selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 07, 2013 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Image

Någon som ska gå?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 07, 2013 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Bill50x wrote:
Image

Någon som ska gå?

/ B
Ja, har tänkt det

_________________
LP12SE


Top
   
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag trodde ett tag att MK skulle vara med själv, men så kul blir det inte. Upptäckte att det samma dag även spelas i såväl Stockholm, Göteborg som i England. Men det ska bli trevligt ändå!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag är faktiskt i storstan då krävs det anmälan?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Jag är faktiskt i storstan då krävs det anmälan?
Det är nog säkrast men jag har inte sett kravet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ok drar ett mail är ju inte någon storkund så jag får inget utskick

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Wed Feb 13, 2013 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Just hemkommen från en trevlig afton på High Fidelity. Tack Linn och HF för denna! Intressant att höra lite om Mark Knopfler och likaså höra hans senaste skiva.

Det var också lät att höra hur risigt de första digitala skivorna lät, tex Brothers In Arms. Ett stort fall utför jmf med Love over gold (som jag minns den, den spelades inte denna kväll). Tidigare analoga inspelningar togs från Spotify och det var väl heller ingen höjdare...

Men som sagt, en trevlig afton var det!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 14, 2013 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Just hemkommen från en trevlig afton på High Fidelity. Tack Linn och HF för denna! Intressant att höra lite om Mark Knopfler och likaså höra hans senaste skiva.

Det var också lät att höra hur risigt de första digitala skivorna lät, tex Brothers In Arms. Ett stort fall utför jmf med Love over gold (som jag minns den, den spelades inte denna kväll). Tidigare analoga inspelningar togs från Spotify och det var väl heller ingen höjdare...

Men som sagt, en trevlig afton var det!

/ B
Inte är Brothers In Arms taskig kvalitet inte... men streamas det från nätet blir det inge bra oavsett anläggning (KDS/350A eller)!
Var på P&S och nog hördes det skillnad på spotify etc och lokalt lagrad musik särskilt studiomaster.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 14, 2013 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Just hemkommen från en trevlig afton på High Fidelity. Tack Linn och HF för denna! Intressant att höra lite om Mark Knopfler och likaså höra hans senaste skiva.

Det var också lät att höra hur risigt de första digitala skivorna lät, tex Brothers In Arms. Ett stort fall utför jmf med Love over gold (som jag minns den, den spelades inte denna kväll). Tidigare analoga inspelningar togs från Spotify och det var väl heller ingen höjdare...

Men som sagt, en trevlig afton var det!

/ B
Inte är Brothers In Arms taskig kvalitet inte... men streamas det från nätet blir det inge bra oavsett anläggning (KDS/350A eller)!
Var på P&S och nog hördes det skillnad på spotify etc och lokalt lagrad musik särskilt studiomaster.
Spotify stack ut. Visste inte att det var Spotify men upplevde att något inte var bra till en början.

Större skillnad spotify- "vanlig flac" mot "vanlig flac" - studio master IMHO.

(KDSM - 350A)

_________________
LP12SE


Top
   
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Inte är Brothers In Arms taskig kvalitet inte... men streamas det från nätet blir det inge bra oavsett anläggning (KDS/350A eller)!
Var på P&S och nog hördes det skillnad på spotify etc och lokalt lagrad musik särskilt studiomaster.
BIA lider absolut av "digitalis" men visst kan man tweaka anläggningen så den låter hyffsat. Jag köpte den direkt (på CD) när den släpptes trots att jag då inte hade någon CD-spelare. Tanken var att den skulle ingå i ett litet "bibliotek" att ha med mig när jag besökte butiker. Men jag köpte den förstås även på vinyl och skillnaden i ljud mot de tidigare analoga skivorna var (negativt) chockerande stor.

På HF i onsdags lyssnade vi på Klimax A350/KDSM och i alla fall för mina öron var det alldeles för mycket energi i övre mellanregister/diskant. Allt kändes övertydligt och slängt i ansiktet och drog, i alla fall för mig, uppmärksamheten från alla övriga förtjänster. Men eftersom vi endast lyssnade på Mark Knopfler/Dire Straits så var det svårt att avgöra om det var anläggningen eller inspelningarna som lät kass.

Men det som förvånade mig var att Knopflers senaste alster "Privateering" var att ljudmässigt var den väldigt lik de senaste analoga utgåvorna som tex Making Movies och Love over Gold. Och med "Privateering" lät anläggningen riktigt trevlig!

Skillnaden mellan digitalt och analogt är egentligen ganska subtil och jag har en känsla av att man skruvade på lite extra på de tidigare CD'na för att markera att det digitala var bättre. Spotifyversionen av Sultans of Swing lät för övrigt också av att lida av kraftig "digitalis", undrar vilken utgåva denna är tagen ifrån?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart Privateer lät bra, det var ju masterkvalitet, spelat från en lokal NAS!
Och du kan ju inte bedöma hur inspelningen av Brothers In Arms är baserat på hur CD-spelare lät för 20 år sedan (=kass), eller via spotify idag (=klart undermålig)
Via ett Klimaxsystem blir kvaliteten på insignalen extra tydligt, source first.

Be istället grabbarna på HF att spela en rippad orginalskiva från deras NAS.
Spelade alla deras plattor igårkväll och alla är lysande bra ljudmässigt. Något du kan höra om du masar dig hit...


EN sak jag lärt mig med åren, att klaga på inspelningar är som att kasta sten i glashus. Är bara HIFI-systemet som är för dåligt, eller för dåligt installerat.
Inte var CD-skivor (och digitalt överlag) skit som man tyckte då de kom på 80-talet, problemet var ju kassa uppspelare!!!!


Vi har ju haft denna diskussion flera gånger, när ska du ge dig?


Top
   
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Klart Privateer lät bra, det var ju masterkvalitet, spelat från en lokal NAS!
Och du kan ju inte bedöma hur inspelningen av Brothers In Arms är baserat på hur CD-spelare lät för 20 år sedan (=kass), eller via spotify idag (=klart undermålig)
Via ett Klimaxsystem blir kvaliteten på insignalen extra tydligt, source first.

Be istället grabbarna på HF att spela en rippad orginalskiva från deras NAS.
Spelade alla deras plattor igårkväll och alla är lysande bra ljudmässigt. Något du kan höra om du masar dig hit...


EN sak jag lärt mig med åren, att klaga på inspelningar är som att kasta sten i glashus. Är bara HIFI-systemet som är för dåligt, eller för dåligt installerat.
Inte var CD-skivor (och digitalt överlag) skit som man tyckte då de kom på 80-talet, problemet var ju kassa uppspelare!!!!


Vi har ju haft denna diskussion flera gånger, när ska du ge dig?
Jag ger mig aldrig ;-) Låter det dåligt så gör det. När vi lyssnade på BIA så var det en rip från en CD, dvs 16/44-kvalitet. Och det lät lika trist som hemma hos mig. Och nej, Dire straits plattor är inte alla lysande ljudmässigt. I så fall är du väldigt flexibel :-) Bra musik är det däremot och det är därför jag står ut.

Kasta sten i glashus? Nä. Vad är det som säger att alla inspelningar är bra? Klart det finns dåliga, precis som det finns dåliga bilar, routrar osv. Köpt en en CD i Sydafrika med en grupp som spelade på Mama Africa i Kapstaden. Med hifi-öron betraktad ganska burkigt och trist ljud, märktes att den var enkelt inspelad med ett par mik'ar i lokalen. Men vilket sväng, vilken dynamik! Helt fantastiskt vilken musikalisk känsla CD'n förmedlar. Att jämföra denna med BIA går bara inte, man blir bara trött...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Finns en ripp av BIA (SACD enligt uppgift) på TPB som låter skitbra! Jag är inte så förtjust i musiken men rippen låter fint!

Häls Per


Top
   
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Finns en ripp av BIA (SACD enligt uppgift) på TPB som låter skitbra! Jag är inte så förtjust i musiken men rippen låter fint!

Häls Per
Tar hem dem just nu och ska kolla senare. Tack för tipset.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 18, 2013 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Perka wrote:
Finns en ripp av BIA (SACD enligt uppgift) på TPB som låter skitbra! Jag är inte så förtjust i musiken men rippen låter fint!

Häls Per
Tar hem dem just nu och ska kolla senare. Tack för tipset.

/ B
Nu har jag en del versioner av BIA men vad jag vill minnas av "TPB-SACD" versionen så lät den inte alls bra jämfört med gamla utgåvor, mer detaljerat men inget sväng alls. Påminde en del i lyssningsintrycket av Massive Attacks 24 bit Blue Line album som ljudmässgt låter detaljerat och rent men helt tappat sammanhang och sväng. Sönderkomprimerad dessutom.
Får väl lyssna om på BIA och se om mitt intryck förändrats i mitt nya vardagsrum.
PM:a gärna länken till den som enligt uppgift låter bra så jag kan kontrollera om den är samma eller skiljer från den versionen jag hört.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited