålts en del Entity sedan det introducerades i december förra året. Köpte det i fredags, så det har inte gått många timmar. Efter vad jag förstår så behöver Lejonklous produkter en del timmars ”inspelning” innan de presterar maximalt. Vet inte om det gäller Entity särskilt mycket enär den spelar utmärkt bra från första stunden (i jämförelse med Linto). Min LP12 är i ”Akurate-nivå”, fast med en nyrenoverad Ekos 1 istället för Akito-armen.

Jämfört med Linn Linto, som jag hade innan, så spelar Entity i en helt annan division. Ljudet upplevs som betydligt mer distinktare och tydligare. Den tar ett fastare grepp om varje del av musiken och jag hör delar av musiken som jag inte hört tidigare. Musiken engagerar mig mera än med Linton, som iofs inte är ett dåligt RIAA. Undra hur Entity kommer förmedla musiken när den verkligen är inspelad? Måste bli makalöst bra!

Jag blir glad att Entity saknar en ilsket lysande blå lysdiod samt att den är så liten. Nästan två tredjedelar mindre än Linto och därmed också betydligt mindre än den stora Uphorik. Jag blir dock förvånad att den gängade ”tappen” till jordskruven är så pass grov så att min T-Kables bricka på dess jordkabel inte kan träs på ”tappen”. Förvånande eftersom Lejonklou väl använder LP12 som källa vid utprovning av sina produkter.

Fredrik Lejonklou har med Entity gjort ett mycket bra RIAA-steg för MC-pickuper, sprungen som den är från hans toppmodell SINGularity. Jag tror att Entity låter bättre än Uphorik och det skulle dock inte förvåna mig att det även kan ge Ulrika en match. Har endast kort hört dessa RIAA-steg enär jag rätt sällan besöker HiFi-butiker.


/mvh

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Mon Jan 27, 2020 09:21, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Jan 26, 2020 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
jag har inte haft några problem med att få ”spaden” att passa, fast jag har en Slipsik men tror inte han bytt jordskruv till entity?
Har du mätt diametern? Har du en bild?

Det jag hört av Entity har gett mersmak, helt klart en uppgradering för de som har MC!


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Mon Jan 27, 2020 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Maffe wrote:
jag har inte haft några problem med att få ”spaden” att passa, fast jag har en Slipsik men tror inte han bytt jordskruv till entity?
Har du mätt diametern? Har du en bild?

Det jag hört av Entity har gett mersmak, helt klart en uppgradering för de som har MC!
Jordkabeln på min T-Kable har en ring och inte en spade. Och det är ringen som har för liten diameter för att kunna dras över jordskruven. Min T-Kable är från början av 2000-talet. Kanske innerdiametern på ringen ändrats sedan dess.

Tycker förövrigt att bytet till Lejonklou Entity är lika stort som att byta från en vanlig DS till en Katalys-bestyckad DS. Fantastiskt RIAA-steg.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Mon Jan 27, 2020 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
torig wrote:
......
Fredrik Lejonklou har med Entity gjort ett mycket bra RIAA-steg för MC-pickuper, sprungen som den är från hans toppmodell SINGularity. Jag tror att Entity låter bättre än Uphorik och det skulle dock inte förvåna mig att det även kan ge Ulrika en match. Har endast kort hört dessa RIAA-steg enär jag rätt sällan besöker HiFi-butiker.


/mvh
Grattis till Entity!

Inte bara ge Urika en match, här är dom som byter från Urika till Entity...
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... =1&p=45128
Men jag har varken hört eller jämfört.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Mon Jan 27, 2020 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
stefan wrote:
torig wrote:
......
Fredrik Lejonklou har med Entity gjort ett mycket bra RIAA-steg för MC-pickuper, sprungen som den är från hans toppmodell SINGularity. Jag tror att Entity låter bättre än Uphorik och det skulle dock inte förvåna mig att det även kan ge Ulrika en match. Har endast kort hört dessa RIAA-steg enär jag rätt sällan besöker HiFi-butiker.


/mvh
Grattis till Entity!

Inte bara ge Urika en match, här är dom som byter från Urika till Entity...
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... =1&p=45128
Men jag har varken hört eller jämfört.
Och i den tråden finns en länk till en test där Entity jämförs och håller ”jämnt skägg” med ett RIAA-steg för 31.000€!

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Wed Feb 05, 2020 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
torig wrote:
Jämfört med Linn Linto, som jag hade innan, så spelar Entity i en helt annan division. Ljudet upplevs som betydligt mer distinktare och tydligare. Den tar ett fastare grepp om varje del av musiken och jag hör delar av musiken som jag inte hört tidigare.
/mvh
Spännande! Vad har du för pickup? Var du tvungen att göra någon anpassning av Entity för att matcha den?
När du skriver fastare grepp, snackar du om en ljudmässig skillnad eller beskriver du tune-dem? :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
fredrik wrote:
torig wrote:
Jämfört med Linn Linto, som jag hade innan, så spelar Entity i en helt annan division. Ljudet upplevs som betydligt mer distinktare och tydligare. Den tar ett fastare grepp om varje del av musiken och jag hör delar av musiken som jag inte hört tidigare.
/mvh
Spännande! Vad har du för pickup? Var du tvungen att göra någon anpassning av Entity för att matcha den?
När du skriver fastare grepp, snackar du om en ljudmässig skillnad eller beskriver du tune-dem? :lol:
Ursäkta, Fredrik, att jag inte svarat tidigare. Min pickup är en Krystal. På Entity finns det möjlighet att välja tre olika ingångsimpedanser (90/120/180 ohm) och för Krystal passar 120 ohm bäst.

”Ljudmässig skillnad eller tune dem”. Förstår inte riktigt frågan. Tune dem är för mig en urvalsmetod man använder när man väljer om något är bättre eller sämre. Ser inget motsatsförhållande till ”ljudmässig skillnad” och ”tune dem” när jag beskriver mina upplevelser. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
”Ljudmässig skillnad eller tune dem”. Förstår inte riktigt frågan. Tune dem är för mig en urvalsmetod man använder när man väljer om något är bättre eller sämre. Ser inget motsatsförhållande till ”ljudmässig skillnad” och ”tune dem” när jag beskriver mina upplevelser. :wink:
Ursäkta att jag hoppar in i er diskussion. Själv ser jag en klar skillnad mellan "ljudet" och "tunedem" - även om det inte behöver vara någon. En apparat kan ju låta bättre ur båda synvinklarna.

Men jag tillhör de gamla uvarna som förr i tiden lyssnade på "ljudet" för det var ju så man skulle göra då. HUR låter triangeln, HUR låter bleckhornet osv. Vad man (jag) glömde var att det ska passa ihop i tid, det ska kännas som om musikerna spelar samma musikstycke. Redan tidigt på 70-talet så pratades det om "coherence" så detta med tunedem är inte så nytt och speciellt som många tror.

Jag har fått mycket skit för min åsikt här på detta forum men för mig kan man faktiskt ersätta en del av tune-dem med ljudet. Realismen av att känna att man är där kan ersätta en viss brist i andra sammanhang. Så tune-dem är för mig inte det enda som räknas.

Oavsett, för mig är det absolut en skillnad mellan "hur det låter" och "hur jag förstår musiken".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Själv ser jag en klar skillnad mellan "ljudet" och "tunedem" - även om det inte behöver vara någon. En apparat kan ju låta bättre ur båda synvinklarna.
Tunedem är för mig en urvalsmetod. Låter det bättre eller sämre? "Ljudet" (om det nu är en urvalsmetod) kan inte vara bättre om det sämre tunedem. Ljudet är/kan vara annorlunda vid en jämförelse, men engagerar inte musiken dig, dvs du vill spela mer och mer skivor, då är det inte bättre. Så ser jag det. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill50x wrote:
Själv ser jag en klar skillnad mellan "ljudet" och "tunedem" - även om det inte behöver vara någon. En apparat kan ju låta bättre ur båda synvinklarna.
Tunedem är för mig en urvalsmetod. Låter det bättre eller sämre? "Ljudet" (om det nu är en urvalsmetod) kan inte vara bättre om det sämre tunedem. Ljudet är/kan vara annorlunda vid en jämförelse, men engagerar inte musiken dig, dvs du vill spela mer och mer skivor, då är det inte bättre. Så ser jag det. :wink:
Du har självklart rätt. Men saken är inte svart/vit enligt mig. Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats sas, kan mycket väl kompensera för en minimal avvikelse i tune-dem. Även en tillhörande video kan kompensera för brister i ljud eller tune-dem.

Kolla denna tex.
https://www.youtube.com/watch?v=iGdwqug8po8
(sorry för OT)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats sas, kan mycket väl kompensera för en minimal avvikelse i tune-dem. Även en tillhörande video kan kompensera för brister i ljud eller tune-dem.

Kolla denna tex.
https://www.youtube.com/watch?v=iGdwqug8po8
(sorry för OT)

/ B
Nu förstår jag inte. :wink:

"Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats". Det är ju alltid bättre "att vara på plats" om du menar att höra ett liveframträdande. Men vad ska du jämföra just detta framträdande med, när du ska utvärdera om något är bättre eller sämre i din anläggning.

Youtube-inspelningen, som förövrigt är rätt "rolig", kan du iofs använda om du kör den via en källa i din anläggning. Likaså en erkänt "dålig inspelning" anser jag kan användas vid utvärdering enligt tunedem.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill50x wrote:
Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats sas, kan mycket väl kompensera för en minimal avvikelse i tune-dem. Även en tillhörande video kan kompensera för brister i ljud eller tune-dem.

Kolla denna tex.
https://www.youtube.com/watch?v=iGdwqug8po8
(sorry för OT)
Nu förstår jag inte. :wink:
"Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats". Det är ju alltid bättre "att vara på plats" om du menar att höra ett liveframträdande. Men vad ska du jämföra just detta framträdande med, när du ska utvärdera om något är bättre eller sämre i din anläggning.

Youtube-inspelningen, som förövrigt är rätt "rolig", kan du iofs använda om du kör den via en källa i din anläggning. Likaså en erkänt "dålig inspelning" anser jag kan användas vid utvärdering enligt tunedem.
Vi kanske pratar förbi varandra. Det är ganska sällan jag utvärderar min anläggning. Oftast njuter jag helt enkelt av musiken. Och då njuter jag bäst när jag bara är med i den, känner att den berör mig och känner mig involverad. Hur det låter är egentligen mindre intressant. Under åren har jag ändrat min inställning från att vara väldigt intresserad av hur det låter (rent ljudmässigt) till att mer lyssna till vad musiken ger mig. Det är inte helt enkelt eftersom det är mycket humörberoende och bygger på dagsformen. För mig alltså, inte anläggningen :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
torig wrote:
Bill50x wrote:
Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats sas, kan mycket väl kompensera för en minimal avvikelse i tune-dem. Även en tillhörande video kan kompensera för brister i ljud eller tune-dem.

Kolla denna tex.
https://www.youtube.com/watch?v=iGdwqug8po8
(sorry för OT)
Nu förstår jag inte. :wink:
"Ett mycket mer naturligt ljud, där man befinner sig på plats". Det är ju alltid bättre "att vara på plats" om du menar att höra ett liveframträdande. Men vad ska du jämföra just detta framträdande med, när du ska utvärdera om något är bättre eller sämre i din anläggning.

Youtube-inspelningen, som förövrigt är rätt "rolig", kan du iofs använda om du kör den via en källa i din anläggning. Likaså en erkänt "dålig inspelning" anser jag kan användas vid utvärdering enligt tunedem.
Vi kanske pratar förbi varandra. Det är ganska sällan jag utvärderar min anläggning. Oftast njuter jag helt enkelt av musiken. Och då njuter jag bäst när jag bara är med i den, känner att den berör mig och känner mig involverad. Hur det låter är egentligen mindre intressant. Under åren har jag ändrat min inställning från att vara väldigt intresserad av hur det låter (rent ljudmässigt) till att mer lyssna till vad musiken ger mig. Det är inte helt enkelt eftersom det är mycket humörberoende och bygger på dagsformen. För mig alltså, inte anläggningen :-)

/ B
Håller helt med vad det gäller utvärdering! Utvärderar gör man endast efter att man gjord en förändring i sin anläggning. Tune dem är en utvärderingsmetod. När man är klar med utvärderingen lyssnar man bara på musik om och om och om och omigen...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Har sk low-fi någonsin låtit bättre? Nu råkar jag ha just denna fil som en ram-fil (någon som minns det formatet?) och det låter absolut bättre.

Men vad jag vill åt är att även "skräp" kan låta riktigt bra - under riktiga förutsättningar. Tom det hemska blockflöjtsolot :-) Det som är viktigt är realismen, att det hänger ihop.

Såg gruppen live för ganska många år sedan (typ 20) och fick tom en kram av sångerskan i baren efteråt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Tue Jul 14, 2020 03:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
torig wrote:
fredrik wrote:
torig wrote:
Jämfört med Linn Linto, som jag hade innan, så spelar Entity i en helt annan division. Ljudet upplevs som betydligt mer distinktare och tydligare. Den tar ett fastare grepp om varje del av musiken och jag hör delar av musiken som jag inte hört tidigare.
/mvh
Spännande! Vad har du för pickup? Var du tvungen att göra någon anpassning av Entity för att matcha den?
När du skriver fastare grepp, snackar du om en ljudmässig skillnad eller beskriver du tune-dem? :lol:
Ursäkta, Fredrik, att jag inte svarat tidigare. Min pickup är en Krystal. På Entity finns det möjlighet att välja tre olika ingångsimpedanser (90/120/180 ohm) och för Krystal passar 120 ohm bäst.

”Ljudmässig skillnad eller tune dem”. Förstår inte riktigt frågan. Tune dem är för mig en urvalsmetod man använder när man väljer om något är bättre eller sämre. Ser inget motsatsförhållande till ”ljudmässig skillnad” och ”tune dem” när jag beskriver mina upplevelser. :wink:

/mvh
Hej alla!

Såg denna tråd och blev glad över att Entity diskuterades!

Ville bara nämna att för Krystal (och Klyde) tycker jag 180 ohm är bäst, alltså mittenläget på omkopplaren. För Arkiv/Akiva/Kandid är däremot 120 ohm min rekommendation.

Vad tror du om detta, torig? Man behöver inte slå av Entity när man ställer om lasten, utan det är bara att "klicka" och lyssna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited