selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bra nog!?
PostPosted: Mon Jun 16, 2014 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
>Geek v.s. Geek<

... att uppskatta musiken.


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog!?
PostPosted: Tue Jun 17, 2014 07:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det är intressant, i takt med att apparater och högtalare blir allt bättre (inte generellt men de bästa) så lyssnar gemene man på allt sämre utrustning. Lägstanivån har dock blivit bättre om man undantar återgivning direkt från en mobils inbyggda högtalare eller i de allra sämsta öronpropparna.

Vad som försvunnit hos de allra flesta är däremot intresset för att få bra ljud. Förut önskade de flesta, i alla fall i min omgivning att få så bra ljud som möjligt. Naturligtvis då med de begränsningar som fanns i form av ekonomi, utrymme, ork att hålla på och "fippla" osv. Men intresset fanns där i en eller annan form. I dag verkar detta vara som bortblåst, framför allt bland de yngre.

Men kanske det inte var av intresse förr heller? Det kanske bara var så att det inte fanns några alternativ till stereostapeln om man ville lyssna på musik? Att bara ha en Walkman med lurar var inget alternativ för på något sätt var man ju tvungen att få dit musiken. Och musiken köpte man ju på sådana där runda stora plastskivor :-)

Men visst har mycket blivit bättre. Svaj, brus och dist är ju i princip ohörbart numera. Frekvensgången i elektroniken är i princip snörrät inom audioområdet. Tillgänglig dynamik har ökat men tyvärr används inte denna utan musiken är mer komprimerad än någonsin. Oftast i alla fall. För min egen del skulle jag önska mig okomprimerad musik och sedan justeringsmöjlighet i uppspelningsapparaturen. För det är inte alltid man vill ha maximal dynamik.

Något som är otroligt mycket bättre idag är tillgängligheten och urvalet. I princip kan man lyssna på vilken musik man önskar, var som helst och när som helst. Baksidan av myntet blir förstås att det riskerar bli konsumtion istället för njutning, men detta är väl upp till var och en?

Totalt sett är det, enligt min mening, långt bättre idag än förr. Vi har (idag) en tillgänglighet och en valfrihet (tex mellan mobil med sunkiga lurar och fullfjädrad typ Linn-anläggning) som vi inte ens kunde drömma om längre tillbaka i tiden.

I fallet med de två som resonerar i artikeln länkad till ovan - båda har rätt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog!?
PostPosted: Tue Jun 17, 2014 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Artikeln fokuserar helt fel...dagens drivkraft är mobilitet och valbarhet. Dvs musik i tfn via on-linetjänst. De två drivkrafterna är viktigare än kvalitet.
Förr fanns inte mobilitet och valbarhet...


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog!?
PostPosted: Tue Jun 17, 2014 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Artikeln fokuserar helt fel...dagens drivkraft är mobilitet och valbarhet. Dvs musik i tfn via on-linetjänst. De två drivkrafterna är viktigare än kvalitet.
Förr fanns inte mobilitet och valbarhet...
På ett sätt håller jag inte med dig, på ett annat gör jag det.

Artikeln är inte alls helt fel, den visar tydligt skillnaden mellan två olika förhållningssätt. Och det är här nyckeln finns. Idag har vi så många fler sätt att lyssna på musik än vi hade förr. Förr var man tvungen att ha en "stereo" och lyssna hemma. Och många var nöjda så länge man kunde känna igen låten man lyssnade på. Några av oss var mer krävande och ägnade oss även åt att det skulle låta bra. Jag minns tex ett samtal med Elfa i slutet på 60-talet där en glad support försökte få mig att välja rörsteg trots sämre effekt/data. Det gick jag dock inte på då, jag hade ju (för-)läst mig på Radio & Television och visste minsann vad som gällde...

Detsamma gäller idag. Hör man vad som spelas är man nöjd. Och digitalt är bäst, eller hur? Eller rättare, bryr man sig om vad som är analogt eller digitalt idag? Det viktiga idag (precis som du skriver) är mobilitet/valfrihet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited