selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar för tipset om Proto-Kaw
Riktigt trevlig grupp.
Tror heller inte på att dom inte spelat på 20 år med tanke på hur otroligt bra det låter.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 10:56 
Site Admin
Site Admin

Tänkte bara informera eventuella intresserade om att jag tagit ett stort kliv på vägen mot att få en djupare förståelse för vad proggresiv musik innebär. 8) Nyligen hemkommen med Yes-Fragile så har jag nu flera skivor inom den genre (tillsammans med dream theather). :D

Intresseflagga hissad!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Underbart. En Umeåbo till som vågar komma ut ur den musikaliska garderob som symfonirocken utgör. Borde verkligen vara dags för den proggresiva aftonen snart. Du förstår väl Sony att det är på ditt ansvar som administrator att styra upp det hela? Själv tänker jag bidra med att spy galla över allt och alla i allmänhet och musikindustrin i synerhet.

OTTO vet hur det kan låta, och kan intyga att det inte är så farligt.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med årtal och skivsamlande går lite hand i hand. 1998 var ett år när många bra alster släpptes. Ayreons elektriska slott kom det året. Jag skulle vilja slå ett slag för två andra skivor som kom det året.

Först Arena, The visitor. Något för den som gillar tidiga Marillion eller Pendragon. Det här är helt klart deras bästa album om man frågar mig. Neoprog efter konstens alla regler.

Den andra gruppen som var aktiv och släppte sin andra skiva var franska Drama. Även detta lutar åt noeprog hållet. Mycket instrumentalt, luftigt, pompöst med lite keltiska(?) samt AOR influenser. Det är en skön stämning över skivan, kanske lite mesig men riktigt bra.

Två snabba, jag kanske får återkomma med fler alster från 1998, för jag har fler på lagret.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Glömde även nämna att Threshold är ett helt okej band inom genren. Rekommenderas om man gillar melodiös progressiv arenarock, eller vad man ska kalla det :)
Helt okej är ett lite väl svagt omdöme om jag fick bestämma. Sitter och lyssnar på deras senaste skiva som heter Subsurface.........äckligt bra, helt enkelt. Gillar alla släpp med den nya sångaren Andrew McDermott, från 1998 och framåt. Jag kommer inte riktigt överrens med de tidigare skivorna med Damian Wilson på sång, har hört honom i andra sammanhang bla Ayreon - Into The Electric Castle och där fungerar det bättre.
Har hunnit med att lyssna igenom Clone, Hypothtical, Critical Mass samt den senaste Subsurface och dessa kan jag varmt rekommendera för er som tycker Dream Theater är lite "för mycket".

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skaffade ju en Threshold DVD för inte så länge sen. Tycker dom känns rätt okay. Rakt på sak, varken mästerliga eller dåliga på något som helst sätt. Lite kul att se dom på DVD:n då artister aldrig är vad man förväntar sig när man ser dom på bild.

Har även fixat den nya Dream Theater DVD:n. 2 återutgivna filmer, som gjorde sig bra på DVD och har en plats i min DT-samling :!: Kanske skulle posta nån bild över skivorna nån gång.

Köpte även Blackfield - Blackfield med Steven Wilson (Porcupine Tree) och det är väl lite lugnare prog. rock. Var även med en bonus-CD med nån extra låt och nåt live-spår.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1974 släpper Electric Light Orchestra sitt album Eldorado. Det här är det första jag har hört med denna klassiska grupp, och det ger mersmak. Den musik gruppen framför här påminner mig om Chicago eller Blood Sweat & Tears uppblandat med klassiska inslag. Fiol och cello används samt en mängd klaviatur instrument. Soundet är snällt, ganska rakt rockigt fast med många finurliga melodier och snygga arrangemang. Många melodier frammanar samma typ av känsla som Beatles kan ge, enkelt men ändå så smart. Nu har vi att göra med en grupp som främst gör album, och det är som album denna skiva skall avnjutas, från början till slut.

Även de obligatoriska bonusspåren funkar. Det ena är ett instrumentalt medley, bestående av de tre låtar som tillsammans på skivan utgör Eldorado stycket. Den andra är en 46 sekunders trudelutt, den gör varken till eller från men avslutar skivan på ett anständigt sätt.

Som sagt, mersmak. Någon som har vidare koll på denna grupp och vill tipsa om något köp?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
1974 släpper Electric Light Orchestra sitt album Eldorado. Det här är det första jag har hört med denna klassiska grupp, och det ger mersmak. Den musik gruppen framför här påminner mig om Chicago eller Blood Sweat & Tears uppblandat med klassiska inslag. Fiol och cello används samt en mängd klaviatur instrument. Soundet är snällt, ganska rakt rockigt fast med många finurliga melodier och snygga arrangemang. Många melodier frammanar samma typ av känsla som Beatles kan ge, enkelt men ändå så smart. Nu har vi att göra med en grupp som främst gör album, och det är som album denna skiva skall avnjutas, från början till slut.

Även de obligatoriska bonusspåren funkar. Det ena är ett instrumentalt medley, bestående av de tre låtar som tillsammans på skivan utgör Eldorado stycket. Den andra är en 46 sekunders trudelutt, den gör varken till eller från men avslutar skivan på ett anständigt sätt.

Som sagt, mersmak. Någon som har vidare koll på denna grupp och vill tipsa om något köp?
Personligen är jag mycket förtjust i "ELO2" från 1973, som innehåller bland annat låtarna Momma, Roll Over Beethoven och Kuiama - underbart sköna stycken allihopa!

Jeff Lynne var ganska tongivande i ELO, hade ett förflutet i The Move i 60-talets psykodeliska pop och var också en av medlemmarna i The Traveling Wilburys (med George Harrison, Roy Orbison, Bob Dylan & Tom Petty). Du hittar mer info här http://members.aol.com/_ht_a/BFLAT33/lynne.html och här http://www.face-the-music.de/jeff_e.html.
Mer officiella ELO-saker hittar du på http://www.elomusic.com/

Bra musik är det i vilket fall som helst, kul att du hittat den!
En för mig extra minnesvärd stund är "The Flight Of The Humble Bee" (Klassiskt stycke av Rimsky-Korsakov) spelad live av ELO i Scandinavium (Gbg) på en glasfiol!!! http://www.face-the-music.de/hugh_e.html

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några progressiva skivtips......

O.S.I - Office of Strategic Influence
En progressiv supergrupp med Jim Matheos, gitarr(Fates Warning), Mike Portnoy, trummor(Dream Theater), Kevin Moore, sång,keyboard(Dream Theater, Croma Key) och Sean Malone, bas.
En riktigt komplex skiva med starka influenser från 70-talets prog-rock men blandar och ger inom det flesta musikstilar. Ett album som man måste lyssna igenom för att förstå att det är omöjligt för en lekman som mig att beskriva hur den låter, sången påminner mig i vissa stunder om Peter Gabriel.
För er gamla Pink Floyd-entusiaster så framförs Set the Controls for The Heart of the Sun(från A Saucerful Of Secrets?) som extramaterial på ltd-versionen.

IQ - Dark Matter
En ny upptäckt för mig men säkert inte för er progrockare som har hängt med sedan 80-talets början. Detta är den senaste(2004) i en rad av många album från detta progrock/neo progband vars första släpp kom redan 1982. En rätt så lättlyssnad skiva med många fina melodier och passager, får mig att tänka på (som vanligt i denna genre) Pink Floyd och Genesis.
Denna skiva får mig att vilja utforska mer om det lite äldre alstren också faller mig i smaken.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Denna skiva får mig att vilja utforska mer om det lite äldre alstren också faller mig i smaken.
Du är välkommen att utforska.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
OTTO wrote:
Något säger mig att du äger ALLA dessa skivor?!?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 09:48 
Site Admin
Site Admin

OTTO wrote:
Tjagge wrote:
OTTO wrote:
Något säger mig att du äger ALLA dessa skivor?!?
Det är väl knappast någon högoddsare... :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 11, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni har för höga förväntningar tror jag. Om jag inte minns fel (sitter i Avaträsk just nu), så har jag fyra album med IQ. Fast dom är ganska representativa så det duger bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 03:15 
Site Admin
Site Admin

Är det fler än jag som tycker Alan Parsons Project är riktigt bra? Brukar främst lyssna på "The Turn of a Friendly Card" och "Eye In The Sky", och i sina sämsta stunder är det möjligen lite halvtråkig 70-rock men när det är som bäst borde det väl vara något som kan tilltala alla progrävar!

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 13:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo båda dom skivorna är trevliga.

Som du säger, i sina sämsta stunder är de väldigt tråkmesiga, men riktigt bra när dom vill.

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00