Ok, nätverket har hållit sig i skinnet sen Roland här på forumet hjälpt mig kontrollera Cisco switchens kontrollbegär. Och jag har äntligen tagit mig tid att utvärdera vad jag tycker om Ciscon inkopplad i mitt nätverk - den kommer stanna där.
Fascinerande att en så pass exklusiv nätverksspelare som Klimax DS ändå verkar var känslig för kvaliteten på den inströmmade digitala signalen. Man tycker att Linns ingenjörer borde kunna göra den okänslig mot detta för 180 000 kr

. Eller så ska jag vara glad systemet är så transparent att även sådana saker hörs...
Oavsett vilket, jag tycker musiken genom DS:en låter bättre med Cisco switchen än med min tidigare NetGear GS108T. Nu har jag dessutom allt inkopplat som jag vill, med musiknätverket för sig själv i Ciscon och bara en sladd direkt från routern. Övrigt nätverk utgår från samma router, men via andra switchar. Så har jag jämfört mellan Cisco och 108T.
Med Ciscon upplever jag ett större lugn i musiken. Det är enklare att uppfatta och hålla isär olika saker i mixen. Stämningar och känslolägen i musiken blir tydligare och ljudbilden expanderas samtidigt som enskilda klanger hålls ihop mer koncentrerat. Kommentarer i andra trådar om större svärta och mindre störningar skulle också kunna beskriva det jag upplever.
Kopplar jag in 108T blir musiken mer stressad, stökigare och tråkigare. Jag har svårare att hänga med vad som händer och upplever att jag enklare missar små nyanser i musiken. Känslan kommer varje gång jag kopplar in NG switchen och jag vill hela tiden återvända till Ciscon inkopplad. Vilket var väldigt irriterande när Ciscon tidigare bråkade med nätverket och jag till slut blev tvungen att koppla ur den tills vi fick ordning på den igen.
Naturligtvis är skillnaderna inte jättestora, men väl värda den knappa tusenlapp Ciscon kostat mig. Jag prövade också att vrida och vända på lite nätkontakter och strömbulor, utan att uppleva någon märkbar skillnad. Det skulle vara spännande och se vad av detta jag skulle klara av att hålla isär i ett kontrollerat blindtest, men jag har inte haft någon vänlig omkopplingskompis tillgänglig än.
Lite kul är det också att Ciscon har tilläggsnamnet Catalyst i sin modellbeteckning. För nu kan jag ju låtsas att den är min Katalyst uppgradering on the cheap

.
/mats