selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
musicmansweden wrote:
Oavsett så säger ju faktiskt min musikaliska bakgrund allt och inget om jag skall vara ödmjuk och får mig att tänka på att det ju måste vara upp till betraktaren för att avgöra...Musikaliskt obegåvad eller inte...:)
Hej!
Du ska givetvis lita på vad DU tycker.
Finns bara två alternativ:
- antingen var demon inte klockren (se annan tråd). Att det går att förbättra ett system med att uppgradera där Exakt ingår är enkelt, men ger det den bästa prestandan jämfört med andra alternativa lösningar? Det avgörs ju BARA om man jämför dessa alternativ.
- du föredrar Space

"största förbättringen genom tiderna" har jag läst andra skriva på Linnforum flera gånger. Det är en uppenbar grov överdrift, det måste ju även de som gillar Space inse.
LP12 någon???

Sedan vore det klädsamt av Linn att hävda något i stil med "för er som INTE kan åtgärda akustiken i rummet, har vi nu Space".
För att manipulera signalen, eller ställa talarna på fel plats, är ju aldrig bra, någonsin!!

Förr lades all tid på att visa kunderna hur mycket bättre det blir om man installerar noga. Får kunden se/höra detta är det färre av dessa som har synpunkter på placering mm.
Nu ska allt fixas till i efterhand. Då försvinner ju Linns konkurensfördel över alla andra företag som säljer liknande prylar.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jooo, men... Linn vill ju nå grupper som inte vill ha en massa besvär (men som har en massa pengar) och som hellre köper en apparat för dyra pengar som löser de problem dom har. Varför flytta på soffan när jag för XXtusen kan fixa ljudet ändå?

Detta hindrar dock inte att Linn är på rätt väg, kanske inte specifikt med Space Optimation men däremot med Exakt. Min tanke i torsdags var nog mer ifråga om att förbättra utrustningen än att kompensera för artefakter i lyssningsmiljön. Jag har tidigare tyckt att M140 varit en hygglig, och framför allt prisvärd, högtalare. I torsdags tyckte jag att den för första gången lät riktigt bra - med Exakt-drivning. Den mesta tiden lyssnade vi med Space Optimation och jag har ingen åsikt om hur mycket denna bidrog/påverkade. Men det lät rackarns bra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 16:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Gillar man musikalisk förståelse är det riktigt. Space o Exakt försämrar.
Gillar man tydlighet i musiken är det fel. Space o Exakt förbättrar.
Att Space och Exakt alltid skulle ge en sämre musikalisk förståelse är ju ingen allmängiltig sanning. Vi kommer till olika slutsatser. Delvis på grund av att alla inte deltar vid samma demonstrationer och gör samma utvärderingar. Jag uppmanar alla att bilda sig en egen uppfattning baserat på egna upplevelser. Min erfarenhet är att Linn återförsäljare mer än gärna arrangerar demonstrationer och jämförelser om man vet vad man vill jämföra. Det är mycket givande att lyssna själv!


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 16:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
per wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Gillar man musikalisk förståelse är det riktigt. Space o Exakt försämrar.
Gillar man tydlighet i musiken är det fel. Space o Exakt förbättrar.
Att Space och Exakt alltid skulle ge en sämre musikalisk förståelse är ju ingen allmängiltig sanning. Vi kommer till olika slutsatser. Delvis på grund av att alla inte deltar vid samma demonstrationer och gör samma utvärderingar. Jag uppmanar alla att bilda sig en egen uppfattning baserat på egna upplevelser. Min erfarenhet är att Linn återförsäljare mer än gärna arrangerar demonstrationer och jämförelser om man vet vad man vill jämföra. Det är mycket givande att lyssna själv!
Väl talat. Mitt favoritexempel på att det egna örat och ens egna uppfattning alltid är den bästa är min syster. Hon är även liksom jag musikaliskt skolad, har absolut gehör och en sångröst att dö för. Jag har vid flera gånger demonstrerat min (enligt hennes uppfattning) svindyra Linnanläggning och hon kan för sitt liv inte avgöra om den svänger bättre, låter bättre eller upplevs bättre än hennes makes Sony som enligt mitt tycke låter totalt skit. Vem har då "rätt" av oss två? :)

Hepp.

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited