Jag tänker att i just det här fallet så borde det vara väldigt mätbart. En "rippad" sinuston t ex. Om den ser annorlunda ut på grund av hur kablar är vända, typ av kabel, underlaget som NAS står på etcetera, då kan man mäta att det faktiskt blir en skillnad. Jag menar då efter att den D/A-omvandlats.
Man kan mäta ethernetkablar, de mäter olika. Vissa leverantörer (kablar i 200kr-klassen) skickar med mätresultat då man köper kablarna. Samma typ, längd och tillverkade samtidigt mäter helt olika!
En sinuston är en optimalt perfekt vågrörelse, ingen ton är det. En enkel ton är väldigt komplex med in/utsvängning, övertoner, dist mm. Och musik betår av en komplex sörja av olika toner med olika amplitud och fas, start o stopp. Att därför mäta på sinustoner säger inget alls om musikalisk prestanda.
Ett antal saker har nämnts i denna tråd som jag känner mig tveksam till.
Digitalt är också analogt = håller inte med
Källan befinner sig redan i den digitala domänen, läs NAS = håller inte med
Med ovanstående tankesätt hamnar man lätt fel i logiken.
Har du testat något av detta?
Hamna fel i logiken... det gör man om man utgår från något, utan att undersöka saker.
Många har hävdat saker utifrån ett "logiskt perspektiv", men fått äta upp sina ord då något faktiskt testat det.
Angående "Digitalt är också analogt" (du borde ha citerat korrekt) så ÄR detta vedertagen fysik. Bara att mäta o titta efter själv, tex i osciloskop.
Är du nöjd med Tidal, superbra. Streaming blir bättre o bättre.
Förstår att många tar dess fördelar över att rippa själv.
Hur mycket har du optimerat ditt nätverk, NAS mm?
Då kanske man inte behöver investera i superdyra kablar, statiska hårddiskar med mera, utan koncentrera sig på att få bort det där som stör. Och det skulle faktiskt gå att mäta fram.
Ja det vore drömmen.
Tyvärr så gör allt skillnad, vilket är mätbart och upprepningsbart.
Dock är orsaken inte funnen...ÄNNU.
Inget teori kan ÄNNU förklara observationerna.
Detta är exakt så som vetenskapen utvecklas under historien. Dvs inget konstigt.
Därför är det för mig märkligt att detta ifrågasätts, läs vetenskapshistoria. Liknande diskussioner finns hela tiden.
Så mycket skit som Newton, Einstein mm fick utstå. Ja även Ivor T, som kors i taket, påstod att skivspelare kunde vara musikalsiskt olika

Sedan påstås CD-spelare låta lika...och nu påstås "digitalt" låta lika...
Hur förklarar du att i ett Exaktsystem (DSM som matar Exaktbox med ethernetkablar, är olika bra beroende av om det är en Majik DSM, AkurateDSM eller KDSM som används?
DSM skickar ju bara digitala signaler till Exaktbox där DAC finns.