selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Intervju med Gilad
PostPosted: Fri Nov 25, 2011 19:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Feb 27, 2007 21:10
Posts: 24
Mycket intressant intervju med Gilad Tiefenbrun på Peoples&Schmidts blog:
http://linnhifi.blogspot.com/2011/11/in ... -linn.html


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Intervju med Gilad Tiefenbrun – CES 2016

https://www.youtube.com/watch?v=M9jcbDitslI


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 22:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Kul!

Känns som att han har en vettig syn på vad hifi-branschen har att vänta sig framöver. Lät kanske inte som att några kioskvältare för oss nördar är att vänta inom närmaste året, men blir intressant att se hur deras satsning på "livsstilsprodukter" faller ut.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 06:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
"Många av våra kunder tycker Space är den största uppgraderingen genom tiderna"

Har jag missat något?

Sen måste man faktiskt ge han det att genom att uppgraderings möjligheten har Linn sett till att man kan släppa halvt färdiga lösningar för att senare kunna fixa till dem efter vägen lite som datorvärlden ser ut

Man märker att Gillad är en tekniker med fokus på just tekniska lösningar, absolut inget fel på det, bara man inte glömmer lyssna på hur det låter

På senare uppgraderingar har den nya tekniken verkligen fått ett lyft och fortsätter det i samma takt kommer det bli riktigt bra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
"Många av våra kunder tycker Space är den största uppgraderingen genom tiderna"

Har jag missat något?

Sen måste man faktiskt ge han det att genom att uppgraderings möjligheten har Linn sett till att man kan släppa halvt färdiga lösningar för att senare kunna fixa till dem efter vägen lite som datorvärlden ser ut

Man märker att Gillad är en tekniker med fokus på just tekniska lösningar, absolut inget fel på det, bara man inte glömmer lyssna på hur det låter

På senare uppgraderingar har den nya tekniken verkligen fått ett lyft och fortsätter det i samma takt kommer det bli riktigt bra
Du har säkert missat något. T.o.m. Anders på Tonläget har sagt att det resultat han når i genomsnitt med Exakt system och nu med Space har blivit betydligt bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vill flika in att Gilad inte är tekniker utan ekonom. En grymt duktig sådan med bakgrund av våra samtal om företagande samt hur han lyckas få Linn på fötter igen.
Vi är inte överens om allt, men han vet verkligen hur man driver företag och han är före konkurenterna avseende kundkrav/HIFI-marknad. Seriöst duktig.
Tex vet han att man inte har råd att släppa helt färdigutvecklade mjukvaruprodukter idag, då kommer andra före. "bra nog" är det som gäller idag, först ta marknaden och förbättra efterhand.
Säga vad man vill om det men utan den succé Gilad skapat av DS (hans ide´) och Exakt skulle inte Linn funnits kvar.

Nu börjar Exakt likna något men Space återstår imho. Inte övertygad. Tycker det blir sämre med Space, speciellt ju mer "justeringar" som görs.
Men det är bara programmering tror jag!
Ljudmässigt är det en förbättring dock. Troligen det de flesta kunder märker. Men jag fokuserar mest på musikalitet som ni vet.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Men om Exakt börjar bli mer och accepterat som en väg in i framtiden för Linn, vad är problemet med Space?

Det är ju bara mjukvara och kan knådas till till vad som helst, nästa vecka eller om ett år. Har jag missat något?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Precis, det kommer troligen att ordna sig det med.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
När vi ändå är inne på intervjuer så kom jag att tänka på en annan intervju med ett bekant ansikte. Charlie Brennan,Arcam och tidigare hos Linn. Kloka ord,inte minst betydelsen av att ha välutbildade säljare och kunskapen samt möjligheten att göra bra demonstrationer. Gilad i all ära men,Brennan kändes mer uppdaterad i verkligheten. Hur som helst kul att kolla på dessa klipp,hade en period då jag kollade mycket på föreläsningar,därav bland annat med Ivor Tiefenbrun. Intressant på många sätt. Rekommenderas. Inte fullt lika religiöst övertygad om det digitala mediumens förträfflighet. Hur man marknadsför och säljer en produkt,att den förvisso måste vara hyggligt bra och kan ge trovärdighet åt säljaren,om hur man genom att sätta ett lagomt för högt pris stimulerar till köp och känslan av att kunden "unnat sig fint" Finner även beskrivningen av hur ta sig in på en marknad intressant.

Försöker mig på att klistra in länken till Brennan intervjun då det känns nästan "on topic"

http://youtu.be/U59w0vBdLnw

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Försöker mig på att klistra in länken till Brennan intervjun då det känns nästan "on topic"

http://youtu.be/U59w0vBdLnw
Kanske inte så mycket nytt, men genuint intressant.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sun Jan 17, 2016 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
nonick wrote:
... vad är problemet med Space?
Problemet med Space är att i varje system jag hört blir det bättre när det slås av.

Till och med när högtalarnas placering inte är särskilt optimal så blir musiken omedelbart bättre med Space avslagen. Ljudmässigt kan det bli grötigare, men musiken berör och engagerar mer.

Min slutsats är att de som upplever att Space är den största förbättringen genom tiderna är musikaliskt döva.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 20:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Lejonklou wrote:
nonick wrote:
... vad är problemet med Space?
Problemet med Space är att i varje system jag hört blir det bättre när det slås av.

...

Min slutsats är att de som upplever att Space är den största förbättringen genom tiderna är musikaliskt döva.
Jag kan inte låta bli att associera till tråden om snobbism när jag läser sånt här...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
+1 på den.

Kategoriska fördömanden känns lite inskränkt. Samtidigt har inte heller jag hört någon Space optimering som jag tyckt bidragit positivt till upplevelsen, än. Med förbehållet att jag nog bara hört Exaktsystem i rimligt goda akustiska miljöer.

Just nu upplever jag något av en digital bonanza inom hifivärlden. Där det hittas på en massa nya smarta ingenjörslösningar bara för att det går, oavsett om det finns något egentligt problem från början. Space kan säkert hjälpa till i akustiskt bångstyriga miljöer, eller vara en utväg om akustiska justeringar och optimala placeringar inte går att uppfylla på andra sätt. Men rent teoretiskt känns det bakvänt att introducera ett "fel" för att försöka kväva ett annat, istället för att försöka åtgärda grundproblematiken.

Digital teknik kommer med överväldigande sannolikhet ersätta fler och fler av våra analoga system i framtiden, främst tack vare att det är där nya teknologiska landvinningar görs snabbast idag. Låt oss hoppas att det huvudsakligen sker inom områden och med funktionalitet som verkligen gör skillnad för oss användare också, och inte bara med teknologiska finesser vi snart tröttnar på.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Harald wrote:
Lejonklou wrote:
nonick wrote:
... vad är problemet med Space?
Problemet med Space är att i varje system jag hört blir det bättre när det slås av.

...

Min slutsats är att de som upplever att Space är den största förbättringen genom tiderna är musikaliskt döva.
Jag kan inte låta bli att associera till tråden om snobbism när jag läser sånt här...
:lol:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 22:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Ja, jag kan absolut hålla med dig matss, det finns en stor trend att sälja med "features" numera, medan prestandan mer är underförstådd. Ibland undrar jag om funktioner verkligen är efterfrågade eller ens användbara. För "normala" tillverkare är det ett bra sätt att kunna sälja nya prylar med jämna mellanrum, när nya "features" tillkommer. För den som säljer produkter som förväntas hänga med lite längre känns det klart mer tveksamt om det är en sund idé.

Vi ser idag dykande priser på "icke-Exakt"-produkter (försteg, äldre DS) i anslutning till lanseringen av nya produkter. Kommer kunderna att hänga kvar om det kommer ett par sådana prisfall i tät följd i samband med nya lanseringar?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited