selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1720 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 27, 2018 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harald wrote:
Tycker för övrigt det är ett lite märkligt debattklimat när somligas försök till tekniska argument och förklaringar skjuts ned helt urskiljningslöst, av samma personer som själva gladeligen kommer med egna hemsnickrade tekniska modeller.
Fast det du hävdar stämmer inte.
Vi som testat skillnaderna är extremt tydliga med att vi inte vet orsaken. Vissa i den gruppen är även tydliga med att de inte tycker det är intressant att veta orsaken.
Medan andra hävdar "skillnader är omöjligt". Vissa i den gruppen avkräver dessutom svar från testarna - ofta i kombination med helt ovidkommande saker.
När sedan någon av testarna spekulerar om orsaker...jag då får man kritik. Inser du hur fånigt det då blir?


Detta skrev jag tex i onsdags
Tyvärr så gör allt skillnad, vilket är mätbart och upprepningsbart.
Dock är orsaken inte funnen...ÄNNU.
Inget teori kan ÄNNU förklara observationerna.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 27, 2018 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Harald, tack för förklaring.

Broccoli, du har gjort en relativt bra analys av min ståndpunkt, men kanske att jag uttryckt mig lite slarvigt.

Jag utesluter inte att det kan uppstå skillnader beroende på val av hårddisk, NAS med mera. Men felet handlar i så fall inte om den avsedda informationen, för det uppstår inga skillnader i datat. Det hävdas ibland i tråden att det rör sig om mycket stora skillnader, ibland lika stora som att byta upp sig från Akurate till Klimax. Hade det varit så stora skillnader så är jag övertygad om att jag hade hört skillnader hemma hos mig, exempelvis när jag bytte NAS eller hårddiskar i desamma. Eftersom jag i grunden känner mig lite tveksam har jag inte lagt speciellt mycket energi på att göra olika tester som att vända på CAT-kabel, erkännes.
Vet du om hur man tunar en LP12?
Man tunar varje skruv och placering EN efter EN.
Små pytteskillnader som tillsammans blir STOR skillnad.
Vet man varför ett viss justering är bättre? Nej men det hörs. Och slutresultatet är massivt.

Det är på samma sätt med digital avspelning!


Top
   
PostPosted: Fri Jul 27, 2018 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jo, ALLT påverkar. Även sådant som Sportis tycker är trams (temperatur och luftfuktighet tex).
Nej att temperatur och luftfuktighet påverkar är inte trams. Det är sanning. Det är ditt sätt att debatera som är trams.
Jag diskuterade att allt (Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS mm) påverkar prestandan.

Att då kasta in att temperatur, luftfuktighet, gardiner etc, mm är diskussionssabotage !!
Kolla vad du skriver på sid 2.

Tex ena Ethernetkabeln kommer ALLTID vara bättre än andra kabeln - oavsett temperatur och luftfuktighet!


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tex ena Ethernetkabeln kommer ALLTID vara bättre än andra kabeln - oavsett temperatur och luftfuktighet!
Kanske, kanske inte. Min poäng är att man ska ha kontroll på de yttre omständigheterna innan man tvärsäkert uttalar sig. Vi har tex spänningsvariationer i nätspänningen. Lyssnar du på apparat A på 225 volt och apparat B på 240 volt så kan du inte vara säker på resultatet från testen (nu minns jag iofs inte inom vilka ramar som elleverantörerna förbinder sig att hålla sig inom, det kan väl vara att de har snävare toleranser än så). Samma gäller givetvis Rh och C. Om du däremot har koll på ALLA variabler så kan du också dra slutsatser utifrån detta.
Jag har läst mina inlägg på sid 2 igen och jag står bakom varje ord.
Du skriver "Du testar cat-cablar o vänder dessa fram o tillbaka, och då hävdar du på allvar att temp o fuktighet påverkar utfallet?"
Svar: Nej. Det har jag inte påstått. Rh och temperatur var två exempel på parametrar som jag tog upp som ju många inte ens tänker på. Nämnde jag tex inte att hygroskopiska material (som tex trä) kan få förändrade egenskaper beroende på Rh? Så att placera en router på ett bord en dag och sedan prova på ett annat bord en annan dag kanske mer beror på träets förändrade egenskaper än bordet i sig? Jag har varit med att testa elektronik på SP och (fd) Semko, där är man extremt noga med att 1) hålla omgivningen inom givna ramar vad avser C, Rh och utifrån kommande störningar och 2) noga dokumentera vilka förhållanden som gällde vid testerna. Det gäller för övrigt även när SP testar tex hållfasthet i trä och andra material.

Att jag tar upp dessa frågor får du gärna kalla för trams, men jag vet vad jag pratar om. Jag har själv testat åtskilligt när det gäller elektrisk ledningsförmåga i golv och skor (för elektronikindustrin), jag vet hur stor betydelse tex Rh har.

Men du tycker att jag bara tramsar när jag påpekar de felkällor som finns och som kan bidra till att man drar fel slutsatser. Jag trodde jag kunde hjälpa till, du letar bara fel i det jag skriver/säger och tolkar allt negativt så det passar in på din uppfattning om min person. Det hedrar dig inte.

Sorry, jag borde hållit mig borta från denna tråd som jag lovade.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 09:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Nej, jag har aldrig skruvat på en LP12. Men, vad som händer om man gör det är att grundinformationen påverkas, vilket inte går att tvätta bort senare i signalkedjan. Den stora skillnaden när vi befinner oss i den digitala domänen är att grundinformationen inte påverkas. Alltså spelar det ingen roll vilken typ av NAS med mera man har ur det perspektivet. Om man använder uteslutningsmetoden så måste det vara något annat som påverkar, och detta annat borde gå att "tvätta" bort innan koden ska omvandlas till analogt.

Bill hade ett förslag på lösning, att ha en trådlös brygga på slutet. I så fall skulle enbart den digitala koden föras vidare till bryggan och inte det där andra som påverkar D/A-omvandlingen. Det kan finnas andra nackdelar med en sådan lösning, så det skulle behöva testas. Uppstår det drop outs? Tillför bryggan i sig skräp som som gör situationen värre? Men om det skulle visa sig fungera så behöver man inte hålla på att laborera med en massa andra komponenter som befinner sig tidigare i kedjan.

Det kan finnas andra lösningar som är bättre, jag är inte så insatt i hur man tvättar en digital kod ren.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Bill hade ett förslag på lösning, att ha en trådlös brygga på slutet. I så fall skulle enbart den digitala koden föras vidare till bryggan och inte det där andra som påverkar D/A-omvandlingen.
Det har jag tidigare berättat om. En Opto-brygga mellan NAS och DS ändrar inget test-utfall.
Samma skillnader kan observeras i prestandan då man ändrar något i NAS.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Tex ena Ethernetkabeln kommer ALLTID vara bättre än andra kabeln - oavsett temperatur och luftfuktighet!
Kanske, kanske inte. Min poäng är att man ska ha kontroll på de yttre omständigheterna innan man tvärsäkert uttalar sig. Vi har tex spänningsvariationer i nätspänningen. Lyssnar du på apparat A på 225 volt och apparat B på 240 volt så kan du inte vara säker på resultatet från testen (nu minns jag iofs inte inom vilka ramar som elleverantörerna förbinder sig att hålla sig inom, det kan väl vara att de har snävare toleranser än så). Samma gäller givetvis Rh och C. Om du däremot har koll på ALLA variabler så kan du också dra slutsatser utifrån detta.
Jag har läst mina inlägg på sid 2 igen och jag står bakom varje ord.
Du skriver "Du testar cat-cablar o vänder dessa fram o tillbaka, och då hävdar du på allvar att temp o fuktighet påverkar utfallet?"
Svar: Nej. Det har jag inte påstått. Rh och temperatur var två exempel på parametrar som jag tog upp som ju många inte ens tänker på. Nämnde jag tex inte att hygroskopiska material (som tex trä) kan få förändrade egenskaper beroende på Rh? Så att placera en router på ett bord en dag och sedan prova på ett annat bord en annan dag kanske mer beror på träets förändrade egenskaper än bordet i sig? Jag har varit med att testa elektronik på SP och (fd) Semko, där är man extremt noga med att 1) hålla omgivningen inom givna ramar vad avser C, Rh och utifrån kommande störningar och 2) noga dokumentera vilka förhållanden som gällde vid testerna. Det gäller för övrigt även när SP testar tex hållfasthet i trä och andra material.

Att jag tar upp dessa frågor får du gärna kalla för trams, men jag vet vad jag pratar om. Jag har själv testat åtskilligt när det gäller elektrisk ledningsförmåga i golv och skor (för elektronikindustrin), jag vet hur stor betydelse tex Rh har.

Men du tycker att jag bara tramsar när jag påpekar de felkällor som finns och som kan bidra till att man drar fel slutsatser. Jag trodde jag kunde hjälpa till, du letar bara fel i det jag skriver/säger och tolkar allt negativt så det passar in på din uppfattning om min person. Det hedrar dig inte.

Sorry, jag borde hållit mig borta från denna tråd som jag lovade.

/ B
Trams Bill
Denna tråden handlar om vad som påverkar prestandan i NAS.
Då börjar du tala om testprocesser.
Testprocesser är totalt irrelevant
Du och andra vet hur noga vi har varit i dessa tester.
Quote:
Så att placera en router på ett bord en dag och sedan prova på ett annat bord en annan dag kanske mer beror på träets förändrade egenskaper än bordet i sig?
Trams, det tar en minut att ändra en Ethernetkabel.

Kan du inte för en gångs skull vara seriös när vi diskuterar?


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Nej, jag har aldrig skruvat på en LP12. Men, vad som händer om man gör det är att grundinformationen påverkas, vilket inte går att tvätta bort senare i signalkedjan. Den stora skillnaden när vi befinner oss i den digitala domänen är att grundinformationen inte påverkas.
Ja du hävdar att grundinformationen inte påverkas, när vi befinner oss i den digitala domänen.
SÅ vad enligt dig påverkar prestandan i våra tester?

Vi trodde sammas sak när DS släpptes (var ju så Linn sa när de lanserade DS), och fick en chock när vi upptäckte skillnader när vi fick våra spelare 2007.
Då trodde vi att det var störningar som orsakade prestandapåverkningarna.
11 års senare, är vi allt mer säkra på på att det är andra saker.
Oklart vilka!


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 13:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag håller med, det är ganska oförklarligt. Om även "skräpteorin" faller så har jag inga uppslag på möjlig orsak till att det går att höra skillnader... :-(


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Quote:
Så att placera en router på ett bord en dag och sedan prova på ett annat bord en annan dag kanske mer beror på träets förändrade egenskaper än bordet i sig?
Trams, det tar en minut att ändra en Ethernetkabel.

Kan du inte för en gångs skull vara seriös när vi diskuterar?
Nu är det du som tramsar. Du försöker verkligen hårt att missförstå allt jag skriver. Jag är verkligen seriös i mina texter, även om jag ibland försöker mig på lite humor också.

Fattar du inte att jag försöker exemplifiera olika parametrar som man kanske inte tänker på? Vad har en cat-kabel med träet i ett bord att göra?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 14:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Ja du @sportis (m.fl) du kämpar på bra mot både spektiker och tristast av allt; trådförstörare!!
Jag känner en viss uppgivenhet inför att ge mig in i debatten...
Har labbat en del med NAS, DS, switch och resten av nätverket där jag lyssnat fram skillnaderna.
Trots att jag är tekniker i grunden och kräver teknisk evidens så har jag gett upp att försöka hitta svar på alla varför :|
Dock skulle det vara mycket intressant att veta varför då det kan göra det lättare att göra rätt i framtiden.
Att vi ibland inte får samma resultat beror inte allt för sällan hur noga vi varit med att tuna in resten av anläggningen.
Sedan finns det naturligtvis många andra parametrar.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Last edited by MNn on Sat Jul 28, 2018 16:33, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Rälser wrote:
Harald, tack för förklaring.

Broccoli, du har gjort en relativt bra analys av min ståndpunkt, men kanske att jag uttryckt mig lite slarvigt.

Jag utesluter inte att det kan uppstå skillnader beroende på val av hårddisk, NAS med mera. Men felet handlar i så fall inte om den avsedda informationen, för det uppstår inga skillnader i datat. Det hävdas ibland i tråden att det rör sig om mycket stora skillnader, ibland lika stora som att byta upp sig från Akurate till Klimax. Hade det varit så stora skillnader så är jag övertygad om att jag hade hört skillnader hemma hos mig, exempelvis när jag bytte NAS eller hårddiskar i desamma. Eftersom jag i grunden känner mig lite tveksam har jag inte lagt speciellt mycket energi på att göra olika tester som att vända på CAT-kabel, erkännes.

Men jag vidhåller att om man hör skillnader så är det en bra idé att ta reda på grundorsaken. Det kanske inte är NAS som måste åtgärdas även om det låter bättre eller sämre med olika NAS. Lite som att åtgärda att en bil har för högt avgasljud. Se till att dämpa bort det höga ljudet i en ljuddämpare i stället för att göra dyrbara ändringar i motorn. Lite så, kanske ...
Där har du nog en poäng. Att öka isolationen mellan indatakvalitet till D/A:n och leverans av databitar från nätverket gör sig nog lättast i DAC eller DS, d.v.s. i anslutning till själva D/A:n. Att trassla med närverkskomponenter och datorer för att lösa detta är verkligt struligt på flera plan (svårt ha koll på vad man verkligen gör, olika datorkomponenter har väldigt olika störkaraktär => det blir lätt att man väljer mellan olika dåliga varianter... för att inte tala om att datorkomponenter ersätts med hög takt d.v.s. när man hittar en bra så är den redan ersatt av en ny variant). Linn med flera jobbar säkert på detta och har nog också rönt viss framgång med varje ny DS-generation.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Så man är en trådförstörare för att man vill ha svar på relevanta frågor i ämnet på både vad som gör fenomenet och varför fenomenet uppstår, kan man inte svara på dessa frågor behöver man inte utge sig för att kunna, för isf vem har nytta av det.
Har man nu gjort tester och får fram att det låter bättre med den kabeln eller det bordet så måste man kunna delge detta på vad man har funnit annars ger det ju inte andra ett skvatt, att det är skillnad på allt det vet ju de flesta här.

Det där med gardiner och hårklämmor var ju ett seriöst test från den firman som utförde det.
För att man skrev med ngt som har hänt på en Hifi firma för 30 år sen behöver ju inte betyda att man är en trådförstörare för det vilket i sammanhanget var ett svar på att tror man på allt så gör det skillnad.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Jul 28, 2018 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
"Vet du om hur man tunar en LP12?
Man tunar varje skruv och placering EN efter EN.
Små pytteskillnader som tillsammans blir STOR skillnad.
Vet man varför ett viss justering är bättre? Nej men det hörs. Och slutresultatet är massivt. "


@Sportis
Jag har en helt genomgången Klimax 12a som du kan tuna åt mig om du vill.
Och jag vill gärna lära mig hur man tunar en Lp 12a.
Välkommen !

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 10:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Bytte Router i helgen. Telias Technicolour reklamerades efter 6 års tjänstgöring och jag fick en ny, lite vassare dito i utbyte, kostnadsfritt. Det blev bättre skjuts i nätet och apparna svarade snabbare, bytet var välbehövligt.

Satt och smålyssnade lite på kvällen samtidigt som det intogs lite vin och ost. Reagerade på att en platta med Toto lät annorlunda mixad på Tidal, växlade till samma platta på NAS och det lät bättre än Tidal. "Home of the Brave", plötsligt noterade jag att det tydligt framgick hur basisten spelade, även i de grötiga passagerna. Tänkte inte så mycket mer på det. Gick upp till TV-rummet och hyrde en film, C'est la vie, (rekommenderas). I filmen förekommer lite infill med trummor. Jag reagerade på att trummorna fanns i rummet, lite som på den tiden då min son övade på trummor i huset. Plötsligt slog det mig, ny router gjorde att anläggningen låter bättre, ganska markant för övrigt!

Med detta sagt måste jag konstatera att ljudet/musiken kan påverkas även i den digitala domänen, vilket egentligen inte skulle kunna ske. Ett mysterium.

Tog upp det med vår datatekniker på jobbet som hävdar att det kan bara inte stämma. 1 och 0 påverkas inte och det är 1 och 0 som talar om för D/A-omvandlaren hur musiken ska spelas upp, i vilken ordning, hur starkt, tempo med mera.

Även jag har nu sällat mig till de som hävdar att musiken även kan påverkas i den digitala domänen, nu skulle jag vilja veta hur och varför för att kunna vidta rätt åtgärder...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1720 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited