selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 06, 2018 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det är en trevlig uppgradering, en kompis gjorde det nyligen. Du sätter väl de nyaste Solos på Super Tweeter? Det lönar sig även att byta ut äldre Solos mot nya/nyare, en klart hörbar skillnad :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Jan 06, 2018 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Komri wrote:
Äntligen blodad tand igen och med ödmjuk förhoppning om full potential...
Den där arrayen betyder helt klart businness :mrgreen:
Är det old school eller exaktifierat?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 15:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Vi får se vad som dyker upp i slutstegsväg... Det får ta den tid det tar. Jag har en stark övertygelse om att det här blir bra, ännu bättre.... (fingers crossed)

Har njutit av Komri passivt nu i över fem år och fokuserat på att njuta av musik. Blir lika lycklig och nöjd varje gång. Jag har lyssnat på många system/högtalare men ännu inte (till min stora glädje) funnit något som lockar mer. Har nu kommit över (analoga - old school) Tuneboxes för Komri vilket var min önskan från början, så det är ju en god start och förutsättning för att aktivera dessa musikaliska giganter.

Då jag har fått till det så bra analogt med Komri känner jag inget behov av Exakt och är inte helt övertygad om att det blir bättre musikaliskt. Det finns mer att göra analogt.

Så fort du du tillför fler komponenter, kablar, filter m m blir allt mer komplicerat/känsligt så att metodiskt och med all den samlade erfarenhet som finns och kan nås... är ett måste! En annan parameter för mig som är avgörande är att jag med extern hjälp av Fredrik Lejonklou har en grym installation av Komri i mitt nuvarande rum (bugar och bockar ödmjukt). M a o, jag vet att Komri funkar väldigt bra hos mig. I mitt tidigare hus fick jag te x aldrig till Keltik på ett tillräckligt bra sätt.

Ett steg i taget.... :)

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Hej Komri,

Lycka till med jakten!
En fundering, du har inte funderat på/demat Tundra Mono 2?


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tack!

Inte ännu...

Har dock testat en tidig Tundra (stereo) på mina Komri och det var fantastiskt roligt!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Har själv Tundra Mono 2 och hade ett tag Tundra (stereo) också. Hoppet till Mono 2 var verkligen övertygande. Så ett demo är definitivt mitt tips. Mono 2 är kanske inte lika kraftfull som Solo, men om du nu har tänkt gå Aktiv så spelar kanske kraften inte fullt lika stor roll?

Sen förstår jag givetvis om du vill köra med Solo, rent estetiskt är Klimax oslagbart IMHO :D En smaksak, givetvis.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 18:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Jag har en oerhört stor respekt för allt som Fredrik gör och vet att hans produkter är i paritet med Linns bästa - vilket i sig är en otrolig bedrift med tanke på resurser m m. M a o Klimax Solo är inte utan konkurrens. Är även öppen för andra märken så länge det blir bättre än Solo passivt... att Klimax lådorna är snygga håller jag med om.

Hoppas på möjlig test av Tundra Mono2 när allt annat som behövs är på plats.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Jan 08, 2018 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DelNaja wrote:
Har själv Tundra Mono 2 och hade ett tag Tundra (stereo) också. Hoppet till Mono 2 var verkligen övertygande. Så ett demo är definitivt mitt tips. Mono 2 är kanske inte lika kraftfull som Solo, men om du nu har tänkt gå Aktiv så spelar kanske kraften inte fullt lika stor roll?

Sen förstår jag givetvis om du vill köra med Solo, rent estetiskt är Klimax oslagbart IMHO :D En smaksak, givetvis.
Jag som länge kört med Solo, testat Twin, Tundra stereo och numera kör med med Tundra Mono 2 - och massa olika högtalare aktivt o passivt (Komri bara passivt, Keltik, Isobarik och 212 aktivt) kan säga att INGET slår kraften i Solo!
Inget!

Gillar man spela högt, har rejäla burkar som är "normal-lättdrivna", skulle jag gått på Solo.
Jag har kört Solo vs Tundra Mono 2 på flera burkar och Lejonklou är mer musikaliska men Solo har kraften som aldrig tar slut.

Jag gillar Tundra Mono 2 och gillar att spela HÖGT - därför sålde jag 242 och har numera JBL 15" med över 10dB extra känslighet.
De spelar HÖGT men jag skulle gärna vilja höja mer. :mrgreen:
Nu när allt är inspelat vill man spela som på riktigt live. Svinhögt. Kör även en JBL sub 18" som dunkar på bra.

Komri kräver kräm.
Längst ned huserar 2 basar som drivs av 1000W stärkare. Klart man ska ha Solo, Twin till dessa.
Övre bas i Komri är som en vanlig talares bas...kräver kraft o kontroll.

Men det är klart, bästa är att testa. Spelar man inte svinhögt räcker tveklöst Tundra - men det VILL man med Komri :mrgreen:

Detta kommer bli överjordiskt asgrymmebra!
Jag har hört Komri med 8 Solos = Som på riktigt. Som att stå längst fram vid scen. Man vill höja hela tiden.

Har varit hemma hos trådskaparen (NIC Komri) och redan idag är det fruktansvärt bra. Överallt i lägenheten.
Är seriöst avundsjuk.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 09, 2018 00:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Jag måste bara fråga, hur är det att ha denna anläggning i en lägenhet? :shock: Kan du verkligen lira tillräckligt fritt? Det låter så på det du skriver. (Jag bor själv i lägenhet och drömmer om att någon gång ha ett hus, enbart för möjligheten att lira hur högt jag vill oavsett tid på dygnet.)

Linnsane

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Tue Jan 09, 2018 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Om alla grannar, f.f.a. de som bor närmast, är gravt hörselskadade och har Parkinson (så att de inte vet om att skakningarna inte är självförvållade) så kan man spela även fullt med Komri. I annat fall får man nog synka med grannarna på något sätt.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 09, 2018 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Om alla grannar, f.f.a. de som bor närmast, är gravt hörselskadade och har Parkinson (så att de inte vet om att skakningarna inte är självförvållade) så kan man spela även fullt med Komri. I annat fall får man nog synka med grannarna på något sätt.
Det är med grannar som med föräldrar - det gäller att välja rätt :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 09, 2018 10:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Jag har en ovanligt bra lägenhet (bra hus) när det gäller att inte sprida ljudet (musiken) och även bra grannar som jag försöker vårda - so far so good. :)

Har inget primärt behov av att spela vansinnigt högt, men upp till en nivå där jag tycker Komri blommar ut med sin fulla dynamik, och det fungerar.

Musikupplevelsen blir inte bättre för mig för att det spelas för högt, snarare tvärtom. Visst kan det vara häftigt med all möjlig fysik som kan produceras, men är det bättre?

Bättre spela rätt, än spela vansinnigt högt!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Wed Jan 10, 2018 00:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Good for you! :) Härligt att höra att du är så nöjd både med musiken och möjligheterna att lira! Ska bli spännande att följa systemets utveckling.

Annars gillar jag HCLs sätt att tänka :D Jag kanske borde söka mig en bostad på ett +55-boende snarast möjligt. :lol:

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Wed Jan 10, 2018 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Quote:
[quote=

Musikupplevelsen blir inte bättre för mig för att det spelas för högt, snarare tvärtom. Visst kan det vara häftigt med all möjlig fysik som kan produceras, men är det bättre?

Bättre spela rätt, än spela vansinnigt högt!
[/quote]

Medhåll !

Med en bra källa så får man dynamik och tyngd redan vid låga nivåer.
Själv har jag hus så behöver inte tänka på nivåer som man spelar men spelar hellre lågt, vilket plockar fram allt ändå med en bra anläggning.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Jan 13, 2018 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Med en bra källa så får man dynamik och tyngd redan vid låga nivåer.
Ja om det är bra återgivning kan man spela på alla nivåer, pyttelåg och svinhögt.
Därför är det ett varningstecken om man tycker det blir sämre om man drar på - eller sänker.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited