selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Perka wrote:
Finns en ripp av BIA (SACD enligt uppgift) på TPB som låter skitbra! Jag är inte så förtjust i musiken men rippen låter fint!

Häls Per
Tar hem dem just nu och ska kolla senare. Tack för tipset.

/ B
Nu har jag en del versioner av BIA men vad jag vill minnas av "TPB-SACD" versionen så lät den inte alls bra jämfört med gamla utgåvor
Nu har jag kollat igenom min FLAC-samling av BIA.
Tre CD utåvor: Unknown, 1996 remaster och CD spåret från SACD utgåvan. Alla tre identiska med DR12. DVS samma mastring.
SACD (2012) 24 bit 88kHz. Denna har DR9.

Får väl leta se om jag kan hitta någon tidigare CD utgåva då jag inte tycks ha någon äldre än 1996 remaster.

SPEK grafen ser ju ut som förväntat eftersom inspelningen digital, inget över 20kHz. Det tycks dock vara nån bug i forumet så jag kan inte ladda up attachment.. Inte ens 65kB fil..

Ljudmässigt låter SACD snyggare, lite mer bas, V format, lite nertonat mellanregister. På låt 9, fins ett snärtljud som på hög volym i 1996 remaster låter svårt digitalis, påträngande. (Trummisen slår på ramen runt trumman eller nåt, startar efter ca 2 minuter) Nertonat på SACD. Men musikaliskt känns ändå 1996 lite mindre förvirrad och uppblåst.

Så jag skulle i detta fall inte lägga ett ruttet öre mer på SACD versionen.

Kvar att utröna:
Är SACD 2012 är samma som SACD 2005? Jag skall också försöka hitta en äldre version än 1996 på CD.
Får väl öppna en ny tråd om de andra skivorna, främst Dire Straits som låter sagolikt bra på LP.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Perka wrote:
Finns en ripp av BIA (SACD enligt uppgift) på TPB som låter skitbra! Jag är inte så förtjust i musiken men rippen låter fint!

Häls Per
Jag hittade bara en 24 bit 44.1kHz version på TBP, den hade samma DR som min FLAC Rip, (jag har 24 bit 88kHz),
fast annan offset. Så samma master fast annan konvertering till FLAC. Troligen låter den exakt som min SACD version alt något sämre.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Att jag inte gillar ljudet på BIA beror nog mer på själva ljudet, inte musiken. Det är väldigt övertydligt/prominent i övre mellanregistret vilket är tröttande i längden även om det gör allt extra tydligt och man hör varenda småljud. Ljudet sitter för övrigt klistrat på högtalarfronterna, det finns ingen luft runt instrumenten, det finns ingen ljudscen där man kan tänka sig musikerna. Det bara låter. Ur hifi-synvinkel väldigt trist med andra ord. Allt detta hördes med önskvärd tydlighet på HF.

Jag hittade tre versioner på TPB varav en verkar vara en normal cd-rip, en är från cd-lagret på en sacd-hybrid (i vilket fall som helst är denna också 16/44) och en SACD som verkar vara 24/44. Men brukar det inte vara 24/88 typ på sacd, eller?

/ B

PS Fredrik, skulle du kunna göra en snutt av 24/88 versionen tillgänglig på något sätt så man kan fä jämföra?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2016 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Most modern CDs are clipped to hell. It's interesting to compare oscillograms of the original 1985 "Brothers In Arms" by Dire Straits (the biggest selling CD of the time, and credited with starting the CD revolution) with the 2012 re-release. The new one has almost no dynamic range at all - it's into clipping for most of the album. The thing that these mastering "engineers" really don't consider is that clipping IS distortion!

The distortion that's added by clipping is truly horrible and also adds extra upper frequencies to the sound, making it "brighter". Aphex is a process that does this sort of thing to a narrow band of frequencies (usually around 1 kHz is chosen) and is added to a mix to make vocals more prominent. I usually refuse to add deliberate distortion like this!

Many broadcast processors use crude diode clipping to prevent overshoots causing over-modulation. The conventional compressor / limiter has a finite attack time - sometimes into the milliseconds - during which time the over-level will be allowed through. Often, a basic compressor / limiter will over-compensate, pulling the level down too far, then recovering the gain so that the sound "pumps". This is really unpleasant to listen to!

Another problem with basic compressor / limiters is that the speed of reaction of the "side chain" (the level-sensing circuitry) can be fooled by low frequency musical content that you do actually want to transmit. The processor can (effectively) amplitude modulate the bass - adding another form of distortion.

The ONLY way to prevent these problems is to build a compressor / limiter that "sees the peaks coming". This involves the use of a delay line in the audio path. The level sensing is done before the delay, and the control is after the delay. This allows the effective reduction of the "attack time" to zero, allows the use of (relatively) slow-acting, but very accurate side chains, and can also prevent the low frequency distortion problem and overshoots.

The delay needs to be a few milliseconds - similar to the time taken for sound to travel a few metres from a loudspeaker to your ears, so is (in most cases) imperceptible.

There are three ways to achieve this delay:

The oldest method was to use a bank of "all pass" filters tuned to a range of centre frequencies across the audio band, and scaled to give the same delay at all frequencies. This is easily achieved in the bandwidth needed for medium wave, but more difficult for FM audio. It also demands the use of high precision components and is highly complex. If you want good quality results, you have to use expensive, high quality op-amps (and lots of them!). The earliest versions of this approach used L-C filters - using wound inductors!

The second approach is to use an analogue delay line - a "Bucket-Brigade Device". This uses a chain of FETs and capacitors (all built inside a chip) to pass little "samples" of the audio. The clock frequency and the number of "buckets" determines the length of the delay. Nyquist's Theorem tells us that the clock frequency has to be a minimum of twice the maximum modulating frequency. For FM, that means our lowest possible clock frequency (giving the longest delay) is 30kHz. I usually use 64 kHz or 72 kHz since either is easily derived from standard crystals. The IC that I use is the MN3007 (1024 buckets) which gives a delay of 8 ms at a 64 kHz clock.

The third method is to use a digital delay line. These are often complex, add distortion of their own and are probably overkill for the kind of thing we're trying to achieve.

Unfortunately, BBD ICs are getting rarer, but there's still a good supply of MN3007s.

I'll put circuit details up here when I've transcribed them from my notebooks and tidied up the diagrams that I have stored electronically.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2016 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Haraldur, vem är "jag" i den engelska texten?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2016 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det är Albert på brittiska Broadcastforumet, oerhört intressant herre.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited