selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
http://www.lydogbilde.no/nyheter/hjemme ... -hoyt-niva


Top
   
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jisses :shock:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Häftigt, men man undrar hur det verkligen spelar musik? Verkar onekligen oerhört överdimensionerat m.a.p headroom. Till vilken nytta? Systemet verkar dimensionerat för 2500 m2 och används i 25m2...


Top
   
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
:D

Visst kan det tyckas vara overkill.

Men det är aldrig fel med headroom. Betänk att Linn gått från system med förstärkareeffekt på 2x60W till system som nu levererar flera 1000W 8)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Apr 09, 2012 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Som bio-idiot har jag ganska mycket erfarenhet av den här typen av installationer. Det går absolut att få ett biosystem att spela musik på ett fantastiskt sätt, men det kräver en hel del hårt slit. Vill man ha högtalarna bakom duken (vilket ser absolut snyggast ut och ger en grym känsla vid filmtittning) så krävs det att man lägger cirka 100k på en ljudtransparent duk av bästa kvalitet. Det skiljer enormt mycket från duk till duk hur de påverkar musikaliteten och ljudet. Det är dock ganska enkelt att jämföra eftersom själva dukmaterialet och ramen är två separata delar. Ljudtransparent duk kräver att man bygger in högtalarna i väggen eller att man ställer dem i ett tomrum bakom duken (som i artikellänken). Det senare brukar vara komplicerat eftersom man då får två akustiska zoner framför och bakom duken. Fördelen är att man kan välja vilka högtalare som helst och behöver inte begränsa sig till in-wall. De bästa systemen jag har hört har haft högtalarna i väggen i en så kallad "baffelvägg". Kort betyder det att man bygger en vägg som blir högtalarnas nya frontbaffel. Det gör att de får kraft att spela ut i rummet och att ljudbilden blir mer sömlös mellan högtalarna. THX-standarden rekommenderar en solid baffelvägg. De gånger jag trixat har jag kommit fram till att en tredelad baffelvägg (en för varje högtalare) med en liten isoleringsspalt är bäst (musikaliskt alltså).

Linns bästa biohögtalare för baffelvägg är Sekrit IW10 som jag tyvärr inte fått chans att höra:

Image

Men för att komma till saken... Det största problemet i alla biosystem som jag lyssnat på har varit signalkällan. Det är inte helt ovanligt att hitta en Playstation 3 som enda signalkälla i en biorigg för en miljon (!). Motiveringen är alltid samma - "Jag har lagt 200000kr på ett försteg som gör all avkodning via HDMI". Tyvärr är det här bara struntprat. HDMI är ett riktigt uselt protokoll om man värnar om bra musikalitet. Jag kör HDMI i min egen rigg just nu, mest för att det funkar bäst totalt sett. Men som ett sidoprojekt håller jag på att bygga om min HTPC så att jag kan plocka ut en perfekt avkodad analog 7.1-signal direkt in i min Akurate Kontrol. Jag vet att det kommer bli bättre än HDMI.

Tyvärr erbjuder inte Linn något vettigt signalkälle-alternativ. DSM är bara skräp och lider av samma brister som min egen HTPC (p.g.a. att den använder HDMI). Om Linn vill göra en källa för film måste de bygga en apparat som AVKODAR filmljudet direkt i lådan på samma sätt som de gör i musikläge, INTE plocka signalen från en annan transport via HDMI. Sen bör DSM enbart ha analoga utgångar ut för ljudet och HDMI för bild enbart.

I nuläget får man göra jobbet själv...

:-)

Image

Image

Custom DSM högst upp


Top
   
PostPosted: Mon Apr 09, 2012 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Intressant! Hur långt har du kommit med din CDSM?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited