torig wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag menar att det inte går att mäta vad i utsignalen som gör att det låter bäst vid ett givet nåltryck.
En stillsam undran, hur vet du det?
Men det är väl totalt ointressant om det går att mäta eller inte. Prova själv med olika nåltryck. Upplevs musiken bättre vid ett givet nåltryck, så är det bättre. Och vill du nödvändigtvis veta hur det mäter - mät själv eller be någon ”mätnisse” mäta åt dig.
Tycker det är för mycket fokus på teknik och tekniska förklaringar. Är totalt ointresserad av hur t ex Songcast, Space Optimisation och Exakt fungerar. 
Jag menar att om man påstår något kanske man ska lite mer på fötterna än vad man tror. Påstår man att det inte går att mäta så borde man ha någon kunskap om vad som går att mäta, eller inte. Att man är ointresserad av teknik betyder inte att man kan påstå vad som helst.
Själv har jag ingen aning om hur Exakt-tekniken fungerar och jag tänker inte gräva ner mig i det heller. Jag är helt enkelt nöjd med att det fungerar och låter bra. Så där är vi lika, du och jag
När det gäller saker som tweaks ser jag lite annorlunda på saken. Jag är av naturen lat och gillar inte att testa allting från scratch varje gång. Därför tycker jag det är givande att försöka förstå vad det är jag gör så jag kan starta från en högre nivå nästa gång. Med latheten i bagaget är det också bra att kunna nyttja andras erfarenheter, återigen med en viss förståelse över vad som gjorts. Men även de som inte hör någon skillnad på vänd cat-kabel, vänd el-kontakt eller skillnad mellan ssd och mekanisk disk har ju också bidragit med sina erfarenheter, eller hur?
Tyvärr har jag varken kunskap eller utrustning för att mäta en utsignal och hur den varierar med ändrat nåltryck men det skulle vara intressant att se. Att mäta
kan vara ett snabbare och mer exakt sätt att nå sitt mål, att lyssna sig fram till alla förändringar är väldigt tidskrävande även om det i slutänden blir ett väldigt bra resultat. För oss amatörer/brukare är dock lyssning i stort sett den enda metoden så det är bara att bita ihop...
/ B