selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 10, 2020 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Nej, ut från DSM är det högre upplösning, 32 bitar eller något i den stilen. Och det sparas i formatet RAW. Sedan tar jag in det i Audacity och gör om till 24 bitars FLAC.
Trodde jag hade kläm på formaten, vad är RAW? (alltså för mig är det ett format som används inom fotografi)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2020 11:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Med risk att hamna lite utanför tråden. Vet inte, kan bara konstatera att Songcorder anger att formatet är RAW. En snabb Googling ger vid handen att RAW även kan vara ett musikformat.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2020 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
PCM.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 18, 2020 15:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Aha, så RAW är ett annat ord för PCM, pulskodsmodulering, ett okomprimerat format?


Top
   
PostPosted: Wed Feb 19, 2020 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Tillbaka till tråden. Stigo, låter jättekonstigt att din upplevelse skiljer sig så mycket från min. Din skivspelare är, lite grovt, på ungefär likvärdig nivå som min. Vi har båda EADSM och Akubarik... Man blir lite nyfiken vad det kan bero på.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 20, 2020 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Rälser wrote:
Tillbaka till tråden. Stigo, låter jättekonstigt att din upplevelse skiljer sig så mycket från min. Din skivspelare är, lite grovt, på ungefär likvärdig nivå som min. Vi har båda EADSM och Akubarik... Man blir lite nyfiken vad det kan bero på.
Du har redan berört det där. Verkar fullt möjligt att närmast döda musiken i sitt nätverk. NAS/switch/ethernetkablar, allt har påtaglig betydelse och dessa saker sammanlagt kan göra stor skillnad. Ex provade ett par Supra CAT-kablar en gång. Lät fint och så men med tiden kom en gnagande känsla av att något är fel. Bort med Supra och tillbaka med Microconnect. Oj, musiken kom tillbaka! Låter helt sjukt men så upplevdes det.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 20, 2020 14:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Om ni inte redan har denna switch "CISCO - WS-C2960-8TC-L" i erat nätverk så kan det vara lönt att köpa,
finns på ebay till bra priser, kan vara lönt att lägga ut drygt 600kr för att pröva :-)
Koppla in den mellan router och streamer, om ni har en NAS så ska den anslutas till Cisco switchen

Köp inte nån nyare Cisco Gigabit switch, det ska vara den här gamla som är en 100MB


Top
   
PostPosted: Thu Feb 20, 2020 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Kalle05 wrote:
Om ni inte redan har denna switch "CISCO - WS-C2960-8TC-L" i erat nätverk så kan det vara lönt att köpa,
Har ni tur kommer det upp en säljesannons på selleri snart. :roll: :wink:


Top
   
PostPosted: Sat Feb 22, 2020 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Roland wrote:
Kalle05 wrote:
Om ni inte redan har denna switch "CISCO - WS-C2960-8TC-L" i erat nätverk så kan det vara lönt att köpa,
Har ni tur kommer det upp en säljesannons på selleri snart. :roll: :wink:
Du har använt och uppskattar inte?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 24, 2020 08:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Roland wrote:
Kalle05 wrote:
Om ni inte redan har denna switch "CISCO - WS-C2960-8TC-L" i erat nätverk så kan det vara lönt att köpa,
Har ni tur kommer det upp en säljesannons på selleri snart. :roll: :wink:
Du har använt och uppskattar inte?
Tänkte samma sak som Linncredible, om man investerar cirka 600kr på den switchen så lär man inte bli missnöjd.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 25, 2020 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag tror inte riktigt på tesen att ljudet påverkas så länge som det är i den digitala sfären. Jag tycker att min experiment med att spela in den digitala utsignalen från min streamer när jag spelar vinyl stöder min tes. Skillnad mellan att spela vinyl direkt och att spela den från NAS som streamad, jag tror inte att det skulle gå att pricka vad som är vad i ett blindtest.

Uppspelning av vinil är: analogt in i DSM, omvandlat till digitalt och vidare i CAT6 till högtalare 1, vidare till högtalare 2, och digital analog omvandling.

Uppspelning av inspelad, eller rippad, vinyl är: inspelning och uppspelning till från NAS via router, switch, ett antal olika cat-kablar av okänd kvalitet, ändrat format, uppstyckning av fil till olika låtar, tillägg av metadata med mera, i den digitala domänen.

Kanske hör jag dåligt, kanske vill jag inte ta till mig. Men jag hör inte den här skillnaden som många beskriver att olika cat-kablar med mera tillför.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 25, 2020 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Roland wrote:
Kalle05 wrote:
Om ni inte redan har denna switch "CISCO - WS-C2960-8TC-L" i erat nätverk så kan det vara lönt att köpa,
Har ni tur kommer det upp en säljesannons på selleri snart. :roll: :wink:
Du har använt och uppskattar inte?
Förtydligande: Min fråga avsåg väl i första hand om du har skaffat dig någon uppfattning om denna vs "legendaren från Netgear". Har själv båda inkopplade på lite olika ställen i systemet, men har inte haft ork att bedriva nån komparativ studie och flyttat dom mellan olika ställen. Just nu sitter Ciscon närmast streamern.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 25, 2020 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Roland wrote:
Har ni tur kommer det upp en säljesannons på selleri snart. :roll: :wink:
Du har använt och uppskattar inte?
Förtydligande: Min fråga avsåg väl i första hand om du har skaffat dig någon uppfattning om denna vs "legendaren från Netgear". Har själv båda inkopplade på lite olika ställen i systemet, men har inte haft ork att bedriva nån komparativ studie och flyttat dom mellan olika ställen. Just nu sitter Ciscon närmast streamern.
Äger en. Har testat den. Det var tre år sedan.
Primära anledning till att eventuellt sälja den är att switchen endast är 100Mbit. Det passar inte så bra i min infrastruktur att ha en så långsam switch.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 25, 2020 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Roland wrote:
Du har använt och uppskattar inte?
Förtydligande: Min fråga avsåg väl i första hand om du har skaffat dig någon uppfattning om denna vs "legendaren från Netgear". Har själv båda inkopplade på lite olika ställen i systemet, men har inte haft ork att bedriva nån komparativ studie och flyttat dom mellan olika ställen. Just nu sitter Ciscon närmast streamern.
Äger en. Har testat den. Det var tre år sedan.
Primära anledning till att eventuellt sälja den är att switchen endast är 100Mbit. Det passar inte så bra i min infrastruktur att ha en så långsam switch.
Ah, jag fattar. Själv grunnar jag på om det kan innebära nåt för ljudet vid Tidalstreaming att uppgraderera från 100 mbit/s till 300 mbit/s för 100 kr/mån. Men om Ciscon är såpass långsam (hade inte koll på det) så känns det ju möjligen tveksamt...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2020 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Roland wrote:
Äger en. Har testat den. Det var tre år sedan. Primära anledning till att eventuellt sälja den är att switchen endast är 100Mbit. Det passar inte så bra i min infrastruktur att ha en så långsam switch.
Jag har bara DSM och Qnap kopplade till min Cisco, resten (Apple TV, TV, BluRay etc.) har jag kopplat till en Netgear. Ciscon låter förresten klart bättre med Linn nätkabel, ifall ni inte testat det.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited