selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 23, 2012 11:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Enligt What Hifi satsar Linn på en möbel!!??? Eller är det Vad det inte dessa utsvävningar som höll på att störta dem i fördärvet för ett par år sedan? Men att synas på Milan Furniture Fair kanske ger god reklam.

http://www.whathifi.com/blog/linn-joins ... -starck-se


Top
   
PostPosted: Mon Apr 23, 2012 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 30, 2007 23:14
Posts: 165
Location: Luleå
Vad 60-tal det kändes.. hehe!
/T


Top
   
PostPosted: Mon Apr 23, 2012 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Kändes mer som 1:a april....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 24, 2012 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag hade gärna haft en möbel med inbyggd Linn hifi hemma. Synd bara att den där produkten ser ut som skräp.. Ska vi gissa att det inte kommer säljas alltför många..:-)


Top
   
PostPosted: Tue Apr 24, 2012 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det Linn skulle göra är att tillverka ett billigt ikea paket, alltså det står ikea på produkten men tillvekrad av Linn, tror de skulle kunna sälja mer så än hela sin omsättning, tänk hur många som passerar en ikea butik över hela världen jämför det sen med hur många som passerar en Linnhandlare värden över

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 24, 2012 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Det Linn skulle göra är att tillverka ett billigt ikea paket, alltså det står ikea på produkten men tillvekrad av Linn, tror de skulle kunna sälja mer så än hela sin omsättning, tänk hur många som passerar en ikea butik över hela världen jämför det sen med hur många som passerar en Linnhandlare värden över
Men hur många IKEA-kunder är villiga att flytta sina högtalare 1 mm ät gången, vända på kablarna, lägga papperslappar under apparatfötterna etc för att uppnå bästa ljudet? Linn är ju ett företag som fokuserar på musiken och inte ljudet. Om man då inte ser till att setup´en verkligen levererar kommer kunden då uppleva både dåligt ljud OCH dålig musik.

För ärligt talat, pratar vi ljud levererar Linn ganska dåligt sådant om man ser till kostnaden.

Problemet är väl annars just att folk passerar en Linn-butik istället för att gå in i den...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 24, 2012 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag håller med dig bil50, dock så tycker jag att Linn själva tonar ner vikten av installation, så därför kanske man ska sattsa på lifestyle, man har ju mer eller mindre lämnat de gammla kunderna och satsar på en ny kundgrupp, de som har gott om pengar som vill ha ett bra musiksytem, men som tycker att enkelhet samt att det ska se snyggt ut är mera viktigt än max prestanda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 24, 2012 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Jag håller med dig bil50, dock så tycker jag att Linn själva tonar ner vikten av installation, så därför kanske man ska sattsa på lifestyle, man har ju mer eller mindre lämnat de gammla kunderna och satsar på en ny kundgrupp, de som har gott om pengar som vill ha ett bra musiksytem, men som tycker att enkelhet samt att det ska se snyggt ut är mera viktigt än max prestanda
Den nya inriktningen är väl egentligen OK under förutsättningen att det fortfarande finns potential till en musikalisk återgivning. Alla vill vi (över-)leva och säljer oss för något vi inte helt tror på :-)

Huvudsaken är att det musikaliska återgivandet inte försvinner och att Linn blir något slags B&O!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Apr 25, 2012 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Menar du att Linn låter illa, men ändå musikaliskt? Är inte det att säga emot sig själv? Längesen jag hörde ett helt Linn-system nu, är mest ute efter en skivspelare. Känns som att det är det som Linn kan bäst.
Nej, jag menar inte att de låter illa. Men för pengarna kan man få mer välljud och snyggare apparater (undantaget Klimax-elektroniken som är bland det snyggaste man kan köpa) - välljud i betydelsen låta snyggt/hifi/djupbas/rentljud etc. Det som på något sätt motiverar Linns höga priser är just att de förmedlar musikalitet på ett sätt som få andra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Apr 25, 2012 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag tycker att Bill har en poäng här. Men kan detta bero på att vi är mer hardcore i detta land? Man kanske har en annan syn på "märket" Linn utomlands som gör att en sådan här produkt faktiskt har en marknad?
För mig och för kanske många här på detta forum är en sådan produkt helt främmande. Å ena sidan försöka krama ut så mycket musikalisk prestanda som möjligt ur produkterna som möjligt genom tunem osv, å andra sidan slänga ihop alltsammans i en låda till ett väl så högt pris där det formodligen aldrig får grejorna att lira maximalt.
Vill man bara ha "ljud" fungerar det naturligtvis men då finns ju många andra märken och lösningar. Kanske är det märket Linn och prestigen kopplat till detta som gör en sådan produkt möjlig men i Sverige ser jag knappt någon marknad...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 25, 2012 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
... men i Sverige ser jag knappt någon marknad...
Mjae, än så länge går det väl rätt bra. Finns det någon mer i Sverige som säljer lika många DS-spelare för 150.000:-?

Lite OT, varför gör inte Linn en dator i Klimax-låda med typ två 3TB-diskar i samt en CD-läsare för rippning. Skickar med en iPad, alla programvaror installerade och klara? Paketpris tvåhundra tusen, samma som för en topp-LP12:a. Och nästan lika enkel att använda.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited