selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 31, 2017 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Något som kommer...ÅF ?


[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Mon Jan 01, 2018 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
LinnArts wrote:
Något som kommer...ÅF ?
Lennart/LinnArts
Är detta en fråga eller ett påstående? :)

För mig är Exakt är en teknik för att skicka diskreta digitala signaler till olika högtalarelement. Så har därför svårt att föstå hur denna teknisk skulle kunna appliceras på en grammofon?
För stereosignaler finns ju redan etablerade standarder (Flac enkapsulerad PCM etc) så ingen extra teknik torde behövas förutom vanligt TCP-IP nät.

Ju mer jag tänker på LP12 med songcast som "utsignal" ju mindre tror jag detta är ett fokus hos Linn just nu.

/Fredrik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har vart snack om et "digitalt" ria en stund, är väl det isf


Top
   
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
fredrik wrote:
LinnArts wrote:
Något som kommer...ÅF ?
Lennart/LinnArts
Är detta en fråga eller ett påstående? :)

För mig är Exakt är en teknik för att skicka diskreta digitala signaler till olika högtalarelement. Så har därför svårt att föstå hur denna teknisk skulle kunna appliceras på en grammofon?
För stereosignaler finns ju redan etablerade standarder (Flac enkapsulerad PCM etc) så ingen extra teknik torde behövas förutom vanligt TCP-IP nät.

Ju mer jag tänker på LP12 med songcast som "utsignal" ju mindre tror jag detta är ett fokus hos Linn just nu.

/Fredrik
Det var en fråga ut till Linn ÅF.
Läste detta påstående på Linn Forums och det stod så här: (Soon to be released Exakt source version of the LP12)
Bara nyfiken på vad de har hittat på.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Comstedt wrote:
Har vart snack om et "digitalt" ria en stund, är väl det isf
Tack Comstedt !
Ja det kan det ju vara, var bara lite nyfiken om ngn visste.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
För mig är Exakt är en teknik för att skicka diskreta digitala signaler till olika högtalarelement. Så har därför svårt att föstå hur denna teknisk skulle kunna appliceras på en grammofon?
Om jag förstått saken rätt så ligger tanken i att digitalisera signalen direkt efter pickupen och sedan göra riaa-korrektionen digitalt. På så sätt kan man göra korrektionen mer exakt och dessutom mjukvarumässigt anpassningsbar efter olika pickuper, ungefär som Exakt-systemet anpassas efter olika högtalare/element.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
För mig är Exakt är en teknik för att skicka diskreta digitala signaler till olika högtalarelement. Så har därför svårt att föstå hur denna teknisk skulle kunna appliceras på en grammofon?
Om jag förstått saken rätt så ligger tanken i att digitalisera signalen direkt efter pickupen och sedan göra riaa-korrektionen digitalt. På så sätt kan man göra korrektionen mer exakt och dessutom mjukvarumässigt anpassningsbar efter olika pickuper, ungefär som Exakt-systemet anpassas efter olika högtalare/element.

/ B
Tack Bill för en utförlig beskrivning och lite vitsigt skrivet.
God fortsättning på det nya året.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
För mig är Exakt är en teknik för att skicka diskreta digitala signaler till olika högtalarelement. Så har därför svårt att föstå hur denna teknisk skulle kunna appliceras på en grammofon?
Om jag förstått saken rätt så ligger tanken i att digitalisera signalen direkt efter pickupen och sedan göra riaa-korrektionen digitalt. På så sätt kan man göra korrektionen mer exakt och dessutom mjukvarumässigt anpassningsbar efter olika pickuper, ungefär som Exakt-systemet anpassas efter olika högtalare/element.

/ B
Man skulle kunna uppnå #exakt samma sak om man kopplar in grammofonen direkt på KDSM analog ingång utan RIAA. Så om man istället gör ett externt RIAA verkar det onödigt. Man skulle kunna göra både och, ett RIAA med nätverksutgång och songcast som kan anslutas till alla DS och exaktsystem, och en liten fin RIAA filter algoritm till KDSM/ADSM kunder.

Hälsningar
Fredrik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 06, 2018 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Man skulle kunna uppnå #exakt samma sak om man kopplar in grammofonen direkt på KDSM analog ingång utan RIAA.
Troligen inte. Det handlar om helt olika signalnivåer, en pickup lämnar bara några mV ut, medan en linjeingång är designad för flera volt. En pu direkt in på en linjeingång skulle förmodligen ge en väldigt brusig och livlös återgivning med mycket låg nivå till följande steg (förstärkeri tex). Dessutom belastas en pu med helt andra värden än vad en linjekälla gör. Riaa't är inte bara en frekvenskorrigering utan även en ganska kraftig förstärkning, typ 30-40 dB.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Man skulle kunna uppnå #exakt samma sak om man kopplar in grammofonen direkt på KDSM analog ingång utan RIAA.
Troligen inte. Det handlar om helt olika signalnivåer, en pickup lämnar bara några mV ut, medan en linjeingång är designad för flera volt. En pu direkt in på en linjeingång skulle förmodligen ge en väldigt brusig och livlös återgivning med mycket låg nivå till följande steg (förstärkeri tex). Dessutom belastas en pu med helt andra värden än vad en linjekälla gör. Riaa't är inte bara en frekvenskorrigering utan även en ganska kraftig förstärkning, typ 30-40 dB.

/ B
Om KDSM:s ingång är perfekt, dvs "nära oändlig imdedans", och kopplad till en AD omvandlare som också är perfekt så digitaliserar jag heller en signal som inte varit förstärkt genom en brusig op-amp, transformator el dyl om det är möjligt, speciellt om AD omvandlaren kan hantera 32 bitar, den effektiva bandbredden torde bli nära 24 bitar isåfall även för mycket små amplituder. Det förutsätter då olika digitala profiler för varje pickup. Lite som exakt, man mäter upp pickuppens unika kurva och lägger in i sin spelare. En generell RIAA kurva som funkar på allt blir nog ganska toftig. Väldigt spännanade att kunna ha olika profiler för olika pickuper.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 20, 2018 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... .html&_rdr

Nåt liknande detta (optisk pickup) kanske hade varit lösningen


Top
   
PostPosted: Sat Jan 20, 2018 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Comstedt wrote:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... .html&_rdr

Nåt liknande detta (optisk pickup) kanske hade varit lösningen
Nej optisk pu verkar inte vara nåt att ha, däreot digitsl RIAA med olika pu profiler är en annan femma.
Optiska pu klarar inte att "spåra" samt skilja på ljudspår och partiklar. Då är det bättra att dra ett spett genom spåret som kan plocka upp mer information.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 21, 2018 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Man skulle kunna uppnå #exakt samma sak om man kopplar in grammofonen direkt på KDSM analog ingång utan RIAA.
Troligen inte. Det handlar om helt olika signalnivåer, en pickup lämnar bara några mV ut, medan en linjeingång är designad för flera volt. En pu direkt in på en linjeingång skulle förmodligen ge en väldigt brusig och livlös återgivning med mycket låg nivå till följande steg (förstärkeri tex). Dessutom belastas en pu med helt andra värden än vad en linjekälla gör. Riaa't är inte bara en frekvenskorrigering utan även en ganska kraftig förstärkning, typ 30-40 dB.
Om KDSM:s ingång är perfekt, dvs "nära oändlig imdedans", och kopplad till en AD omvandlare som också är perfekt så digitaliserar jag heller en signal som inte varit förstärkt genom en brusig op-amp, transformator el dyl om det är möjligt, speciellt om AD omvandlaren kan hantera 32 bitar, den effektiva bandbredden torde bli nära 24 bitar isåfall även för mycket små amplituder. Det förutsätter då olika digitala profiler för varje pickup. Lite som exakt, man mäter upp pickuppens unika kurva och lägger in i sin spelare. En generell RIAA kurva som funkar på allt blir nog ganska toftig. Väldigt spännanade att kunna ha olika profiler för olika pickuper.
Att ha olika profiler för olika pickuper är väl en av de främsta skälen till att göra en digital riaa. Men även om KDSM's ingång skulle vara helt perfekt så räcker ändå inte nivån för att styra ut signalen till fullo. Om du däremot får ut en digital signal och kör in den på en digital ingång på KDSM så kommer det fungerar. Där är det ju inte signalstyrkan som bestämmer nivån som det är analogt.

Frågan för mig är dock om alla dessa omvandlingar mellan analogt och digitalt verkligen kan ske utan förluster? Alla moderna skivor spelas in digitalt - från analoga källor som sångmik, instrument osv. Sedan blir det omvandling till analogt innan gravering. Vinylen spelas upp analogt och signalen går in i ett riaa, därefter omvandlas det ånyo till en digital signal för att sedan skickas vidare till Exakt. Och där omvandlas signalen igen till analogt för att mata högtalarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2018 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bilden klarnar.
https://pearlaudiovideo.com/blogs/news/ ... ondek-lp12
https://www.hifi.nl/artikel/26385/45-ja ... eluid.html

Enligt High Fidelity:
Urika II - 32 300 kr
Lingo 4 - 17 100 kr
Räfflad plint - 6 325 kr

Vi som inte kan exaktifiera oss får hålla tillgodo med Toslink?? anslutning. Var hittar jag den ingången på Kontrolen?

Skönt med nya produkter som uppenbarligen inte har med mig att göra. Jag kan fortsätta köpa mer musik istället.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2018 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag tycker Urika II är en väldigt spännande produkt. Jag ser fram emot att få en chans att höra den.

Digitalt RIAA är ju en helt logisk produkt för Linn idag. När man, vilket de gjorde för några år sedan, väl dragit slutsatsen att de kunde göra bättre digitala försteg än analoga (och baserat på KDSM Katalyst vs KK/2 så håller jag med) så är det rimligtvis så att det är bättre ju tidigare man digitaliserar signalen, för att sedan göra RIAA och andra justeringar i den digitala domänen. Inget är förstås så enkelt i verkligheten, men i teorin är det lovande. :)

Sedan är jag mer tveksam till hur många kunder de kan få på den. Det måste vara en ganska liten skara potentiella kunder. Några tusen? Eller det kanske inte är lite? Vad vet jag..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited