selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 27, 2019 23:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Har en Majik DSM 2 och kör Kazoo både på min laptop och mobil. Problemet är att jag inte får kontakt med Majiken via Kazoo.
Men om jag startar om både router och spelare så brukar den komma tillbaka så att jag kommer åt att styra den.
Men det håller bara några minuter så försvinner det igen.
Har ni någon ide om vad det kan vara?
Med vänlig hälsning Andy_jr


Top
   
PostPosted: Thu Nov 28, 2019 05:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
andy_jr wrote:
Har en Majik DSM 2 och kör Kazoo både på min laptop och mobil. Problemet är att jag inte får kontakt med Majiken via Kazoo.
Men om jag startar om både router och spelare så brukar den komma tillbaka så att jag kommer åt att styra den.
Men det håller bara några minuter så försvinner det igen.
Har ni någon ide om vad det kan vara?
Med vänlig hälsning Andy_jr
Kan du berätta mer om ditt nätverk?
Har du flera swtichar och routrar?
Har du möjlighet att i router reservera ett IP nummer för MDSM?
MDSM har en inbyggs webbserver du kan nå direkt. Vad händer om du surfar in på den?
På din laptop, kan andra applikationer fortfarande nå din MDSM när Kazoo somnar in?


Top
   
PostPosted: Thu Nov 28, 2019 09:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Har en Technicolor router för mitt bredband. Har kopplat Majiken direkt till en port på routern.

Borde gå att sätta upp den porten så att den har en fast adress. Var in och kollade igår men testade inget.

För mej ser det inte riktigt ut som om det är Kazoo som dör utan att det är Majiken som tappar kontakten. Verkar inte nå den med några av dom Linn applikationer som jag har.

Hur kommer jag åt webservern?


Top
   
PostPosted: Thu Nov 28, 2019 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
andy_jr wrote:
Har en Technicolor router för mitt bredband. Har kopplat Majiken direkt till en port på routern.

Borde gå att sätta upp den porten så att den har en fast adress. Var in och kollade igår men testade inget.

För mej ser det inte riktigt ut som om det är Kazoo som dör utan att det är Majiken som tappar kontakten. Verkar inte nå den med några av dom Linn applikationer som jag har.

Hur kommer jag åt webservern?
På någon av knapparna på Majik-fjärren (tror det är info) kan du trycka tills du ser ip-adressen i displayen.
Kolla vilken ip du har när det fungerar och vilken ip du har när det slutar fungera.
Posta resultaten.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2019 14:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Är inte hemma, men jag kollar när jag kommer hem i slutet av nästa vecka.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2019 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Testa Factory Reset på både router och DSM? Finns ett litet hål märkt "reset" på Technicolor, håll intryckt tills det synbart händer något (7-8 sek). Man kan även logga in i den och köra det från dess meny. Kanske kolla med operatören om den finns en senare Firmware du inte har fått in?

Alltså, är det som så att din Technicolor är operatörens och inte din, som en del av bredbandstjänsten, så kan du öppna ett ärende med dom.
andy_jr wrote:
Hur kommer jag åt webservern?
http://192.168.1.XXX (MDSM's IP-adress)


Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2019 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
stefan wrote:
Testa Factory Reset på både router och DSM? Finns ett litet hål märkt "reset" på Technicolor, håll intryckt tills det synbart händer något (7-8 sek). Man kan även logga in i den och köra det från dess meny. Kanske kolla med operatören om den finns en senare Firmware du inte har fått in?

Alltså, är det som så att din Technicolor är operatörens och inte din, som en del av bredbandstjänsten, så kan du öppna ett ärende med dom.
andy_jr wrote:
Hur kommer jag åt webservern?
http://192.168.1.XXX (MDSM's IP-adress)
Tycker inte man ska börja att gå så långt som att trycka ”factory reset” på router och MDSM.

Vi behöver veta lite mer. Fortsätter MDSM att spela efter att kontakt tappats med Kazoo? De enheter som har Kazoo installerat, fungerar de felfritt i övrigt, dvs du har kontakt med router/Internet? Har du provat att endast starta om MDSM, dvs slå av strömmen på denna? Om du gjort det (inte startat om routern), får Kazoo kontakt med MDSM?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2019 00:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Kan svara utan att vara hemma.
Ja, den spelar som vanligt.
Ja, både telefonen och laptopen fungerar utan problem hela tiden.
Nej, det hälper inte att slå av och på MDSM.
Trevlig helg!


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2019 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
En gissning är att dina enheter får nya IP-adresser lite då och då. Det beror nog ofta på buggar (i nätverket), kanske kopplat till svår nätmiljö med många WLAN i storstäder etc. Kontentan är att det inte blir bra. Att ge vissa enheter fasta adresser är ett motmedel. Ibland ger adresservern (DHCP) ändå ut nya dresser. Varför kan man undra!? Många dataprylar är skit (buggiga...)!


Last edited by HCL on Sat Nov 30, 2019 16:29, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2019 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
En gissning är att dina enheter får nya IP-adresser lite då och då. Det beror nog ofta på buggar (i nätverket), kanske kopplat till svår nätmiljö med många WLAN i storstäder etc. Kontentan är att det inte blir bra. Att ge vissa enheter fasta adresser är ett motmedel. Ibland ger adresservern (DNS) ändå ut nya dresser. Varför kan man undra!? Många dataprylar är skit (buggiga...)!
Håller med om allt det där. Har två DS med fasta IP-adresser. Den ena ansluten mha kabel direkt till switch, den andra via wifi mha brygga. Ändå händer det att DS tappar kontakt eller rättare sagt jag får samma fel som trådskaparen, dvs Kazoo hittar inte DS. Dock är det mycket sällan. I mitt fall räcker det då med att starta om DS. Ibland måste jag starta om bryggan. Behöver aldrig starta om routern.

Tillbaka till trådskaparens problem. Fungerar Technicolorn som både modem och trådat/wifi-router? Och är även TV och IP-telefon ansluten till den?

Helst hade jag bara låtit den fungera som modem och istället haft en annan router kopplat till den dit DS var ansluten och att denna router då - naturligtvis - också hanterade wifi-trafiken.

Skulle dock börja med att kolla firmware både på Technicolor, Kazoo och DS (har Linn rättat till någon bugg som funnits tidigare). Skulle också kontakta leverantören för att efterhöra deras syn på felet, dvs om det finns någon inställning i Technicolor som behöver ändras.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2019 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Skulle sätta en peng på Technicolorn, har en sån från telia.
Inte direkt dom stabilaste prylarna enligt erfarenhet.
Jag använder min bara som modem, har slagit av det trådlösa och har en Linksys som Router.
Routern står för dhcp och wifi.
Det trådade går via router till 24portars switch, till hifiswitchen.
På hifiswitchen ligger nas och adsm.

Kolla också att du inte har på att ansluta till okända nätverk på telefonen.
När du tappar kontakten, kolla att den ligger kvar på rätt nätverk, prova pinga dsm:en och nas/server.

Om det funkar kan det vara något med programvaran som spökar, rebuild libary tex.
Prova ha dubbla serverprogramvaror, tex asset upnp och kazzo.
Och som Hcl Torig sa om svåra nätmiljöer, gissar att Technicolorn bara är 2.4Mhz.
2.4 Mhz bandet är uppdelat i ett antal kanaler a-g ? Tror jag det var.
Om någon fler router börjar använda samma kanal så kan man tappa kontakten tillfälligt = ny ip.

Nu kommer jag inte på något mer. :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2019 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
En hel del goda råd här för att felsöka vidare... en sista fråga, du har inget typ Mesh-nät (förstärkning av Wifi)?

Jag är inne på min tredje modell av Technicolor (första hette Thompson). Ja, enheter byter IP men inte bara sådär under pågående session. Har noterat att det skett efter man fått in ny FW och så. Men har kört med dessa routers och inget annat sen jag började med DS och det har faktiskt inte varit några som helst problem någonsin. Inte ens initialt när jag körde DS-NAS-switch in i en D-Link brygga som sedan körde Wifi till routern. Sen fick jag in fiber och router ner på samma våning som stereon så jag kunde köra med kabel.

Vidhåller, testa Factory Reset på Technicolor. Du har ju inget att förlora såvida inte du gjort några egna inställningar i den (typ döpt om SSID).


Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2019 14:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Om det inte är redan gjort så bör man alltid börja med att uppdatera DS till senaste firmware,
då vet man att dom flesta buggarna är fixade där i alla fall.
Om det fortsätter att uppträda märkligt så kan man pröva med en ny nätverkskabel mellan router och DS,
händer ibland att det blir "små kabelbrott" och då kan det bli så här, funkar ibland och sen kan det bugga ur.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 28, 2020 23:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Nu har jag fått igång min Majik på nätet. Kan konstatera att Stigos satsade peng var helt rätt.
Var in på Takoton i förra veckan och pratade med han som jobbade där. Kom på att fråga där också och han hade helt koll på telenors technicolor router. Den uppdateras med jämna mellanrum och där brukar det skita sig. Så nu kopplade jag in en TP-link router. Slog av DNZ på den andra och nu fungerar det.
Får se hur länge det håller!
Andy!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited