selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Vill man ha det Exakt?
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 18:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
En halvfilosofisk fråga men ändå intressant (tycker jag):

Vill vi ha något som är Exakt perfekt?
Såg häromveckan ett avsnitt på svt om musikbranschens verkliga stjärnor.

40 min in i avsnitt 5 diskuteras trummaskiner och att de är onaturliga då de aldrig tappar tempo det minsta o aldrig ”kommer” ikapp etc. Producenterna i dokumentären ansträngde sig därför (som jag tolkar det) att avsiktligt göra trummaskinkompet imperfekt för att det skulle bli naturligt och därmed bättre.

https://www.svtplay.se/video/9136141/mu ... start=auto

Kan det vara så att ambitionen med exakt och dess resultat, jämfört med analogt och live-musik, upplevs som onaturligt och att det är därför det inte gillas av många s.k. old-school Linnies men hyllas av t.ex. de på Linnforumet som gärna diskuterar i ljudtermer, frekvenskompenseringar, jitter och annat (och som ofta likt papegojor okritiskt citerar varandra och Linn - om man får vara lätt kritisk mot det forumet..)


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 21:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Aug 28, 2012 19:27
Posts: 15
Location: Olofstorp
Alltså, Exakt påverkar inte hur musikerna spelar, snarare tvärt om. Ju mindre påverkan från uppspelningen på musiken desto närmre är den vad som verkligen spelades av musikerna. Jag kan förstå kritiken mot en perfekt trummaskin men den går inte att jämföra med en korrekt uppspelning. Eller har jag missförstått något? /HansBertil


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ja föredrar at nån spelar i takt mest möjligt. Det finns betydligt bättre möjligheter at få det låta naturligt. Det er förstås omöjligt att få takten perfekt, men det er också omöjligt at få perfekt tilslag varje gång man trummar eller spelar på ett piano.

Små imperfektioner gör kanske at det låter mer naturligt, men vissa av dessa kommer direkt göra att det låter sämre.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Trummaskinen är bara ett exempel. Risken med att ”manipulera” till något som är teoretiskt perfekt vid vissa givna parametrar (gäller förvisso än mer SO) är att det riskerar bli kliniskt ointressant. Exakt är möjligen ett mindre problem, men det känns för mig mest som en (väldigt) dyr marknadsstrategi som i bästa fall är overkill som de tar mycket betalt för.
Men det finns ju många som gillar det. För mig hade det varit ärligare av Linn om de i så fall kört enbart Exakt som det är men avstått från SO som är så långt från gamla Linn det rimligen går att komma. Nu känns det mer som man satsar på allt som går att göra för att de anser att det i dagens värld går bättre att sälja (till höga priser). Men det ger en bild av att de flackar och far.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2018 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
cortina wrote:
Trummaskinen är bara ett exempel. Risken med att ”manipulera” till något som är teoretiskt perfekt vid vissa givna parametrar (gäller förvisso än mer SO) är att det riskerar bli kliniskt ointressant. Exakt är möjligen ett mindre problem, men det känns för mig mest som en (väldigt) dyr marknadsstrategi som i bästa fall är overkill som de tar mycket betalt för.
Men det finns ju många som gillar det. För mig hade det varit ärligare av Linn om de i så fall kört enbart Exakt som det är men avstått från SO som är så långt från gamla Linn det rimligen går att komma. Nu känns det mer som man satsar på allt som går att göra för att de anser att det i dagens värld går bättre att sälja (till höga priser). Men det ger en bild av att de flackar och far.
Jag tror att Exakt är inexakt och förstör dataströmmen på vägen genom inställningen att den är oförstörbar. Varför skulle det annars låta som det gör?


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2018 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
cortina wrote:
Trummaskinen är bara ett exempel. Risken med att ”manipulera” till något som är teoretiskt perfekt vid vissa givna parametrar (gäller förvisso än mer SO) är att det riskerar bli kliniskt ointressant. Exakt är möjligen ett mindre problem, men det känns för mig mest som en (väldigt) dyr marknadsstrategi som i bästa fall är overkill som de tar mycket betalt för.
Men det finns ju många som gillar det. För mig hade det varit ärligare av Linn om de i så fall kört enbart Exakt som det är men avstått från SO som är så långt från gamla Linn det rimligen går att komma. Nu känns det mer som man satsar på allt som går att göra för att de anser att det i dagens värld går bättre att sälja (till höga priser). Men det ger en bild av att de flackar och far.
Jag tror att Exakt är inexakt och förstör dataströmmen på vägen genom inställningen att den är oförstörbar. Varför skulle det annars låta som det gör?
Något av det bästa ljudet/musik jag hört från Linn har varit med Exakt teknologi. Men även bland det sämsta jag hört från Linn (högtalare 530). Å andra sidan hörde jag riktigt uruselt ljud på Sheraton-mässan för många år sedan och då var inte Exakt-teknologin uppfunnen ännu. Men Exakt har potentialen att bli värsabäst, redan nu kan det låta riktigt bra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2018 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
cortina wrote:
Vill man ha det Exakt?
Den stora majoriteten vill.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2018 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Roland wrote:
cortina wrote:
Vill man ha det Exakt?
Den stora majoriteten vill.
Kan så vara. Men vet vi vad alternativet varit?
Om Linn sågat manipulering av signalen, SO etc och fortsatt utveckla KK, lanserat nya KDS utan exakt mm och haft något begränsat Lifestyle-system etc så hade nog majoriteten även föredragit det. Och alla flitiga postare på Linnforumet samt handlarna hade nog gemensamt i kör hävdat den linjen. Eller?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Om musiken återges exakt så som den lät när den spelades in så måste väl det rimligtvis upplevas som bra för det musikaliska utfallet? Annars skulle man behöva ha en anläggning som kompenserar för att de som spelar, sjunger och mixar gör det på ett felaktigt vis.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Rälser wrote:
Om musiken återges exakt så som den lät när den spelades in så måste väl det rimligtvis upplevas som bra för det musikaliska utfallet? Annars skulle man behöva ha en anläggning som kompenserar för att de som spelar, sjunger och mixar gör det på ett felaktigt vis.
Och vem mer än Linns marknadsavdelning påstår att så är fallet?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Om det bara är Exakta ettor och nollor i systemet innan de når DACen i de aktiva högtalarna, vad spelar det då för roll om det är en Exakt Klimax DSM eller Majik Exakt DSM innan. Det måste låta likadant?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
[quote="Erik"]Om det bara är Exakta ettor och nollor i systemet innan de når DACen i de aktiva högtalarna, vad spelar det då för roll om det är en Exakt Klimax DSM eller Majik Exakt DSM innan. Det måste låta likadant?[/quote]

Denna är klarsynt, en KEDSM och en MEDSM skickar exakt samma digitala signal till högtalarna, varje enskild etta och nolla, skillnaden i dessa system beror på något i den digitala domänen som egentligen inte skall ha betydelse. Vad påstår Linn att skillnaden beror på?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 22:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Stephan wrote:
Erik wrote:
Om det bara är Exakta ettor och nollor i systemet innan de når DACen i de aktiva högtalarna, vad spelar det då för roll om det är en Exakt Klimax DSM eller Majik Exakt DSM innan. Det måste låta likadant?
Denna är klarsynt, en KEDSM och en MEDSM skickar exakt samma digitala signal till högtalarna, varje enskild etta och nolla, skillnaden i dessa system beror på något i den digitala domänen som egentligen inte skall ha betydelse. Vad påstår Linn att skillnaden beror på?
Enligt Linn är det ingen ljudmässig skillnad mellan olika EDSM, så länge de spelar från digitala källor. Åtminstone enligt den Linn-källa jag talat med är argumenten för KEDSM kontra AEDSM rent estetiska.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
I dagsläget finns det inte någon Majik Exakt DSM / MEDSM.
Däremot finns Majik DSM som har Exakt Link. (Majik DSM/2 och Majik DSM/3)

Någon som hört skillnad på KEDSM och AEDSM vid uppspelning av flac?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Vill man ha det Exakt ?
Inte säker på det men vill ta chansen att lyssna på det först, eller går man bara ut och talar om att detta är väldigt bra och alla anhängare tycker det för att man inte vågar gå emot.
Om man rentav ställer något jämte i samma prisklass vad händer då ?
Måste erkänna att jag har sällan eller aldrig blivit imponerad av det Linn har tagit fram elektronikmässigt, där jag dock är svag för deras spelare.

[O/]Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited