selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 09:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jun 30, 2021 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
1 st LinnArts Cirkousel kit till salu, för att återvinna delar av Cirkus kit som finns tillgängliga.
Blir ett bättre lager än std Cirkus och ett återvunnet billigare alternativ till Karousel.
Ett gängat Cirkuslager med lika mutter som Karousel och tappade gängade hål lika Karousel.

Lager, mutter, innertallrik, springkit och Cirkus subchassie.

Linn MISS 834
Bricka för att göra Karousel, Cirkousel och Cirkus kompatibla med Pre-Cirkus subchassie
100 kr


3000 kr

Endast svar via mail eller Pm tack.


Lennart/LinnArts


Attachments:
Cirkousel Lp 12.jpg
Cirkousel Lp 12.jpg [ 80.04 KiB | Viewed 1397 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Fri Jul 02, 2021 23:58, edited 3 times in total.
Top
   
PostPosted: Thu Jul 01, 2021 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Att svarva en bult på ett begagnat Cirkuslager och antyda att det har nåt att göra med Karousel är som att rita en häst på en Fiat från 2005 och kalla den Fiararri.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 02, 2021 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Att svarva en bult på ett begagnat Cirkuslager och antyda att det har nåt att göra med Karousel är som att rita en häst på en Fiat från 2005 och kalla den Fiararri.
:D
Fast en stabilare infästning av lagret kan ju i sig vara positivt, ungefär som att alla nya tonarmsfästen är stabilare än det äldre flimsiga med tre små skruvar.
Men som vanligt, det är lyssning som avgör!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jul 03, 2021 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Erik wrote:
Att svarva en bult på ett begagnat Cirkuslager och antyda att det har nåt att göra med Karousel är som att rita en häst på en Fiat från 2005 och kalla den Fiararri.
Fiat ägde Ferrari ett bra tag, så det borde väl vara ok i det fallet :D

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Jul 07, 2021 11:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Erik wrote:
Att svarva en bult på ett begagnat Cirkuslager och antyda att det har nåt att göra med Karousel är som att rita en häst på en Fiat från 2005 och kalla den Fiararri.
Som jag förstår det så måste du ha jämfört.
Kul, kan du berätta mer så vi som inte har jämfört förstår skillnaden.
Som jag förstår måste du vara en av dom första att jämföra, så var inte blyg berätta för oss som är nyfikna.
Jag tror att den är bättre än ett original Cirkus.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Wed Jul 07, 2021 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Stigo wrote:
Erik wrote:
Att svarva en bult på ett begagnat Cirkuslager och antyda att det har nåt att göra med Karousel är som att rita en häst på en Fiat från 2005 och kalla den Fiararri.
Som jag förstår det så måste du ha jämfört.
Kul, kan du berätta mer så vi som inte har jämfört förstår skillnaden.
Som jag förstår måste du vara en av dom första att jämföra, så var inte blyg berätta för oss som är nyfikna.
Jag tror att den är bättre än ett original Cirkus.
Hej Stigo
Köpte in en Lp 12 som Anders Tonläget hade satt ihop med delar där Cirkus satt i redan i ett Majik Subchassie.
2018 Majik spec i en 1986 plint och Pro-ject armen med en Adikt i bra skick, hela spelaren i ett bra skick förövrigt.

Spelade med den cirka en timme för att lyssna in signaturen för att sedan plocka isär den varligt och behålla Anders inställningar så mkt som möjligt.
Också kollade ev moment för att det skulle vara så lika som möjligt och tyckte att jag fick den exakt lika i bounce, hastighet, VTA mm mm.

Då till det roliga, testet med den gamla signaturen i bakhuvudet till en känd skiva på svenska som jag kan utan och innan.
Det svängde innan men nu blev det mkt roligare man kunde också följa musiken bättre, lite tydligare men framför allt mer exakthet och mer fundament i musiken.
Mer av en fundamentalare bas och en snyggare diskant. Man kan helt enkelt säga att Ledin stod mer stabilt och sjöng tydligare.

Skulle kunna leva med detta utan vidare i en std tolva som denna och Linn byt ut Majik Psun snarast...

Tänker testa denna spelare mot min Key som har samma lager men en lägre mutter och sitter i en Axis topplatta som är 12 mm där det blir ännu stabilare i min mening.
Denna är helt ofjädrad och ungefär samma prislapp på arm och Pu i nästan samma hierarki som Adikt men en annan historia.

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Wed Jul 07, 2021 20:52, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jul 07, 2021 20:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Tack Lennart
Jag blir lite förbaskad på vissa som utan att ha lyssnat dömmer ut allt som inte är original Linn.
Jag tyckte det var en bra ide att modda Cirkuslagret.

Fortsätt utmana oss :D

M.v.h. Christer

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Wed Jul 07, 2021 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Tack Christer !

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Jul 09, 2021 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Svågern ärvde å andra sidan mitt ena cirkuslager, och smekte till spelaren omsorgsfullt under en gemytlig sommardag förra året,precirkusen fick vila upp sig, i med majikchassie, senare motor, en Lingo jag recappat, spelaren hade i övrigt en sen svart Ittok av sista modellen. Spelade sjukt bra, musikaliskt! Karvade ur köttet ur musiken precis som på den gamla goda Takt & Ton tiden..

Med det sagt, det kan vara ren magi att muttra dit sagda lager, rätt skruvad så spelar den helvetes bra ändå med cirkuslagret. Står en Emco V10’a i garaget ifall man skulle vilja leka med den där ideen. Men tolvorna lirar och är man nöjd så är man. Får jag förmånen att lyssna på det där lagret, eller blir rastlös så ska jag skära gänga i ett lager på kul.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited