selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Att placeringen på högtalarna är avgörande för hur det kommer att låta är knappast någon nyhet. Ofta krävs det faktiskt en precision på 1 – 1,5 cm för att det ska lira riktigt bra, men vad är det egentligen som händer rent teoretiskt då man hittar den optimala positionen där allt stämmer?

Någon som kan förklara?


Top
   
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Att placeringen på högtalarna är avgörande för hur det kommer att låta är knappast någon nyhet. Ofta krävs det faktiskt en precision på 1 – 1,5 cm för att det ska lira riktigt bra, men vad är det egentligen som händer rent teoretiskt då man hittar den optimala positionen där allt stämmer?

Någon som kan förklara?
Ett litet försök kan jag ju ge mig på det har nog med reflektioner av olika våglängder och de olika fasförskjutningarna som upstår och därmed utsläckning. Som alla vet när en ljudvåg reflekteras mot ett hårdare material så blir reflektionen fasförskjuten så att utsläckning sker. så det som gäller är att få så lite utsläckningar som möjligt eller så jämnt som möjligt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fast lustigt nog så i mitt rum är det inte den placering med vad som verkar vara jämnast möjliga frekvensgång den som ger bäst resultat! Av en slump (nyköpt projektor, vill fläska upp bilden så mycket som möjligt) undersökte jag nyligen högtalarplaceringar närmare sidoväggarna än min logik och kunskaper i akustik ens tillåtit mig att öht prova tidigare. Jag menar, man provar inte ställa högtalare uppochner bakvänd spelandes in i ett hörn, eller hur? Vissa placeringar testar man inte ens.. men dessa borde jag ha testat för nu har jag ojämnare bas men ett #)%/!=%!%! sväng! Dessutom får jag plats med en 230cm duk-ersättare till min gamla 170cm :D.

Sensmoralen är nog att kunskaper och teorier suger hårig apröv - man SKA testa sig fram och inte lita för en sekund på "borde'n". Det är bara i teorin som teori och praktik är helt överens :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
En story om Ivor är att han - efter att några av hans killar inte hade fått ett par Bricker eller Keltik att svänga hade ställt dem längst ute i hörnen, vinklat in dem 45 grader eller så med kanon sväng som resultat hade utropat "Theeere arrrrrre no ruuuuuuuules!"*

:)

Vet inte om det är sant men det är en bra story
Carl

*Bred skotska för att kunskaper och teorier suger hårig apröv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag justerar mina Keltik ett par mm på slutet o det gör stor skillnad. så gör jag alltid
Var inte rädd att finjustera!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
Jag justerar mina Keltik ett par mm på slutet o det gör stor skillnad. så gör jag alltid
Var inte rädd att finjustera!
Håller med, finjusterade placeringen på mina Katan med en noggranhet på ca 1 cm för ett tag sedan. Totalt flyttade jag dem ca 1,5-2 cm. Jämförde den gamla positionen med den nya och det var väldigt stor skillnad på vissa låtar. Mindre jobbigt för öronen på höga volymer och ett jäkla sväng med den nya placeringen!

Men precis som Daniel påpekar så finns det vissa placeringar som man aldrig testar. På ljudkompaniet har jag hört att de haft Keilidh placerade jättebrett isär och väldigt mycket vinklade. Resultatet: Min kompis som är f.d. Keilidhägare satt bara och gapade trots att kringutrustningen inte var så speciellt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Högtalarplacering gör väldigt mycket. Man hör ofta förändringar, frågan är väl hur man objektivt skall kunna bedömma vad som är bättre och bäst.

Ett exempel med cm-precision är när jag hade ett par Kan I hemma.. avståndet till bakväggen förändrade ljudet helt och hållet. 3cm från väggen eller 4cm... det var stor skillnad.

Sen är regler rätt svåra att formulera. Många säger att det blir mer bas om man har högtalarna närmare väggen. På mina gamla Infinity-burkar så blev basen mindre om jag ställde dom närmare väggen.

Tipset är väl att prova vilt och se vad som händer.. sen väljer man det som känns roligast och finjusterar därefter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag justerar mina Keltik ett par mm på slutet o det gör stor skillnad. så gör jag alltid
Var inte rädd att finjustera!
Håller med, finjusterade placeringen på mina Katan med en noggranhet på ca 1 cm för ett tag sedan. Totalt flyttade jag dem ca 1,5-2 cm. Jämförde den gamla positionen med den nya och det var väldigt stor skillnad på vissa låtar. Mindre jobbigt för öronen på höga volymer och ett jäkla sväng med den nya placeringen!

Men precis som Daniel påpekar så finns det vissa placeringar som man aldrig testar. På ljudkompaniet har jag hört att de haft Keilidh placerade jättebrett isär och väldigt mycket vinklade. Resultatet: Min kompis som är f.d. Keilidhägare satt bara och gapade trots att kringutrustningen inte var så speciellt bra.
Vad är problemet?
Om man kör enl tune dem så kommer dom på rätt ställe.
Smalt eller brett... nära eller långt ifrån vägg...
OBS - om man har tid kan man försöka hitta en annan placering. Om den första är extrem. Dvs, kommer de nära bakvägg, flytta ut dom en 60 cm o kör en andra tune dem.
Sedan kan man flytta dem mellan de två positionerna ta den som svänger mest.
De som har installerat många burkar "veta" var de brukar låter bäst.
Har installerat mina keltik 10? ggr o de kommer alltid ungefär på samma ställe oavsett rum o vilken vägg i rummet. (rent symetriskt alltså i förhållande till rummet) Ser det snyggt ut? Då står dom ganska bra... sen är det tune dem som gäller.

Det där med "no rules" är nog bra en skröna


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
sportbilsentusiasten wrote:
Det där med "no rules" är nog bra en skröna
Jag tror att det var Kalle Erenholm på HF som berättade den, kan kolla med honom


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Man kunde hoppats att det var sant, det vore HÄFTIGT!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag justerar mina Keltik ett par mm på slutet o det gör stor skillnad. så gör jag alltid
Var inte rädd att finjustera!
Håller med, finjusterade placeringen på mina Katan med en noggranhet på ca 1 cm för ett tag sedan. Totalt flyttade jag dem ca 1,5-2 cm. Jämförde den gamla positionen med den nya och det var väldigt stor skillnad på vissa låtar. Mindre jobbigt för öronen på höga volymer och ett jäkla sväng med den nya placeringen!

Men precis som Daniel påpekar så finns det vissa placeringar som man aldrig testar. På ljudkompaniet har jag hört att de haft Keilidh placerade jättebrett isär och väldigt mycket vinklade. Resultatet: Min kompis som är f.d. Keilidhägare satt bara och gapade trots att kringutrustningen inte var så speciellt bra.
Vad är problemet?
Om man kör enl tune dem så kommer dom på rätt ställe.
Smalt eller brett... nära eller långt ifrån vägg...
OBS - om man har tid kan man försöka hitta en annan placering. Om den första är extrem. Dvs, kommer de nära bakvägg, flytta ut dom en 60 cm o kör en andra tune dem.
Sedan kan man flytta dem mellan de två positionerna ta den som svänger mest.
De som har installerat många burkar "veta" var de brukar låter bäst.
Har installerat mina keltik 10? ggr o de kommer alltid ungefär på samma ställe oavsett rum o vilken vägg i rummet. (rent symetriskt alltså i förhållande till rummet) Ser det snyggt ut? Då står dom ganska bra... sen är det tune dem som gäller.

Det där med "no rules" är nog bra en skröna
Japp eftersom man kör tune dem blir det alltid rätt, det är inte det som är problemet. Frågan är om det finns mer än en placering som är rätt, dvs nån annan konstig placering som man aldrig hittar eftersom det ställe man utgår ifrån är för långt från en sån placering. En konstig placering som kanske är bättre än den andra. Typ som exemplet med Keilidh som till synes står helt vansinnigt men som låter väldigt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 12:44 
fredde wrote:
Japp eftersom man kör tune dem blir det alltid rätt, det är inte det som är problemet. Frågan är om det finns mer än en placering som är rätt, dvs nån annan konstig placering som man aldrig hittar eftersom det ställe man utgår ifrån är för långt från en sån placering. En konstig placering som kanske är bättre än den andra. Typ som exemplet med Keilidh som till synes står helt vansinnigt men som låter väldigt bra.
Det liknar problematiken "hur vet jag att jag har de bästa grejerna som finns på jorden?". Antalet högtalarplaceringar i ett rum är i princip obegränsade, det tar en jäkla tid att testa allt. Men om man har tid går det säkert att förbättra det mesta.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Om man kör efter de "regler" som finns, dvs att man först ska testa avstånd från bakvägg, sedan i sidled och sist vinkling har jag svårt att tro att man någon gång ska kunna komma fram till en placering där högtalarna hamnar väldigt långt från varandra. Det kanske tyder på att de bästa placeringarna trots allt är de som ser ganska normala ut också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
Om man kör efter de "regler" som finns, dvs att man först ska testa avstånd från bakvägg, sedan i sidled och sist vinkling har jag svårt att tro att man någon gång ska kunna komma fram till en placering där högtalarna hamnar väldigt långt från varandra. Det kanske tyder på att de bästa placeringarna trots allt är de som ser ganska normala ut också.
Men pröva att ställ dem i hörnet vinklade in o kör tune dem från det stället då då?
Kostar ju bara tid...
När du hittat bäst tune dem, jämför med ursprungliga placeringen.

När jag tunat det sista (=vinklingen), brukar jag flytta ett par mm fram/bak/sida.
Ja menar... att vrida burkarna - ska man utgå från mitt fram på högtalarna? eller ett hörn? vilket?
Vridningen ändrar ju avstånd i sida/djup... så den sista finjusteringen GÖR skillnad


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited