matss wrote:
Bill50x wrote:
OCH, det gäller att veta vad man gör när man ansluter dummyn i proppskåpet!
Det var det jag trodde man skulle behöva en el-installatör till
. Klarar man sånt själv kan man ju mecka med riktningar hur mycket man vill, och vad ska man då med hjälp till? 
NOTA BENE: Gör aldrig något med starkströmsinstallationer om du inte vet exakt vad du håller på med.
Du har helt rätt och du poängterade det skarpare än vad jag gjorde. Man ska absolut inte meka i proppskåpet om man inte vet vad man gör. Det har jag gjort och det blev mörkt i hela trappuppgången.
Men man kan faktiskt kolla kabelriktning genom att helt enkelt bygga en förlängningskabel som man ansluter till ett befintligt uttag (lämpligtvis det som man redan använder till sin stereo) och kolla om man hör någon skillnad beroende på hur man vänder kabeln. Det ger troligtvis mindre skillnad mellan bra/dåligt och är inte alls lika rättvisande som att dra direkt från proppskåpet.
En variant är förstås att be elektrikern göra ett extra varv och fixa dummyn (för att komma tillbaka senare) så du har tid att sitta och lyssna utan att du ska pröjsa för denne som sitter på fiket och väntar på att du ska bli klar... Alternativet är att elektrikern drar alla kablar, ansluter hela rasket och du kopplar in anläggningen och lyssnar. Därefter ber du elektrikern komma och vända på kablarna och så spenderar du några timmar på att lyssna igen. Sedan kontaktar du denne igen och berättar om du vill behålla ledningsdragningen eller byta tillbaka till föregående...
Alltså, vill bara påpeka de praktiska svårigheterna för att hitta rätt riktning på kablaget och föreslå en lämplig hantering för att göra det enklare.
Personligen bryr jag mig inte, de använda kablarna mellan elcentralen på gatan och fram till mitt vägguttag är säkert vända hur många gånger som helst så jag menar att de sista metrarna inte spelar någon roll. Däremot kan kabeln mellan uttaget och apparaten vara betydelsefull, inte för att kabeln i sig betyder så mycket, men dess påverkan på de signal- och högtalarkablar som finns i närheten.
/ B