selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Vad ska det bli av dagens ungdom?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4901450

Jag tycker inte att de fattat NÅGONTING! Jag blir faktiskt lite bekymrad av vad jag hör i radion. Inte kan väl alla under 25 år vara så vansinnigt okunniga som dessa självutnämnda "popologer"?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Är det dit licenspengarna går? Tur jag inte bor i Sverige längre och sponsrar sånt. Min mor är mer eller lika kunnig/okunnig, och hon tycker att allt annat en en lite köksradio är onödigt.

Och hon kan ändå kommentera att musik som hon knappt tycker om hemma är behagligare/njutbar här...


Förresten mitt favorit citat från programledare Sara-Märta Höglund. "Vinyl är också bara knaster"


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Skrämmande hur de inte ser något samband mellan ljudkvalitet och musikens förmåga att förmedla en känsla. Lite blandar de dock ihop begreppen. Det är IMHO en stor skillnad att använda en hårt komprimerad sampling som en komponent i musiken och att komprimera den färdiga produkten.
Comstedt wrote:
Förresten mitt favorit citat från programledare Sara-Märta Höglund. "Vinyl är också bara knaster"
Var nog iofs ämnat som en fråga, men det kan ju vara ett bra citat ändå.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Traktorpojken wrote:
Skrämmande hur de inte ser något samband mellan ljudkvalitet och musikens förmåga att förmedla en känsla. Lite blandar de dock ihop begreppen. Det är IMHO en stor skillnad att använda en hårt komprimerad sampling som en komponent i musiken och att komprimera den färdiga produkten.
Comstedt wrote:
Förresten mitt favorit citat från programledare Sara-Märta Höglund. "Vinyl är också bara knaster"
Var nog iofs ämnat som en fråga, men det kan ju vara ett bra citat ändå.
Det är mycket möjligt det var menat som en fråga/ ett påstående som hon ville ha bekräftat eller dementerat, men det visar en del av deras inställning. Jag vet inte om det är fel på oss som hör/läser det här, men jag hade trott att om man jobbar med radio eller musik, att man också är intresserad av kvaliten på den.

Jag kan ge ett exempel, jag var nyligen på ett stort brölopp i californien, och några av de som bidrog till att göra det trevligt uppträdde och sjöng, dansade. vartfall en(en man) i detta gäng uppträder professionellt och har bland annat varit på tour som bakupsinger osv. Sjunger väldigt väldigt bra(även om jag tycker han är lite väl smörig).
Men då microfonerna till anläggningen de hade hyrt in och använde var riktigt dåliga, blev resultatet inte speciellt bra. Det var faktiskt många på bröloppet som kommenterade detta då de hört speciellt han sjunga förut och förväntade sig betydligt bättre. Även om det var en besvikelse var det ändå kul med uppträdande och ett trevligt brölopp. Men det jag menar är att vid sånna tillfällen bryr sig även vanligt folk som är helt ovetande mp3/kb/komprimering om ljudkvalitet.

Så borde inte de som jobbar med det också göra det?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2012 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Det värsta är att de verkar tycka det bara är SÅ COOL att inte bry sig om kvaliteten. De förlöjligar de som bryr sig om ljudkvalitet. (Vilket iofs är vanligt. Men att förlöjliga de kunder som vill ha mer och bättre av den vara man lever på att producera/leverera, är det smart?) På viss musik är de säkra på att LÅG kvalitet gör musiken bättre! Bra ljud handlar dessutom bara om mer bas! Både skrämmande och ledsamt att människor som jobbar med att producera och skapa musik fattar så lite. (D.v.s. ingenting!)

Till alla som inte har offrat 6 minuter på att lyssna till det här klippet så kan jag rekommendera att ni offrar den tiden. Det ger en insikt i vad vissa (många?) branchfolk i dagens mediavärld faktiskt tycker.

Tur att det finns gamla skivor att köpa fortfarande! ;)


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2012 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Lyssnade på länken och blev riktigt upprörd. Kidsen idag verkar inte förstå det här med kvalité eller ngt ditåt. Dom pratade lite föraktfullt om kbs och lite siffror och så. Trodde i min enfald att personer som arbetar för Sveriges Radio hade bättre kunskap än vad det visade sig. Lyssnar aldrig på P3 men P1 och P4 kan det bli. Efter detta är det dock tveksamt om jag lyssnar alls! :|

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2012 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag tycker att i de sista 5-10åren har det blivit populärt att lära sig om viner, sprit, mat, varför inte fina dyra bilar etc.

Att kvalitet får gå före kvantitet när det gäller sånna saker är självklart och accepterat.

Men när det kommer till musik är det inte så, märkligt.

Jag känner/bekant med flera här i oslo som har bilar för 1-2.5miljoner Nkr. Men att lägga så mycket pengar på ett musiksystem som det Klimax system vi har hemma är helt galet enligt dem. Och då är det inte tal om folk som kör bil extra mycket, inom jobbet eller reser intenationellt osv. De kör till jobbet fram och tillbaka in till centrum, sitter i samma köer som alla andra. Även om de säkert sitter lite bekvämare så föredrar jag att åka T-banan och kunna njuta musik hemma. Men som sak då är man väldigt udda, närmast konstig och excentrisk.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2012 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Tragiskt o höra... :(
Inte undra på att legalt nedladdningsbar Flac lyser med sin frånvaro, om sådana där ungdomar/personer utgör kärnmarknaden...


Top
   
PostPosted: Sun Jan 15, 2012 00:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag har gett upp. Hittar jag en snygg inspelning med musik jag tycker om köper jag den. Tyvärr blir det alltmer sällsynt. Jag backar tillbaka och lyssnar på vinyl. Det fanns en tid då "alla" i musikbranchen ville göra ett gott jobb och bidra till en bra slutprodukt.
De engelska (och många andra) studiemänniskorna på 70 och 80 talet hade en stolthet i att leverera en bra (ljudmässigt) platta hem till folk.
Jag har lyssnat på radioprogrammet!

Helt tydligt är åsikten att är musiken eller låten bra är ljudkvalitet ovidkommande. Att det går att kombinera detta verkar helt främmande för dagens kids som producerar dagens musik.

Det är så skönt att lägga på en bra platta på vinyl och bara njuta, samtidigt blir man så ledsen att inget är viktigt längre...
Hur det går för HiFi industrin kan man bara spekulera i. Kidsen verkar nöjda med Spotify och via mobiler eller Laptop.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
****** IRONIVARNING ******

Musiken hör man ju med vilken anläggning somhelst. Det låter lite finare eller högre med en riktigt bra anläggning!

****** IRONIVARNING ******


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Nej, som jag skrev ovan är det tyvärr inte alls.

Min åsikt är att man med en riktig toppanläggning kan komma gamska långt och ibland närapå som bra Live, men med även normalt BRA hifi är en bra musikers verkliga prestation nästan helt utsuddad. Dessvärre verkar ovanstående åsikt t.o.m. vara förhärskande även bland hifi-intresserade. I.o.f.s. är det inte så konstigt då i stort sett alla hifi (även s.k. high-end) håller näranog samma kvalitetsnivå, ur ett musikaliskt perspektiv. Det trevliga i kråksången är ändå att de bästa prylarna ändå är så bra och att den kvalitet som dagens toppanläggningar ger kommer bli tillgänglig även till lägre priser framgent.

Det här med att det är cool:t med låg kvalitet är ju bara urbota korkat. På samma tema som att det var töntigt att vara duktig i skolan. Ignoransklubben briljerar!

För att kommentera radioklippet så tycker jag att de mest verkar oerhört vilsna och okunniga. Helt utan egna erfarenheter synnerligen oinformerade om den aktuella frågan. Mycket tragiskt med tanke på deras förmodade exponering och i någon mening maktställning. Tjejen som talade positivt om vinyl tycktes närmast förlägen i sammanhanget. Kanske visst hon mer än hon vågade förmedla?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 22:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Jag tycker att det är ganska besvärande (för oss) att både ungdomar och äldre inte heller tycks reagera som förväntat när de faktiskt konfronteras med en stereo likt Linn som verkligen förmedlar det musikaliska budskapet. Jag menar, utifrån teorin att musik går väldigt djupt inom oss människor, så skulle man väl förvänta sig att de reagerar när de möter mer "musikaliskt" återgiven musik. De borde åtminstone reagera omedvetet; stampa takten mer, nynna mer, gilla musiken mer, inte kunna sluta tänka på den etc? Jag kommer att tänka på det där experimentet där en violinist av världsklass ställde sig i tunnelbanan med sin Stradivarius och inte spelade ihop ett öre mer än någon annan på en dags spelande. Det var inte heller fler som stannade för att lyssna. Jag minns inte detaljerna, kanske var det på selleri jag läste om det, men jag tror att han fick ihop 18 dollar.

Linnsane

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Linnsane wrote:
Jag tycker att det är ganska besvärande (för oss) att både ungdomar och äldre inte heller tycks reagera som förväntat när de faktiskt konfronteras med en stereo likt Linn som verkligen förmedlar det musikaliska budskapet. Jag menar, utifrån teorin att musik går väldigt djupt inom oss människor, så skulle man väl förvänta sig att de reagerar när de möter mer "musikaliskt" återgiven musik. De borde åtminstone reagera omedvetet; stampa takten mer, nynna mer, gilla musiken mer, inte kunna sluta tänka på den etc? Jag kommer att tänka på det där experimentet där en violinist av världsklass ställde sig i tunnelbanan med sin Stradivarius och inte spelade ihop ett öre mer än någon annan på en dags spelande. Det var inte heller fler som stannade för att lyssna. Jag minns inte detaljerna, kanske var det på selleri jag läste om det, men jag tror att han fick ihop 18 dollar.

Linnsane
Det kan hända att jag ser en koppling som inte finns, men min fru kan nynna (när hon inte tänker på det) till musik hon säger att hon inte gillar (t.ex. jazz) och barnen kan bete sig som studsbollar när man spelar musik (och de inte sitter framför någon dator), så nog reagerar dom. Även kompisars fruar har kommenterat att det spelar bättre än hemma hos dom, men det klart det kan ju vara ett konversationstrick också... å andra sidan kan frun sitta, framför stereon, med hörlurar kopplade till iPod och köra Spotify :shock: (i.o.f.s. lyssnandes då på något som vi inte har på CD eller vinyl)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited