selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har alltid allting igång inklusive att jag låter LP12an snurra då också enda gången jag stänger av något är när jag skall bort längre tid.

Elektroniken slits mer av strömrusningarna som blir vid av och påslag än av värmen att låta dem stå på.

Vad jag hört från handlaren är att det inte bara är remmen som slits vid av och påslag utan även att lagret slits av att stängas av och på och att det är bra att hjälpa igång spelaren vid påslag..

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 13:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Åhå. Jag har alltid slagit av skivtallriken mellan lyssningspassen, men ni menar att det är bättre att låta den snurra på natten och när jag går på jobbet? Lager och rem slits alltså mindre på detta sätt, trots att jag hjälper igång tallriken vid start? Hur är det med motorn?
För Valhalla lär det väl inte spela någon större roll då denna är igång så länge sladden sitter i, oavsett om motorn snurrar eller ej. Eller innebär startprocessen en påfresting för Valhalla iallafall?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:58 
Jag kommer kontakta Linn Helpline angående om de rekommenderar att man stänger av LP12:an på natten eller ej.

Återkommer med svar.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fråga om man ska stänga av den på Alla Helgonahelgen också - kan vara bra att veta.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är frågan så löjlig? :?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:49 
Klanters wrote:
Är frågan så löjlig? :?
Verkligen inte, men vissa medlemmar är det, tydligen. :lol:

Jag tycker att det är väldigt intressant att höra vad Linn tycker. Om det sliter mycket på spelaren kan jag helt klart tänka mig att offra det extra i elkostnad som det innebär att ha den snurrandes för jämnan...

Jag återkommer med svar!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser fram emot att höra de svar du får MC.

Onödigt dumt inlägg Carl Nyqvist. :(

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:57 
Svaret inkommet!

Jag har frågat både Linn-handlare och Helpline, båda svarar att det inte spelar så stor roll.

Man ska inte stänga av skivspelaren om man vet att man ska spela snart igen, men om man inte ska spela på några timmar går det bra att stänga av. Dock sliter det försumbart lite på en LP12:a att ha den igång 24/7. Den drar inte mycket el, heller... Under uppstarten sliter det mest på skivspelaren, det är därför det ej rekommenderas att man stänger av och sätter på den ofta.

Att "hjälpa" skivspelaren att starta är rekommenderat om man har Valhalla. På LP12/Lingo spelar det mindre roll.

Personligen kommer jag låta den snurra hela tiden, om jag inte ska resa bort eller så.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Schysst MC. Då vet man mer.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanonbra att veta!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag stänger av mina prylar över natten om jag inte somnar ifrån dom :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är j-t dålig på att använda smileys - visst var jag en smula förbryllad över vad du skulle fråga Helpline om - men tror ändå att det var uppenbart för de flesta att det också var med glimten i ögat jag skrev inlägget. Spara på krutet grabbar.

Men tillbaka till ämnet MC, vad för typ av svar förväntade du dig från Linn?

" Thank you for your email Mr Crenshaw, actually, although we claim we designed the LP12 to last a lifetime, we recommend you keep the runtime down. Keep it switched off as much as you can".

Kanske mer rimligt med svaret du fick att LP12 inte tar någon nämndvärd skada av att snurra? Baserat på deras svar har du nu bestämt dig för att låta tolvan snurra timma efter timma i mörkret medans du slaggar?!

Den vanliga disclaimern med att det är din grejor etc men jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar.

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående elen så kanske det kan vara kul att veta att en LP12 med valhalla tar 9W oassett om den snurrar eller inte någon watt mer vid uppstart utan hjälp. Hur den tar med Lingo vet jag inte då jag inte mätt det. så det är inte mycket ström den tar.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Slår aldrig av förutom vid åska och då man ska bli borta en längre tid, vilket är sällan.

Det jag dock undrar lite över är om jag spelar en skiva på classiken och skivan tar slut och jag inte lyssnar nåt mer. Står skivan och snurrar och arbetar lasern fortfarande? Är det först när man går över till Aux eller sätter den på stand by som själva cd-spelaren slutar arbeta?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Slår aldrig av förutom vid åska och då man ska bli borta en längre tid, vilket är sällan.

Det jag dock undrar lite över är om jag spelar en skiva på classiken och skivan tar slut och jag inte lyssnar nåt mer. Står skivan och snurrar och arbetar lasern fortfarande? Är det först när man går över till Aux eller sätter den på stand by som själva cd-spelaren slutar arbeta?
Den skall vad jag vet sluta snurra när skivan är slut och lasern skall heller inte längre vara igång då.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00