selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 20:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 15:43 
Gospodin wrote:
Jo, men att köpa t. ex en kabel, eller beg. Majik eller nått på Ebay, är ju lite skillnad mot en "CD12". Vid så pass "billiga" saker kan man ju ta en kalkylerad risk någon gång.
Jo, det ger rysningar att ens tänka tanken att köpa CD12/något annat dyrt begagnad av någon man inte känner, IMHO. Jag vill veta att maskinen är rätt skött, osv...

/ MC


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 15:44 
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Bara här på forumet har vi sett flera exempel på att man inte alltid kan vara hundra på att handlare gör fullständigt rätt bara för att de är handlare.
I vilka fall har köpare blivit lurade?
Det är väl en sak att Linn handlare gör lite fel.. händer ju alla. Men man kan ju ställa tillrätta felet.
Vet ni om någon som verkligen blivit besvikna o där man inte kommit överens?
Misstänker att det handlar om fellödda kablar, eller nåt sånt.

I vilket fall som helst har en handlare helt andra skyldigheter än en privatperson, och det är mycket enklare att få rättvisa mot en handlare än mot nån person nånstans i världen som i värsta fall gjort sig rik på att lura folk.

/ MC


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Men, vill man snåla in på de sista kronorna så visst, då finns det väl en drös garantisystem på Ebay och andra platser som funkar bra.
Om det faktiskt handlade om en "insnålning" på de "sista kronorna" skulle jag solklart hålla med dig om de (inte så) subtila vinklingarna du lägger i ditt ordval ;)
Men så är inte fallet. Det handlar inte om några kronor, det handlar om MÅNGA kronor. Sen får det naturligtvis vara upp till var och en att bedöma och väga för och emot vad som är värt vad.
Själv skulle jag nog anse att en beggad CD12 för 50k istf ny 180k skulle vara värt besväret att kolla upp. Även om det innebär att jag vore en girig snåljåp som ville spara ynka 130k. Det får jag leva med helt enkelt.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:26 
Ayn wrote:
Själv skulle jag nog anse att en beggad CD12 för 50k istf ny 180k skulle vara värt besväret att kolla upp. Även om det innebär att jag vore en girig snåljåp som ville spara ynka 130k. Det får jag leva med helt enkelt.
Inte särskilt bra exempel...

CD12 säljs inte längre, och en ny CD12 har avsevärt bättre prestanda än en begagnad. Var har du sett icke-stulna CD12:or i bra skick för 50k? Vore väldigt spännande att höra...

Den på Ebay var ju tydligen inte så seriös, om man ska tolka Carl N's brevväxling.

Jämförelsen begagnade Ninka för 10k hos handlare vs begagnade Ninka för 9k privat är mer intressant, IMHO! Osv. Osv.

/ MC


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
Själv skulle jag nog anse att en beggad CD12 för 50k istf ny 180k skulle vara värt besväret att kolla upp. Även om det innebär att jag vore en girig snåljåp som ville spara ynka 130k. Det får jag leva med helt enkelt.
Inte särskilt bra exempel...

CD12 säljs inte längre, och en ny CD12 har avsevärt bättre prestanda än en begagnad. Var har du sett icke-stulna CD12:or i bra skick för 50k? Vore väldigt spännande att höra...
Nä, sant att exemplet inte är helt gångbart i dagsläget, när nu CD12 utgått. Fram tills nyligen var det fullt aktuellt, men du har rätt i att så inte längre är fallet. För ett halvår sen såg jag en CD12 från 2002 gå för motsvarande 80k.
Quote:
Den på Ebay var ju tydligen inte så seriös, om man ska tolka Carl N's brevväxling.
Nej, och poängen med det var att det ändå är klart värt besväret att kolla upp saken. Jag är inte ett dugg förvånad att killen inte var seriös (sälja för ~30k, hallå :)), men det var ju heller inte särskilt svårt att ta reda på det heller.
Quote:
Jämförelsen begagnade Ninka för 10k hos handlare vs begagnade Ninka för 9k privat är mer intressant, IMHO! Osv. Osv.
Så länge det handlar om såna prisskillnader håller jag absolut med dig om att det handlar om "insnålning på de sista kronorna". I det läget är det ju ett enormt mervärde man får genom att köpa från handlaren istället. Ofta handlar det inte om den typen av prisskillnader dock, tyvärr.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:45 
Ayn wrote:
Nä, sant att exemplet inte är helt gångbart i dagsläget, när nu CD12 utgått. Fram tills nyligen var det fullt aktuellt, men du har rätt i att så inte längre är fallet. För ett halvår sen såg jag en CD12 från 2002 gå för motsvarande 80k.
Jag har sett en CD12:a säljas för dryga 120k från handlare i Sverige. Är osäker på åldern dock, men de gav 2 års garanti.

I det fallet skulle iaf jag överväga att betala 40k extra för garanti, support och handlarkontakten. Mycket pengar, men inte i sammanhanget.

Samtidigt tycker jag att det är bra att vi tycker olika, så att handlarna finns kvar den dagen du vill köpa något nytt!

/ MC


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Javisst är det bra att vi tycker olika! Och självklart ämnar jag köpa nytt framöver! Men just den diskussionen har vi tagit förut tror jag bestämt. :)


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mortifikator Crenshaw wrote:
Samtidigt tycker jag att det är bra att vi tycker olika, så att handlarna finns kvar den dagen du vill köpa något nytt!
Det ena utesluter väl inte det andra, du har ju köpt både produkter begagnag och nytt, precis som en del andra (de flesta) här. Visst kan det vara kul att se på saken svart eller vitt men det är ju inte så konstruktivt. Har man köpt delar hos en handlare och köper där då och då tror jag inte de blir upprörda över att man köper privat om man exempelvis springer på en viss produkt ovanligt billigt. De vet då förmodligen att man är en kund hos dem men fick en möjlighet man inte kunde motstå. Eller?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 17:39 
Sony wrote:
Det ena utesluter väl inte det andra, du har ju köpt både produkter begagnag och nytt, precis som en del andra (de flesta) här. Visst kan det vara kul att se på saken svart eller vitt men det är ju inte så konstruktivt. Har man köpt delar hos en handlare och köper där då och då tror jag inte de blir upprörda över att man köper privat om man exempelvis springer på en viss produkt ovanligt billigt. De vet då förmodligen att man är en kund hos dem men fick en möjlighet man inte kunde motstå. Eller?
Visst är det så!

/ MC


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
Nä, sant att exemplet inte är helt gångbart i dagsläget, när nu CD12 utgått. Fram tills nyligen var det fullt aktuellt, men du har rätt i att så inte längre är fallet. För ett halvår sen såg jag en CD12 från 2002 gå för motsvarande 80k.
Jag har sett en CD12:a säljas för dryga 120k från handlare i Sverige. Är osäker på åldern dock, men de gav 2 års garanti.

I det fallet skulle iaf jag överväga att betala 40k extra för garanti, support och handlarkontakten. Mycket pengar, men inte i sammanhanget.

Samtidigt tycker jag att det är bra att vi tycker olika, så att handlarna finns kvar den dagen du vill köpa något nytt!

/ MC
nån som ens kollat upp om det är dyrt å serva reparera en cd12a? ursäkta mig nu MC men jag skulle ALDRIG betala 40k extra garanti...däremot skulle jag nog kanske ta in den för 80 på en service så dom fick gå igenom den innan jag köpte den...

skulle du betala 40k extra för en bil bara för att en "handlare" säljer den...du måste erkänna att det låter lite dumt :wink:


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
kostar 2.2k för att byta laser... + frakt till/från Linn.
En service kan väl inte kosta mer...
Problemet är ju om något ÄR pajj. Det jag är mest rädd för är transporten o laserns upphängning. = silver engine. DEN är dyyyyyr.

Dessutom är övertyga säljaren om att skicka iväg den till Linn innan man pyntar. Räcker ju liksom inte med att knalla in till den lokale affären.

Angående merpriset - läs mina inlägg så var det 20k skillnad o en hel del andra fördelar.
Bara en sån sak som att Uni 1.1 förmodligen låter bättre :shock:

En HELT annan sak vore det om vi jämförde samma produkt (o ålder)


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag ser inte direkt värdet i cd12 tyvärr....det måste finnas iaf ett uns av prisvärdhet för att mina ögonbryn ska rycka...

men som sagt ni som gillar cd12 ere ju bara att handla :roll:


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
jag ser inte direkt värdet i cd12 tyvärr....det måste finnas iaf ett uns av prisvärdhet för att mina ögonbryn ska rycka...

men som sagt ni som gillar cd12 ere ju bara att handla :roll:
En 100% korrekt CD12 för 50-60k är prisvärt.
Men det ju just det där med procenten... en icke 100% ok 12:a kan vara värdelös.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 19:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Haakan wrote:
jag ser inte direkt värdet i cd12 tyvärr....det måste finnas iaf ett uns av prisvärdhet för att mina ögonbryn ska rycka...

men som sagt ni som gillar cd12 ere ju bara att handla :roll:
Har du hört CD12?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Haakan wrote:
jag ser inte direkt värdet i cd12 tyvärr....det måste finnas iaf ett uns av prisvärdhet för att mina ögonbryn ska rycka...

men som sagt ni som gillar cd12 ere ju bara att handla :roll:
Har du hört CD12?
behöver inte höra...jag är alldelens för sansad människa för det...ikemi har jag hört...å skulle aldrig lägga en 30k för en ny sån...tvekar tom för å pröjsa 15 beggat för den :D men som sagt är man väldigt intresserad så ska man ju inte tveka :lol:


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited