selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Wimp
PostPosted: Thu Feb 14, 2013 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag använder Wimp istället för Spotify. Bättre gränssnitt och dessutom finns det utmärkta funktionen för identifiering av musik som spelas i omgivningen.

Nu ser det dessutom ut som att kvaliteten förbättras och att en ren FLAC tjänst kommer lanseras! Jag har anmält mig som testpilot för FLAC versionen.

Väl värt att ge Wimp ett försök om ni är intresserade av internetstreaming av musik.

http://www.lydogbilde.no/nyheter/bedre-lyd-med-wimp


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Klart intressant. Dom har ju bland annat Pink Floyd och Led Zeppelin vilket tyvärr inte Spotify har.
Skall prova gratiskontot ett tag, lär nog bli prenumerant om det fungerar bra med flac-streamingen.

Egentligen ganska lustigt att man ens funderar på att prenumerera (kostar ca 200:-/månad för wimp+spotify)
då det kostar lika mycket per månad som ett enda album kostar... Tiderna förändras helt klart.

Har du jämfört Spotifiy premium med Wimp rent kvalitetsmässigt ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Jag använder Wimp istället för Spotify. Bättre gränssnitt och dessutom finns det utmärkta funktionen för identifiering av musik som spelas i omgivningen.

Nu ser det dessutom ut som att kvaliteten förbättras och att en ren FLAC tjänst kommer lanseras! Jag har anmält mig som testpilot för FLAC versionen.

Väl värt att ge Wimp ett försök om ni är intresserade av internetstreaming av musik.

http://www.lydogbilde.no/nyheter/bedre-lyd-med-wimp
Försökte regga mig på Wimp för att testa tjänsten men får hela tiden felmeddelandet att jag har ogiltigt telefonnummer. Något sätt att kontakta dem utan att ha giltigt telefonnummer har jag inte hittat. Vill de inte ha nya kunder?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 12:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag har ett Spotify Premium konto också och har försökt att göra jämförelser. Jag tycker kvaliteten är likvärdig. Men det är svårt att jämföra, man ska komma ihåg att alla streamingtjänster erbjuder upp till max kvalitet. Man vet alltså inte vad man för tillfället får streamat. Det beror främst på hur stor belastning det är på tjänsten.

Bill: Jag vet inte, det var ett bra tag sedan jag registrerade mig. Allt fungerar klockrent, jag använder mitt vanliga mobil nummer som login. Gick du via den svenska sidan http://www.wimpmusic.se/wweb/index/?

Jag mailade dem igår för att anmäla mig som testperson till FLAC tjänsten. Fick svar på 10 minuter, de har inte startat ännu men jag är i alla fall med i registret nu.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Sat Mar 09, 2013 11:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Betatest för FLAC streaming tjänsten startar inom kort. Det ska bli mycket intressant att jämföra mot Spotify 320 samt rippade flac. Att Wimp dessutom har bättre gränssnitt och funktioner är Spotify gör det hela ännu bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Sun Jul 14, 2013 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har pillat lite på Wimp i helgen. Klart bättre gränssnitt än Spotify, gillar det mer albumorienterade tänket, kopplingarna till recensioner, möjligheter till bra coverart, men såklart framför allt att streaming i cd-kvalitet är på gång. Ska bli intressant att se var detta bär iväg.

http://wimpmusic.com/wweb/specials/audio/

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Sat Jul 20, 2013 14:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag var inne och läste på det häromdagen - efter ledaren i Hifi & Musik så tänkte jag att det här kan bli riktigt intressant....

Men den stora frågan är om det blir bättre än Spotify premium? Idag lyssnar jag i princip aldrig på Spotify annat än i mobilen (och bilen) - hemma tycker jag inte att det ger riktigt samma njutning som att lägga på en vinylskiva, eller strömma genom DS-I.

Men måste nog testa det i varje fall... :)


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Sat Jul 20, 2013 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har ju förhoppningar om att det blir bättre än spotify premium, återstår dock att jämföra och se (höra). Klart att strömning av egna CD-FLAC från HDD/SSD blir klart bättre, har inga illusioner om något annat. Vore dock kul om WIMP hifi blev lite bättre än spotify premium, det är ju ett väldigt behändigt sätt att provlyssna på ny musik.

På sikt är det ju såklart också lite intressant att fundera på om streaming från molnet typ wimp om kanske 5 år har blivit så pass moget att det ligger i nivå med lokal streaming (av filer med motsvarande kvalitet). Kanske förutsätter ett litet utredande jobb av pigga sellerister av hur den lokala tekniska infrastrukturen bäst kan optimeras för att möjliggöra högpresterande molnstreaming? :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Klart märkbart bättre en spotify premium. Var hos en vänn som har spotify och streamar via appelprodukter, han testade wimp 24h gratis.

För mig som bor i Oslo, så har Canal Digital sammarbete med Wimp, och då Canal Digital leverar bredband och tv här så får jag wimp premium eler vad det nu heter med det. Jag tycker wimp är bra, lätt hitta och lyssna på nån ny skiva man är tveksam på at kjöpa osv.

Jag vet flera som kommer skaffa det av mina vänner, men det använder redan nu spotify eller wimp och köper som regel inte musik och de har inte heller lagt ned samma pengar i sina anläggningar.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Tue Mar 11, 2014 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Fråga till er som använder Wimp, är det möjligt för flera enheter att vara uppkopplade på samma konto, dvs kan tex jag och sambon lyssna på var sin spellista samtidigt?

Vad jag kan hitta på nätet är detta ej möjligt, vilket det inte heller är för Spotify. Men när det gäller tex Viaplay så tror jag att det officiellt sägs att det inte ska gå men i verkligheten går det alldeles utmärkt att streama kvällens Champions League till TVn samtidigt som jag ser film på datorn, gör det själv just nu.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 01:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Traktorpojken wrote:
Fråga till er som använder Wimp, är det möjligt för flera enheter att vara uppkopplade på samma konto, dvs kan tex jag och sambon lyssna på var sin spellista samtidigt?

Vad jag kan hitta på nätet är detta ej möjligt, vilket det inte heller är för Spotify. Men när det gäller tex Viaplay så tror jag att det officiellt sägs att det inte ska gå men i verkligheten går det alldeles utmärkt att streama kvällens Champions League till TVn samtidigt som jag ser film på datorn, gör det själv just nu.
Ja, jag har Wimp HiFi på flera enheter.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jag har inte fått det att fungera med samtida streamande via mobilt bredband och fast bredband hemma. Har ställt nån fråga till Wimp support ang detta och det ska som sagt inte heller vara möjligt.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 10:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
De enheter jag kör Wimp HiFi på är alla trådlösa. Typ mobiltelefon och ett antal Ipads.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Samma eller olika IP-nummer?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Wimp
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag tror att kärnfrågan är "samtidigt", ganska hundra på att om man startar wimp i mobilen så loggas man automatiskt ut från ipaden ex. vis.
Alltså, man kan bara ha en enda wimp session igång åt gången. (Om man inte har fler konton förstås).
Och det kvittar om man streamar eller lyssnar lokalt.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited