selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Hej, Länge sen jag var inne här. Har idag Ikemi,Pekin,Kollektor,två lk 85or, samt aktiva Ninka.
Nu är tanken att jag skall få en elektriker att dra en separat kabel från proppskåpet till anläggningen. Vad bör jag tänka på? Det skall vara jordat vet jag som det är idag har jag en förlängningskabel från köket till vardagsrummet. Bor i lägenhet och det enda stället med jordade kontakter är just i köket. Skall kabeln vara extra kraftig eller tjock eller vad är egentligen bäst?

Som info har jag Lejonklous elkablar från apparat till grenkontakt, alla i rätt fas.

Tacksam för svar!! :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Nu har jag inte gjort några extrema elinstallationer, så det finns säkert fler tips från andra forummedlemmar. Jag skulle vara nöjd med vanlig (rejäl 3x1,5 mm2) jordad installationskabel. Men försök få stereon på en helt egen fas om det går. Eller i alla fall på en annan fas än elektriska apparater som kyl/frys, tvättmaskiner, TV-apparater, dimrar och annat som kan ge ifrån sig störningar.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Tack för tipset hade glömt det helt enkelt. Egen fas är det lika med en propp? Helt rudis på el egentligen. Men det borde elkillen veta.

Får ta och kolla runt lite och se vad jag hittar. :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 23:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det är nog svårt att hitta en fas som inte är använd av någon annan störningskälla, men däremot om det finns tomma säkringar i centralen så använd matning från dessa, alternativt bygga ut centralen med fler säkringar. Det finns bara tre faser att tillgå så :D

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Peter 18 wrote:
Vad bör jag tänka på?
Någon sa till mig att riktning på elkabeln i väggen är av betydelse. Måste provlyssnas fram på samma sätt som du kan göra med en apparatkabel.
Peter 18 wrote:
Som info har jag Lejonklous elkablar från apparat till grenkontakt, alla i rätt fas.
Kan vara värt för dig att testa Linns nya apparatsladdar som har kommit efter Lejonklou Power One.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Någon sa till mig att riktning på elkabeln i väggen är av betydelse. Måste provlyssnas fram på samma sätt som du kan göra med en apparatkabel.
Visst ska man vara öppen för allt, men Den skulle jag vilja vara med på när man ska förklara för el-killen :D :D.
smirre67 wrote:
Det är nog svårt att hitta en fas som inte är använd av någon annan störningskälla, men däremot om det finns tomma säkringar i centralen så använd matning från dessa, alternativt bygga ut centralen med fler säkringar. Det finns bara tre faser att tillgå så :D
Ja, det kan vara svårt. Kanske kan el-killen flytta över så mycket som möjligt av det som stör till de andra två faserna, för att ha en fas så "ren" som möjligt. Det beror på hur mycket de andra faserna kan belastas. Egen säkring till ljudet är bra.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Roland wrote:
Någon sa till mig att riktning på elkabeln i väggen är av betydelse. Måste provlyssnas fram på samma sätt som du kan göra med en apparatkabel.
Visst ska man vara öppen för allt, men Den skulle jag vilja vara med på när man ska förklara för el-killen :D :D.
Bekymret är nog mer praktiskt. Hur provlyssnar man kabeln? Vad man kan göra är förstås att ta hem en rulle kabel och helt enkelt göra en "dummy" från proppskåpet och till en list/fördelardosa där man har sina apparater inkopplade. Allra enklast är väl två dummys med kablarna åt varsitt håll så man snabbt kan byta mellan dem. Sedan gäller det att vara noggrann att märka ut på rullen om det är i proppskåpet den lösa änden ska vara eller inte. Och vara med vid installationen för annars vet du ändå inte om det blir rätt eller inte. Mycket mekande blir det och det gäller att vara supernoga med alla faser på de inkopplade apparaterna, annars förrycks resultatet. OCH, det gäller att veta vad man gör när man ansluter dummyn i proppskåpet!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
OCH, det gäller att veta vad man gör när man ansluter dummyn i proppskåpet!
Det var det jag trodde man skulle behöva en el-installatör till :shock:. Klarar man sånt själv kan man ju mecka med riktningar hur mycket man vill, och vad ska man då med hjälp till? :D

NOTA BENE: Gör aldrig något med starkströmsinstallationer om du inte vet exakt vad du håller på med.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
OCH, det gäller att veta vad man gör när man ansluter dummyn i proppskåpet!
Det var det jag trodde man skulle behöva en el-installatör till :shock:. Klarar man sånt själv kan man ju mecka med riktningar hur mycket man vill, och vad ska man då med hjälp till? :D

NOTA BENE: Gör aldrig något med starkströmsinstallationer om du inte vet exakt vad du håller på med.
Du har helt rätt och du poängterade det skarpare än vad jag gjorde. Man ska absolut inte meka i proppskåpet om man inte vet vad man gör. Det har jag gjort och det blev mörkt i hela trappuppgången.

Men man kan faktiskt kolla kabelriktning genom att helt enkelt bygga en förlängningskabel som man ansluter till ett befintligt uttag (lämpligtvis det som man redan använder till sin stereo) och kolla om man hör någon skillnad beroende på hur man vänder kabeln. Det ger troligtvis mindre skillnad mellan bra/dåligt och är inte alls lika rättvisande som att dra direkt från proppskåpet.

En variant är förstås att be elektrikern göra ett extra varv och fixa dummyn (för att komma tillbaka senare) så du har tid att sitta och lyssna utan att du ska pröjsa för denne som sitter på fiket och väntar på att du ska bli klar... Alternativet är att elektrikern drar alla kablar, ansluter hela rasket och du kopplar in anläggningen och lyssnar. Därefter ber du elektrikern komma och vända på kablarna och så spenderar du några timmar på att lyssna igen. Sedan kontaktar du denne igen och berättar om du vill behålla ledningsdragningen eller byta tillbaka till föregående...

Alltså, vill bara påpeka de praktiska svårigheterna för att hitta rätt riktning på kablaget och föreslå en lämplig hantering för att göra det enklare.

Personligen bryr jag mig inte, de använda kablarna mellan elcentralen på gatan och fram till mitt vägguttag är säkert vända hur många gånger som helst så jag menar att de sista metrarna inte spelar någon roll. Däremot kan kabeln mellan uttaget och apparaten vara betydelsefull, inte för att kabeln i sig betyder så mycket, men dess påverkan på de signal- och högtalarkablar som finns i närheten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
+1 på det resonemanget. /m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Det är inte tillåtet att ha blandat jordade och ojordade uttag i samma rum. Samtliga uttag i rummet måste då vara jordade. Ställer en elektriker upp på att installera jordat uttag i ett vardagsrum där det finns ett antal ojordade? Egentligen samma sak med att dra in en jordad förlängningskabel som du har nu, man måste vara medveten om detta och varför denna bestämmelse finns.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Det här med blandade kablar jordat och eller ojordat vet jag om. Som det är nu så har jag haft en kabel från kök till vardagsrum där stereon står. Detta har jag haft i minst 5 år och det har inte varit några bekymmer. Har inte för avsikt att strula till det mer. Men jag hoppas och tror att en separat kabel från proppskåp till anläggningen kan ge en extra kick för stereon. Att testa riktningen på kabeln är nog inte praktiskt genomförbart här. Det kanske kan göras men det är för mycket strul med det.

En separat kabel från proppskåp till stereon som går på en propp, eller hur man skall skriva ...

Tackar för input och lär återkomma med en liten rapport om några veckor.

Är även medveten om att om jag flyttar så lär jag bli tvungen att ta bort kabeln så att nästa hyresgäst inte klagar. Eller hyresvärden för den delen! :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Om målsättningen med övningen är att ha en egen kabel för "ren och obesudlad el" till stereon så räcker det inte med att lägga den på en egen "propp".
Du måste ha en dedikerad fas där bara stereon är inkopplad (eller stereon samt så lite annat som möjligt).
Du har antagligen max tre stycken faser dragna till proppskåpet. Alla förbrukare delar på dessa tre faser via egna proppar.
Så innan du kan tilldela stereon en egen fas (stereofasen) måste du antagligen flytta förbrukarna från stereofasen till dom två andra faserna, samt ge dom nya proppar.

Propp = säkring (eller tvärtom :-) )


På bilden ser man "propparna" som sitter på varsin fas (L1, L2 samt L3)
Attachment:
14-5_jfb_aeldre_proppcentral.png
14-5_jfb_aeldre_proppcentral.png [ 14.02 KiB | Viewed 4676 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Peter 18 wrote:
Är även medveten om att om jag flyttar så lär jag bli tvungen att ta bort kabeln så att nästa hyresgäst inte klagar. Eller hyresvärden för den delen! :mrgreen:
Ahh, trodde du höll på och renoverade och skulle dra kabeln i rör inne i väggen/väggarna. Om du ska ha utanpåliggande kabel finns det ju reella möjligheter att lyssna innan du fast-monterar kabeln. Personligen skulle jag inte bry mig om denna kabel är jordad och resten i rummet är ojordat, även om det är regelvidrigt. Se bara till att inte använda anslutningen till något annat än stereon.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2018 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Om målsättningen med övningen är att ha en egen kabel för "ren och obesudlad el" till stereon så räcker det inte med att lägga den på en egen "propp".
Du måste ha en dedikerad fas där bara stereon är inkopplad (eller stereon samt så lite annat som möjligt).
Du har antagligen max tre stycken faser dragna till proppskåpet. Alla förbrukare delar på dessa tre faser via egna proppar.
Så innan du kan tilldela stereon en egen fas (stereofasen) måste du antagligen flytta förbrukarna från stereofasen till dom två andra faserna, samt ge dom nya proppar.

Propp = säkring (eller tvärtom :-) )


På bilden ser man "propparna" som sitter på varsin fas (L1, L2 samt L3)
Attachment:
14-5_jfb_aeldre_proppcentral.png
Helt rätt. Ofta fördelar man strömförbrukarna på olika faser för att få ungefär lika belastning på samtliga faser. Och som tidigare påpekat, man har bara tre att tillgå. Så prylar som brukar störa, typ kylskåp och dimmande/"elektroniska" ljus lägger man fördel på en fas, strömkrävande (typ mikrovågsugn) på en annan - och slutligen stereon på den tredje. Rent praktiskt brukar det se annorlunda ut så tex belysningen i ett par rum ligger på en fas (och säkring) och eluttag ligger på en annan fas/säkring just för att säkerställa att man alltid har ström i varje rum även om en säkring eller fas ballar ur.

I ditt fall gäller det dock att se till att du får en fri fas för din stereo och att de övriga strömförbrukarna får dela på de andra två faserna. Det är väl detta du får diskutera med elektrikern.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited