sportbilsentusiasten wrote:
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.
Jag kan dra en historia. Det här har inget med musikaliska prestanda att göra men visar hur Linn inte fixar en "enkel datasignal".
Jag kommer hem en söndagkväll efter resa, slår på min ADSM. Den står bara och blinkar och slutar med ett kryss. Får ingen IP, DHCP-problem.
Allt annat hemma får IP ! PC, telefoner, surfplattor, bluray, AppleTV... inga problem. Fram med en gammal router ur skåpet. Inga problem, Linn får då IP ! Återstår routern, en Technicolor 799vac. Tillhandahålls av min operatör och man kan inte själv uppgradera eller backa FW. Både Linn och operatören kopplades in. Linn svarade att problemet måste ligga i routern (lyckades få ut loggar från burken som jag skickade till Linn). Visade sig att ny FW hade tryckts ut nyligen av operatören. Dom backade FW och då försvann problemet. Operatören drog det vidare till Technicolor som sedermera återkom och ville felsöka på problemet. Det här var en FW som hade tryckts ut till tusentals kunder i Sverige och av alla nätverksprodukter som finns hos alla dessa kunder så var det enbart (vad vi vet) min Linn så hade uppvisat några problem. Slutade med att Technicolor i Belgien loggade in remote i min router och felsökte med wireshark medans jag startade om min ADSM
Technicolor hittade i alla fall ett fel i sin FW. Jag fick en beta-release att prova och dom hade löst felet. Linn gjorde inget fel, dom bara följde DHCP-protokollet till punkt och pricka. Problemet är bara att Linn inte lever i verkligheten, man kan inte följa protokoll till punkt och pricka och avvisa signalering bara för det är felaktigheter i den. Om alla gjorde så skulle internet sluta fungera.
Det här var ingen enkel grej att få ordning på. Lyckades rätt snabb m h a eget kunnande och rätt kontakter hos operatören. Ni kan säkert föreställa er en mindre datakunnig person stångas med en mindre kunnig kundsupport hos operatören här.