selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja som sagt måste missat något med space, får väl slå på det på min sneaky så överträffar space alla uppdateringar som kan göras förutom då att köpa en dyrare DS med space då förståss :)

Blir betydligt billigare än att köpa en Ekos se :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Harald wrote:
Vi ser idag dykande priser på "icke-Exakt"-produkter (försteg, äldre DS) i anslutning till lanseringen av nya produkter. Kommer kunderna att hänga kvar om det kommer ett par sådana prisfall i tät följd i samband med nya lanseringar?
Exakt-arkitekturen är ett omvälvande steg för Linn i mina ögon, som även i ett slag gör äldre produktkategorier daterade och överflödiga. Skiftet skapar i övergångsperioden ett överflöd av produkter på andrahandsmarknaden till sjunkande priser, där utbud och efterfrågan naturligt styr priset. Till glädje för oss som fortfarande vågar satsa på äldre beprövade produkter eller inte längres omfattas av Linns produktutbud, men kanske till förtret för trogna kunder som tidigare gjort en avsevärd investering i dessa produkter.

Tycker det finns minst två intressanta spaningar att bevaka i detta:
- hur påverkar detta kundlojaliteten, där trogna kunder ser sina tidigare investeringar gå upp i rök?
- hur påverkar detta Linns affärslogik framöver, när mer och mer utvecklingsresurser läggs på mjukvaruutveckling vars uppgraderingar Linn ännu bjuder på utan kostnad. Och vi istället ombeds betala höga priser för hårdvaruprodukterna med halvfärdig kod?

Skriver detta till ljuva Bon Iver toner via 12a, SE, Kandid, Urika, Kontrol och inte en digital siffra i närheten. S-t va bra! Normalt är jag betydligt mer lat och bekväm.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Skriver detta till ljuva Bon Iver toner via 12a, SE, Kandid, Urika, Kontrol och inte en digital siffra i närheten. S-t va bra!
Hur är fonogrammet inspelat/mixat/mastrat?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ingen aning faktiskt. Upplever inga dramatiska skillnader mellan vinyl och fil, men jag vet inte det är inbillning att vinylen trots allt låter något mer dynamiskt och frisläppt. Bra är det i alla fall.

Så tröttsamt att man ska vara hänvisad till dyr vinyllyssning så fort man vill njuta fullt ut, när vi skriver 2016 i kalendern och PCn är en bra bit in i medelåldern.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Ingen aning faktiskt. Upplever inga dramatiska skillnader mellan vinyl och fil, men jag vet inte det är inbillning att vinylen trots allt låter något mer dynamiskt och frisläppt. Bra är det i alla fall.
Varför jag frågade är att om vinylskivan är max typ 30 år gammal är den med största säkerhet digitalt inspelad och mixad. Med andra ord, det är massor med ettor och nollor inblandade även om avspelningen är analog. Men som nämnts ett antal gånger tidigare, det är inget som hindrar att vinylen ändå låter bättre än den digitala avspelningen eftersom det kan vara olika mixningar som ligger till grund för respektive utgåva.

Vilken skiva handlade det om mer specifikt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bon Iver, Bon Iver från 2011 - och du har förmodligen alldeles rätt. Sannolikt massor av ettor och nollor involverade i inspelningsprocessen. Men det jag refererade till var (i det lilla) avsaknad av digital signalbehandling i avspelningskedjan samt framför allt den förfärliga loudness kampen som i princip lyckas ödelägga samtligt möjligt välljud hos digitala lagringsmedier i dagsläget. Fullständigt hål i huvudet enligt mig.

Och jag lyssnade samtidigt på "Just Friends" med LA4, Concord Jazz direct to disc från 1978. Garanterat analogt rakt igenom.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 18:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det får vara hur mycket ettor och nollor på vinylen, jag tycker ändå att den låter bättre och mer levande, speciellt om det knastrar lite grann, precis som att sitta framför kakelugnen och mysa till musiken. Jag har lite svårt för det kliniska ljudet från filer eller stream, det låter helt enkelt för digitalt. Samma sak när jag jämför Wish you were here mellan ursprunglig och nypressad 180 grams vinyl, i den ursprungliga pressningen hör man hur cymbalerna klingar ut mycket längre än i den nya remastrade versionen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Det var var allt tur att Skottarna hann konstruera DS och en del förbättringar på LP 12 innan de drack det där mystiska kopparna te som gjorde att de blev omusikaliska.

Skämt åsido.

Har full förstålse att vissa föredrar analog/digital men man behöver inte avstå det ena framför det andra i en Linnanläggning, Linn har inte kastat ut barnet med badvattnet, LP 12 låter fantastiskt i min anläggning men det låter annorlunda jämfört med förr.
Lite av det där organiska skimret som finns i en bra analoguppsättning är borta men stampa taktenkänslan finns absolut kvar, parat med större i upplösning och klarhet vilket jag anar många inte riktigt tycker om men vi är olika.

Jag spelar nog 60% digitalt och resten vinyl. Jag tycker det fungerar bra, har kvar mina skivor från sjuttiotalet och framåt och de har aldrig låtit bättre. Köper ny och begagnad vinyl och kommer fortsätta satsa på vinylen och 12:an men. ..
Min uppfattning är att digitalt finns inga begränsningar, bara möjligheter med fortsatt utveckling. Jämför bara DS vs. CD, vilket lyft när folk började få nog av CD formatet.

Det är denna verklighet Linn måste navigera i.

Hade jag varit hardcore analog och bara gillat vad vinylen erbjuder hade jag satsat på det. En optimal analog setup med DS som komplement.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sat Jan 23, 2016 21:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Litt rart det her. På Linn-forumet fikk Linn kritikk for litt siden om at det ikke kom noen nyheter (ingen ny forsterker i Majik eller Akurate eller Klimax). Når Exakt kommer og det for en del blir klart at det er et stort steg videre og bruktprisen på de produktene som ikke har det faller, - så blir det også kritisert :-)
Alle produsenter kommer med nye produketer . hvis ikke går de konkurs. Hvis de nye produktene av de fleste ikke oppfattes som bedre går de konkurs.
De gamle produktene blir i seg selv ikke dårligere og det er jo fult forståelig at mange eiere ikke er veldig ivrig på oppgraderingstoget.Jeg har for min del vert av i noen år før det ble en kraftig innsats i fjor.
Har nettopp erstattet ADSM + A2200 + Chakra 4200 med AEDSM + Majik Exaktbox.
Prisen på Exaktsystemet er mye lavere og spiller mye bedre. Mange flere detaljer og instrumenter som kommer frem enn tidligere. Tune-dem + engasjerende musikkopplevelse er heller ikke dårligere.
Bruktprisen på eldre komponenter vil følgelig falle - på samme måte som produkter fra andre produsenter.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sun Jan 24, 2016 18:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Tack, bra sagt.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Sun Jan 24, 2016 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
øyvind I wrote:
Litt rart det her. På Linn-forumet fikk Linn kritikk for litt siden om at det ikke kom noen nyheter (ingen ny forsterker i Majik eller Akurate eller Klimax). Når Exakt kommer og det for en del blir klart at det er et stort steg videre og bruktprisen på de produktene som ikke har det faller, - så blir det også kritisert :-)
.
Vid varje förändring kommer några att tycka illa om det.
Det är väl inte konstigt?
Därför förstår jag inte vad du tycker är så lustigt?

Men har du missat att grundproblemet är att Exakt inte var överlägset de analoga systemen som Linn påstod.
Om det hade varit överlägset (som man varit van vid då nya produkter kommer) hade alla liknande diskussioner inte funnits.
Att som företag påstå att en ersättare till en produkt är "nästa frälsare" leder till massiv kritik om den inte levererar. Det är samma sak på Miataforum där exakt samma debatt nu rasar som värst.
Jag har kört flera olika ND och verkligen försökt gillat den...men den är klart sämre på ett par avgörande saker jämfört med föregångaren NC. Pinsamt för Mazda är det!


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 11:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Lejonklou wrote:
nonick wrote:
... vad är problemet med Space?
Problemet med Space är att i varje system jag hört blir det bättre när det slås av.

Till och med när högtalarnas placering inte är särskilt optimal så blir musiken omedelbart bättre med Space avslagen. Ljudmässigt kan det bli grötigare, men musiken berör och engagerar mer.

Min slutsats är att de som upplever att Space är den största förbättringen genom tiderna är musikaliskt döva.
Hej,

Som passiv användare av forumet blir jag genuint nyfiken på om detta svar kan betraktas som ironi eller om det faktiskt är författarens ärliga uppfattning? :)
För att inte gå i någon uppenbar fälla som kan verka tydlig för mer aktiva forumanvändare så ber jag om hjälp i frågan...

Vänligen,

Johannes Larsson, Västerås

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
musicmansweden wrote:
Lejonklou wrote:
nonick wrote:
... vad är problemet med Space?
Problemet med Space är att i varje system jag hört blir det bättre när det slås av.

Till och med när högtalarnas placering inte är särskilt optimal så blir musiken omedelbart bättre med Space avslagen. Ljudmässigt kan det bli grötigare, men musiken berör och engagerar mer.

Min slutsats är att de som upplever att Space är den största förbättringen genom tiderna är musikaliskt döva.
Hej,

Som passiv användare av forumet blir jag genuint nyfiken på om detta svar kan betraktas som ironi eller om det faktiskt är författarens ärliga uppfattning? :)
För att inte gå i någon uppenbar fälla som kan verka tydlig för mer aktiva forumanvändare så ber jag om hjälp i frågan...

Vänligen,

Johannes Larsson, Västerås
Se det som att det är en personlig åsikt från Fredrik Lejonklou. Min egen personliga åsikt är att det han säger är snömos som är illa förankrat i verkligheten. Och nej, sanningen ligger inte någonstans däremellan (som konflikträdda svenskar brukar säga) utan antingen har han eller jag rätt. Eller vi båda :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 13:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Vänligen,

Johannes Larsson, Västerås[/quote]
Se det som att det är en personlig åsikt från Fredrik Lejonklou. Min egen personliga åsikt är att det han säger är snömos som är illa förankrat i verkligheten. Och nej, sanningen ligger inte någonstans däremellan (som konflikträdda svenskar brukar säga) utan antingen har han eller jag rätt. Eller vi båda :-)

/ B[/quote]

Man tackar - låter som jag skall vara försiktig i mitt tonläge här då jag anar ironiska strömningar :). Kanske kan det vara bra att invänta eventuella förtydliganden från herr Lejonklou innan jag börjar kokettera med att ha spelat fiol sedan fyraårs ålder, vara begåvad med en musikskolemamma och suttit med i symfoniorkester - och råka gilla Space, även om det kanske inte är den största förbättringen någonsin som Lejonklou kan anspelar på. Oavsett så säger ju faktiskt min musikaliska bakgrund allt och inget om jag skall vara ödmjuk och får mig att tänka på att det ju måste vara upp till betraktaren för att avgöra...Musikaliskt obegåvad eller inte...:)

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
 Post subject: Re: Intervju med Gilad
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Se det som att det är en personlig åsikt från Fredrik Lejonklou.
Det är en rimlig slutsats, då man kan utgå ifrån att han skriver vad han menar - baserat på vad Fredrik tidigare skrivit. Han brukar inte köra med ironi.
Dessutom VET jag att han tycker exakt så.
Bill50x wrote:
Min egen personliga åsikt är att det han säger är snömos som är illa förankrat i verkligheten.
Det är fler som har samma åsikt, även Linnbutiker. Dvs klart förankrat i verkligheten.
Du tycker det är snömos, det är ok! Alla behöver inte tycka lika.
Bill50x wrote:
Och nej, sanningen ligger inte någonstans däremellan (som konflikträdda svenskar brukar säga) utan antingen har han eller jag rätt. Eller vi båda :-)
Beror på skulle någon skriva på faktiskt.se :mrgreen:
Och det är riktigt. :wink:

Gillar man musikalisk förståelse är det riktigt. Space o Exakt försämrar.
Gillar man tydlighet i musiken är det fel. Space o Exakt förbättrar.

Man årr själv avgöra vad man föredrar.
För min del...Space försämrar!

Tydlighet finns i många andra tillverkares anläggningar. Billigare. Då det är just detta alla i branschen jagar...
Även Linn numera enl mig :wink:

Tex Pi60 från Ingvar Öhman som för 30kSEK är supertydlig och hyggligt bra på musik (som M140 ca). Dock låter Pi60 bättre ljudmässigt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited