selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 12:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 19:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej alla analoga musikälskare/läsare i en allt mer digital värld.

Först vill börja med att bara förtydliga, att en pickup, inte är en liten lastbil i detta fall, utan det som hänger ner och skrapar, längst fram på tonarmen, på analoga skivspelare :wink:

Eftersom min gamla pickup tappat lite av stinget och börjat låta lite trött, så fick jag se mig om efter en ersättare. Valet föll återigen på en Lyra, eftersom den gamla funkat mycket bra.

Monteringen av den nya Lyra Kleos pickupen gick bra, men nog var det som vanligt lite trångt i pickupskalet i Ekos II:an.

Det blev faktiskt succé redan vid första nål nedsläppet. :mrgreen:

Efter ytterligare VTA, Bias & nåltrycksjustering, så spelar nu 12:an åter igen musik, på ett ytterst trevligt och medryckande sätt, så ordentligt med skön träningsvärk i höger foten, det får man allt räkna med :!:

Dessutom är ljudet i Referensklass och utan tvekan ”All time high” hemma hos mig 8)

Mest förvånad är jag av att utnivån/volymen är så hög, jämfört med alla andra pickuper som jag någonsin ägt, den har ungefär/nästan samma volym som CD spelaren :shock:

Dynamiken är också på topp, med mycket lågt bakgrundsbrus och minst sagt imponerande häftig attack, i transienterna på alla slagverk, bas och trummor.

Låter både häftigt & vackert på en och samma gång!

Jag är mycket nöjd med vad Lyra Kleos pickupen, tillför till min LP 12:a. :P


Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 20:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
MRTweak wrote:
så ordentligt med skön träningsvärk i höger foten, det får man allt räkna med :!:
Du menar så här då Image fast sorry :wink:, det är ju vänstern som stampar här ser jag :mrgreen: .
Jag har haft en Lyra Clavis runt 1997,Lyra passar bra till Ekosarmar så jag förstår om du är nöjd. Grattis,då är det inte läge att störa dig ikväll mao....man får nog bryta loss dig från musikrummet :mrgreen:

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Mar 19, 2012 21:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kul och var försiktig så den räcker till många skivor. Är rejält sugen att prova en MC pickup. Har alltid kört Linns MM under åren och nu en Adikt. Nu ligger en Lyra Kleos för högt i pris för mig men hur bedömer du den jämfört med Linns MC. Hade du testat andra MC pickuper i mer humana prisnivåer säg upp till 10´? Jag är en gammal Naim anhängare och van att stampa takten :wink: vilket är ett viktigt urvalskriterie vid val av pickup men det finns ju ingen stans att lyssna på pickuper längre så tacksam för tips.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2012 18:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Roger, inte tänker jag snåla med användningen av LP12:an, det är alldeles för roligt med vinyl, för att låta bli att lyssna igenom alla gamla favoriter + ev "problemskivor" bara för att höra hur de låter nu :mrgreen:

Visst är Linns pickuper bra, men Lyras toppmodeller är i en helt annan "liga" IMO... (Ett envist rykte säger att Akiva görs av Lyra :!: Då ska ju både Lyra och Linn tjäna pengar på pickupen, så jag tror att man kan "spara" lite pengar på att skippa LINN loggan)

Har du vägarna förbi Stockholm, så finns de ofta att provlyssna på Vinylbutiken eller nu på Hi-End mässan senast.

I ditt tänkta prisläge så skulle jag provlyssna på en Lyra Delos, för ca 11500 kr.

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2012 21:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag jobbar en del i Stockholm så ett besök på vinylbutiken skall jag försöka hinna med. Har varit där men det var rätt länge sedan. Klyde ligger väl inom prisnivån jag tänka mig men har hört den några gånger och inte fått den där känslan av att vilja ha så Lyra Delos låter som ett alternativ,

Jag har funderat på en retippad Troika eller en AT OC 9 (tror jag att det var) men vet egentligen inte om de är bättre än min Adikt.

Det är intressant att du tycker att Lyras toppmodeller är bättre än Linns motsvarigheter och till ett bättre pris. Innebär det att du tycker att en Kleos är bättre eller minst lika bra som en Akiva?

Har Lyras pickuper något som inte Linn har? Jag vill nämligen ha mycket spelglädje, kött och blod och driv i musiken. Tycker nämligen att Linns nyare produkter spelar allt renare men känslan och spelglädjen har liksom minskat med åren.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 10:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Hej! Jag går också i funderingar på en ny pickup. Jag kör med en OC9 mk1 idag och är rätt nöjd med den men den börjar närma sig pension.

Jag har också hört adikt många gånger på olika LP12:or och den är jättebra. Problemet är att jämföra med andra pickuper! Det är alltid något som skiljer lp12orna som olika armar, lingo 1, 2 och 3. Min LP12 med OC9 ekos 2 och lingo 1 spelar dock spelar i mitt tycke bättre än en LP12:a med Lingo 3, nya akito och Adikt. Den får dock stor stryk av LP12:a med Adikt, Radikal, Ekos SE och Keel. Om man ska prata om skillnader i ljud mellan OC9 och Adikt skulle jag beskriva det som att Adikt har kanske lite mer driv och spelglädje. OC-9 är mer finstämd och som jag uppfattar det plockar fram mer känsla i musiken och röster (det finns driv här med). OC-9 behöver också spelas in då den låter lite stelt och spretigt i början. Den behöver också betydligt högre nåltryck än som anges i produktspec. Jag kör på 2 g mot angivna 1,5-1,7. Jag tror att man ska tänka på att pickupen ska passa armen som man har.

Grattis till att det blev så bra med Lyra Kleos! Jag ska absolut titta in på Vinylbutken!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited