selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun May 26, 2013 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
På menun
Majik 12'a
Min 12'a med keel,radikal,ekos2,Dv 20 Mk2 ja å sitter det en urika i den också
Keltik med nya mellanregister/diskanter

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 26, 2013 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja då var denna träff till ända, tackar deltaganden dagens största överraskning är hur min LP 12 blir överkörd av både sneaky och än mer av Majik 12'a

Min 12á spelade ju mycket snyggare och mera hifi, men var som en gäspning jämfört med majik 12án, förstod att detta skulle bli resultatet eftersom jag knappt varit någon idé att spela på 12'an när sneakyn varit roligare

forsättning följer...

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon May 27, 2013 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det var ett oväntat resultat att en Majik12 slår din toppade 12:a! Ni brukar ju vara noga med inställningar å så, jag gissar att båda spelarna lät så bra som möjligt. Stod båda spelarna på samma underlag eller provade ni ut det bästa för respektive spelare?

Vad hade ni för elektronik?

Väntar med spänning på fortsättningen :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 27, 2013 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Vill börja med att tala om att detta inte är skitprat, utan bara fakta hur allt har gått till:

Det hela började med att jag tog min Lp12 till Luleå på den clinic som Linn anordnade på ToT. En skruvglad skotte som hade hållit på i ca 20 år med LP 12 skulle skruva - väldigt roligt att man skulle få 12:an fixad av ett proffs, och min tanke var att jag skulle få ut full potential. Nu blev det inte som jag tänkt mig. Jag kom till ToT samma kväll som även Kandid skulle demas och får då det bistra beskedet att det inte gick att att justera fjädringen p.g.a att bultarna som går genom fjädrarna var krökta, så t-nyckeln gick inte på. Här fick jag det nedslående svaret att min 12:a skulle behövas plockas ner helt eftersom man inte kunde lita på att något var rätt i den och att skotten skulle åka hem och därför inte hinna skruva tilll min 12:a. I det här läget kände jag mig väldigt förvirrad eftersom jag 6 månader tidigare bytt alla bultar, plint och topplatta, en service som Anders Kantola hade gjort. Som om inte detta var nog fick jag även veta att jag förmodligen hade fel innertallrik till mitt cirkuslager, så helt plötsligt kändes det som om min 12:a var en stor skrothög. Efter en tids (några dagar) funderande på allt som var fel så bestämde jag mig för att ToT skulle få en chans att fixa min 12: med lovord om att nu skulle de ställa allt till rätta och min 12:a skulle prestera betydligt bättre! Ett nytt cirkuskit beställdes och även en ny pickup, DV20 mk2, för att inget skulle vara dåligt, ville verkligen att min 12:a skulle prestera.

Så kom då dagen då jag skulle få hämta hem min nyjusterade 12:a, me nu fick jag veta att det förmodligen inte alls var fel innertallrik till mitt gamla verk (något som jag själv också kollat tillbaka i historien från de gamla ägarna). Då var det dags för provlyssning på Akubarik och visst, den spelade rent snyggt - helt ok! Dock så hoppades jag att det var oinspelade Akubarik som gjorde att jag inte tyckte den var så fantastisk.

Spelade 12:an på mina egna Keltik, men det kändes aldrig övertygande, Sneakyn var roligare och detta kändes besynnerligt. Testade med olika nåltryck och antiskating men det blev aldrig magiskt, vilket jag tycker man ska kunna förvänta sig av en LP 12:a i den här prisklassen. Jag vet ju redan hur bra en Majik 12 kan vara på att ta fram nerven.

Spolar vi nu fram bandet till träffen hos mig så var Anders Kantola beredd att ta med en Majik 12:a till mig så att vi skulle kunna jämföra, plus att de gärna vill höra Keltik med de nya mellanregistren/diskanten. Vi spelade på Sneakyn och min 12:a, men alla tyckte att Sneakyn var roligare! Efter en stund var det dags att testa Majik 12:an, men detta var inte kul; Majik 12:an var bara så mycket roligare än min 5 gånger så dyra 12:a var! Blev ju orolig att den nya pickupen var boven i dramat och frågade om Anders hade möjlighet att justera min 12:a bara för att få svar på om skruvningen verkligen kunde bli så fel? Sagt och gjort så åkte min 12:a upp i jiggen, vi andra fortsatte spela på Sneakyn medan Kantola skruvade. På en stund var 12:an färdig och det var dags att lyssna igen. Jag kan bara säga att nålen, DV20 MK2, var det inget fel på, nerven var där och den presterade på en helt annan nivå, sedan detta hände har spelaren får plöja åtskilliga vinylsidor och DS:en är ganska tråkigt igen.

Vill inte på något sätt baktala någon, bara berätta vad jag upplever.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon May 27, 2013 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Var det samma pickup och riaa till de båda LP12:orna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 28, 2013 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x wrote:
Var det samma pickup och riaa till de båda LP12:orna?

/ B
nej det var det inte, majik 12án hade en Adikt, och på min är det ju urika(linn värsta riiasteg) som endast tar moving coil

båda spelarna var kopplade i en Akurate kontrol nya versonen majiken använde akuratens inbyggda riia.

måste bara förtydliga, efter att ToT skruvat i min toppade 12án slog majik 12 den på att dra in en i musikupplevelsen medans min 12'a var bättre rent HIFImässigt dock riktigt tråkig att lyssna till, vilket inte Majik 12 var som var mycket rolig

Efter att Kantola hade ändra på ganska många pungter i min 12'a så hade min 12 grymt mycket mera ös och riv men fortfarande lika snyggt spelande som tidigare, detta tycker jag är väldigt konstigt eftersom ToT har öst skit över Anders Kantolas skivspelar skruvning, detta var också anledningen till att jag gärna lät ToT skruva i min spelare för att få den så mycket bättre som de hävdade att den skulle bli, vilket med facit i handen det inte blev, vilket jag hoppats på

Det tråkgigaste är att jag som kund ska bli slagträ för att komma åt en annan handlare, samt mina vänner missförtroende förklarade för att de har sålt Hop i kok Lp 12 till mig.
Jag kan säga att jag kommer aldrig att sluta jaga den sista magin ur mina grejer, innebär det att jag måste åka 140 mil till t.e.x tonläget för att testa hans skruvning så är jag beredd att testa, bara för att få veta om det går att krama ut lite till ur mina grejer.

Det jag vet idag är att Anders Kantola har lyckats bäst med min 12á enligt min smak, dock håller jag det inte för omöjligt att det finns andra kockar som kan lyckas än bättre vilket framtiden får utvisa

Samma är det med mina Keltikar, vi har t.o.m åkt till oslo bara för att köpa ett par till för att kunna testa ett par Klimaxfilter som följde med, idag spelar mina keltikar på ett sätt som jag börjar bli nöjd med, och jag personligen kommer aldrig att köpa någon av Linn nya högtalare i dagens sortimen, helt enkelt för att de klarar inte att göra vissa saker som Keltikarna klarar som tilltalar míg (det är inte basen utan det magiska mellanregistret), enda högtalaren i dagsläget som intresserar mig att byta till är Komri, men jag tänker inte tvinga någon annan att tycka lika dant, men man är välkommen att lyssna på mina Keltikar

Varför jag nämner olika handlare i denna tråd är att jag gärna vill ge min syn på det inträffade, känns orättvisst att man ska anväda min 12á för att smutkasta någon annan vill bara lägga korten på bordet så ingen blir vilseled av vinklad info, om det ens finns någon sådan?

Nä nu är det dags att lägga på en vinyl, höres

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue May 28, 2013 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Roligt att det blev bra ändå men en gratis klinik blev dyr i slutet. Tråkigt att handlare ska göra så det gangnar ju ingen på lång sikt.

Får komma förbi igen då vi var tvungna att lämna för tidigt och inte fick höra din tolva justerad på rätt sätt. Keltik är verkligen häftiga det får nyare stativare att framstå som ett diskantelement.


Last edited by Diver on Wed May 29, 2013 08:29, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed May 29, 2013 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Ska våldgästa framöver. Aldrig hört justerade keltikar. Låter riktigt spännande!

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Thu May 30, 2013 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Nu bor jag sedan några år i Oslo, men jag har haft ToT som hemma butik i många år när jag bodde i Luleå.

Jag har handlat mycket bra och mycket som har hållt väldigt hög kvalitet på Takt och ton, men ett par av dem snackar mycket skit om andra märken och i viss mån om andra handlare. Märken de inte sålt har varit helt värdelösa och de har självklart provat dem och haft hemma tex flera bluray spelare eller reciver och de var så dåliga....(detta var som sagt några år sedan). Senare säljer de plötsligt modellerna och recivern är nästan som en Movie och Blu-ray spelaren nästan som en unidisc. osv.

Tror det var Peter som sa att en Trikan jag bytte in var obruklig pga en av rillorna framför diskanten var skadad. Jag fick närmast ge bort den eftersom de var tvungna att beställa ny diskant till den. Sen får jag höra av en vänn, att han vart inne och för skoj skulle sett på just min senter, och då påverkade inte felet ljudet alls, det var bara för att skydda elementet. Vännen köpte inte den, men jag fick höra av annan personal att centern blev sålt til det Peter sa de kulle sälja den för efter att diskanten var bytt utan att diskanten byttes då det ju faktiskt inte var fel på den.

Antingen blev jag lurad på pengar, eller så blev köparen av den lurad som inte fick en ny diskant i den. Det är vartfall väldigt trist när man inte vet vad man ska tro på eller vem man kan lita på. Det är inte alltid man kan lyssna på 2 likadana högtalare eller skivspelare och jämföra vad som faktiskt är skillnad positiv som negativ,

Fick du behålla de böjda bultarna? Var de verkligen misshandlade? Vad säger Anders om det hela? Har du snakkat med ToT om det?

En skivspelare dessvärre bli skada om man hanterar eller monterar saker fel...


Top
   
PostPosted: Fri May 31, 2013 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Xanlinn hade en Ekos 1 arm som en kille här på Selleri ville köpa. För att bägge skulle bli nöjda så kom de överens om att låta en utomstående auktoritet inom området testa armen så den var okej. Väl på plats hos Takt & Ton så säger säljaren Per (pejo81 här på selleri)att armen är helt slut och bara skrot. Affären avblåstes och kunden lockades listigt att köpa en Ekos SE från butiken i stället. För att ge säljaren(och butiken) en ärlig chans att göra om och göra rätt så ringde även Xanlin till butiken för att dubbelkolla att det verkligen var något fel på armen vilket han bryskt fick till svar att det inte behövdes.

När jag fick höra talas om detta blev jag ytterst förbannad. Dels för sättet i sig men även av besvikelsen av att inte ett skit har förändrats i butiken sedan 1990-talet mer än att butiksägaren ser tröttare ut och ovan nämnda säljare är ansiktet utåt. Jag ville verkligen tro att saker och människor förändras,att man mognar till sig,så även undertecknad,att man betraktar saker mer vuxet och därmed kanske skulle komma till någon slags insikt om att man nog fått saker kring bakfoten och att numera så är det rätt schyssta sköna och reko gubbar som håller till på Kungsgatan.

För att återgå till armen så köpte jag den i affekt av Xanlin och monterade in den i en spelare efter jag pendlat den grundligt,filmat pendlingen och lagt ut den på youtube,den pedlade ledigt tills minnet i iphonen började tryta i filmläge,i andra ledden svarade armen på att släppa papper från en hålslagare på headshellet. Sist så moterades armen ner i redaktör Bengt Larssons LP12 och provspelades med gott resultat. Bengt blev så nöjd med sin "nya" arm att han kände att det vore kul att unna den en ny bottenplatta,en trampolin II,Skivspelaren tog han med till ovan nämnda butik och de erbjöd honom att montera den nya botten. Självklart så fick Bengt frågan om vem som klåpat sig i skivspelaren,"-Äre han Kantola?" Benke spelade lite dum och sa att han inte riktigt visste,bara att senast han servat spelaren så var det i butiken för något år sedan men att han blivit bra bemött och inte tyckt resultatet var så dumt då han varit nöjd sedan dess. Han nämnde att han hade det för att säljaren hade haft en sned tand,varpå ovan nämnda utbrast något i stil med "Säkert Kantola,han får inte jobba här mer" sen hade personen i fråga lagt av ett leende som avslöjade en,ja just det,sned tand.

Nu var skivspelaren herrejösses bra justerad,armen var dessutom enastående bra denna gång(för att vara en metkrok,vilket är vad de kallar äldre Ekosarmar för att så in ett frö av misstro om att ekos inte är så bra i alla fall)

Så,från att ha varit skrot till att vara enastående,att lyckas plocka av säljaren sin köpare i stället för att göra det som bads om,bedöma armen och ge ett utlåtande,kanske ta 300:- för besväret så tog man hela kakan och gav vårt sällskap samt hela Linnsverige något att prata om. Numera är det en stående höjdare att dra på herrmiddagen och säljaren och armen har numera smeknamnet "Takt & Ton Per Armen"

Vi har,bara för att markera,att det inte är okej att göra så här,skicka den numera perfekta armen till Linn för bedömning/renovering samt berätta vad som har hänt. Vi tänkte satsa några hundra var på detta bara för att få svart på vitt. Precis som vi arbetar inom rättspsykiatrin. Fyrkantigt..
Teckenekonomi som vi kallade det. En av få metoder som fungerar på bla psykopater.

Ett armjobb är inte så dyrt,och kan man lägga som vi både tid energi och pengar på att tex landa Oslos enda klimaxKeltiks med vidhängande filter bara av nyfikenhet så nog är jag med och slantar armkoll hos Linn bara för sakens skull.

Jag tycker att man borde förstå vid det här laget att sanningen kommer fram till sist. Vem som håller i taktpinnen numera på butiken känns diffust. Jag håller därför Peter utanför i just detta fallet.

Ärlig Hifi är det då inte,i alla fall inte de fallen jag eldar upp mig över.
Saknar PeA i bland,han kanske var för ärlig om vad han tyckte om en del produkter men det kändes mer reko. Frågade man honom om det funkar att sätta en 6100 på Keltik med exempelvis en DSI eller majik I på den sista kanalen för att få en smutt paketlösning eller vinna vad nytt Linn eventuellt kan ge så var svaret-"Jag som trodde att du ville att en gitarr ska låta som en gitarr,men nog låter det med hundrawattare,men om du blir nöjd? -Eh,Nä!"


Jag har fått den beskrivningen av Simonsson också,att han hellre ingenting säger än tutar i folk något som han inte står för. Det tror jag vinner i längden..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri May 31, 2013 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det där var ingen kul läsning, Haraldur... :-( Man ska ju inte svära i text men det var inte snällt gjort av ToT.

Anders S har jag stort förtroende för, han har alltid behandlat mig jättejyst. Men det blir ju lite långt för er norrifrån att åka :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 31, 2013 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Byta lager för säkerhets skull låter som en åtgärd jag kan tänka mig på en gammal trecylindrig värstingskoter för att vara säker på att inget brakar och tar med sig halva motorn om och när det börjar bli lite miltal på maskinen och effektuttaget oproportionellt högt.

På en tolva som är känd är det snudd på bondfångeri att ens göra sådär som på Pekkas svarv. Tolvan hade ett cirkuskitt,inte bara lagret och nån återanvänd innertallrik. Sedan känner man sig helt plötsligt själv misstänkliggjord som sålt spelaren till Pekka och jag i min tur börjar undra vad killen som sålde svarven till mig håller på med. Naturligtvis så var det inget fel på lagret,en billig erfarenhet på ?5500-6000? som man får på köpet när uppgraderar från ett cirkuslager till ett annat cirkuslager.

En ursäkt till Pekka och övriga sörjande och ett återköp på cirkuslagret de bytte ut i onödan vore på sin plats. Det lär ändå hamna i en annan tolva innan cirkusen är över-en nollaffär med andra ord..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri May 31, 2013 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Känns skönt att jag inte lämnade in min tolva på kliniken efter det som hänt Pekka.

Killen från Linn skulle utan problem fixat de eventuellt defekta bultarna samtidigt som själva demon av Kandid pågick då skulle Pekka blivit nöjd, och butiken och Linn fått ett helt annat omdömme.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Diver: Vi resonerade likadant när vi pratade om det här på Hifi Safarit förra Lördagen.
Takt & Ton hade ett guldläge på flera sätt just vid det ovan nämnda tillfället. Hade de varit det minsta listiga så hade de sagt "Hoppsan,här var det inte riktigt rätt(i avseende på de krökta bultarna)vilken tur att du kom in med spelaren så vi fick kolla upp den,men det här ska inte vara några problem,vi byter ut bultarna,ta dig en espresso under tiden eller hör vad Barry har att berätta om Kandid medan vi får ordning på spelaren."

Pekka hade troligtvis blivit nöjd(givet att Skotten från Linn kunde skruva vill säga)
Han hade känt att han fått en god service och ett kvitto på att Takt & Ton nog är bäst i alla fall,därtill så skulle han han nog ha tagit sig en funderare över hur det kom sig att hans nya skruvar kunde vara vinda,troligen så skulle slutsatsen ha blivit(om han blivit nöjd vill säga)att han hädanefter servar sin tolva i denna butik.

Jag har inte läst hela säljmanualen från Linn men jag kan inte erinra mig att jag läst kapitlet som behandlar hur man bemöter kunder på detta sätt. Det känns bara så fel.

I stället för att ta chansen att vinna tillbaka en kund,så bjöd de Anders Kantola på chansen att visa på att de dels är skojare,och att de inte kan skruva i tolvor heller för den delen.
Min egen teori är att de kanske är bättre på att få till enklare specade verk men på grund av att det är relativt sällan som en kund köper en fullspecad tolva häromkring numera så blir de aldrig bra på det heller. Hörde han sa säljaren att enklare spelare som Rega slänger man bara upp medan de var ytterst nogranna med LP12. Noggrann verkar samma som stenhårt. Hörde att den nya plinten fått sig en trasig gäng och därmed satt en längre skruv i den nya plinten. Hacket i Keelen bjöd man dock på.

Kanske dags att göra som Herr Rudling och satsa på kaffemaskiner i stället? För ska man säga snälla saker så är i alla fall kaffemaskinerna som säljs hyggliga och man blir aldrig nekad en kopp(ja kanske efter dessa inlägg då möjligen;)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Påminner lite om min historia om akurate 4200 jag köpte av dom. Som kantola till slut fick ordna service till för att takt o ton inte ville se problemet.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited