sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jag har tidigare tvivlat på Linns exakthet när jag tittat på konstruktionen. En dyr fin arm, en likadan pickup, med tre skruvfästen så den verkligen ska komma på rätt plats, en stadig montering av tonarmen i tonarmsplattan - och som avslutning skruvas tonarmsplattan i spånskiva fast med tre små skruvar i ett plåtchassi! Med pickupen fastskruvad med tre skruvar, varav en av dem är icke justerbar i längdled så ställer det extrema krav på måttet mellan tallrikens lager och tonarmens horisontella lagring. Detta har absolut bättre förutsättningar idag med Keel och Kore men tidigare var ju montaget rena skämtet.
ok, skaffa då en annan spelare som är gedigen, tokdämpad och "ingenjörsmässigt" designad - men som låter kass.
Tro inte att en LP12 är slumpmässigt framtagen.
Såja, nu ska vi inte vara griniga
Och nej, LP12:an är inte slumpmässigt tillkommen. Men det tog ganska många år innan man insåg att något behövde göras åt tonarmsmontaget.
Som du vet har jag en hygglig LP12:a och är totalnöjd med ljudet. Min första LP12:a köpte jag i början på 80-talet, den blev tyvärr stulen -84 vid ett inbrott och under några år lekte jag med andra spelare. Men i början av 90-talet föll jag till föga och köpte mig min nuvarande 12:a (som blev rejält uppgraderad -2004). Tycker fortfarande att ett skramligt innerchassi av plåt med en spånplatta som tonarmsfäste är en mycket dålig lösning. Keel, Kore och liknande tredjepartslösningar är absolut att föredra om man vill ha en precisionsmontering som dessutom håller över tiden. Spånplattor ändrar tex dimension efter fuktigheten i rummet vilket förändrar tonarmens avstånd till tallrikscentrum, något som ställer till det med alla vinklar som ska stämma. Linn själva menar ju tex att man ska ha en absolut fasthet mellan tonarm och tallrik, att lager ska vara glappfria såväl i tonarmen som i tallrikens lager för att man ska en total fasthet där det är enbart nålens rörelser som ska föras vidare, utan påverkan från flexningar någonstans däremellan. Antingen så stämmer inte Linns påståenden eller så är den gamla konstruktionen skräp.
Det hindrar ju inte att den gamla lösningen låter bra, för det gör den, men det är väl ingen som förnekar att Kore och Keel låter bättre?
För övrigt är ingenjörsmässiga lösningar inte alltid så dåliga, jag gissar att det är ingenjörer som ligger bakom de allra flesta av Linns konstruktioner/produkter
/ B