selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 07:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 02:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bills nya debatt-teknik verkar vara att låtsas ha lässvårigheter. Eller så bör jag känna mig dissad. :cry:

I vilket fall... Bill... Gå till din sambo och låna hennes telefon. Koppla in den i anläggningen. Spela några låtar. Sen kan du få redovisa vad du upplever! Vore spännande, eftersom du är den mest aktiva i den här tråden som fortfarande inte testat iPhone som musikförmedlare.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 06:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Rutger skrev:"En positiv sak som hänt i slutet är återgången till satsningen på ren 2- kanal, satsningen på isobarikpatentet igen och nätverkspelarna."

Linnofil skrev: "Ja, med undantag för Isobarikhögtalarna som inte alls uppfyller förväntningarna." 



Jag har inte lyssnat på de nya majik isobarik högtalarna, men jag vet att förväntningarna varit väldigt stora. Är du säker att de inte levererar som förväntat ? Har du lyssnat till dem korrekt uppställda ?


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 06:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
pekka71 wrote:
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på att många här på forumet som utger sig för att följa Tunedem slavisk själv behärskar tekniken nog bra, men man får ju mera creed om man låssas att man kan, för egen del så jag inget Tunedem proffs visst greppar jag en hel del men tar alltid hjälp eftersom jag inte får till det lika bra. Som t.e.x Anders Kantola.

Jag har skrivit det tidigare att många tror att Tunedem handlar om att få fram en melodislinga så tydligt som möjligt, men man glömmer pulsen i musiken villket har ett betydligt större värde för stampatakten känslan
Tune- method handlar om att få fram melodislingorna så tydligt som möjligt. Då kommer takten och rytmen på köpet.

Jag tror att ni pratar förbi varandra litet. Upplevs en bättre taktkänsla vid en viss placering av högtalarna så är förmågan att förmedla melodierna också på plats.
Enligt min erfarenhet är det enklare att fokusera på melodierna, " sjunga med " i tex basåtergivningen vilket brukar vara enklast. Då jag provat det, så kan det ibland räcka med ett enda ackord i en låt för att höra om det låter stämt eller inte. Detta är väldigt mycket beroende på signalkällan, dvs ett par rätt inställda högtalare enligt tune- method låter ändå aldrig så stämt som det kan bli, med fel källa.
Det är väldigt svårt att justera högtalarna rätt med en usel signalkälla- resultatet blir aldrig bra. Likaså om högtalarna är riktigt dåliga.

Samma grej händer oftast om du sätter dina högtalare på spikes, istället för direkt på golvet- melodierna blir tydligare eftersom högtalarna står mera still, därmed minskas frekvensmodulationen och instrumenten upplevs som bättre stämda- rytmen kommer på köpet.

Samma grej händer om du plockar in en massa andra passiva högtalare i ett rum, eller en telefon. Det sker modulation som enkelt kan demonstreras- med det krävs lyssnande till melodierna för att höra skillnaden. Om man däremot fokuserar på ljudet av musiken, istället för VAD musikerna spelar så kommer du aldrig att höra skillnad.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
det går visst att få fram vissa melodislingor tydligare, men på förlust av pulsen i musiken som jag sa tidigare så finns det ingen motsättning mellan dessa, men som att ta ett ex om man ska få doa kören i bakgrunden så tydlig som möjligt kommer förmodligen en viss del av pulsen gå förlorad, det behöver inte vara så, men just hur lätt man hör ett visst instrument spela en slinga har ingenting med att göra hur t.e.x kompet stämmer med sången

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
I vilket fall... Bill... Gå till din sambo och låna hennes telefon. Koppla in den i anläggningen. Spela några låtar. Sen kan du få redovisa vad du upplever! Vore spännande, eftersom du är den mest aktiva i den här tråden som fortfarande inte testat iPhone som musikförmedlare.
Jag skrev kanske lite otydligt. Jag har testat såväl iPhone som Galaxy med hörlursutgången kopplad till stereon. Både hemma och i den mycket enklare anläggningen på landet Och det låter inte bra. Digitalt ut har jag tyvärr ingen möjlighet att testa. Enda anledningen till att använda telefonerna (de två jag testat) som musikkälla är om det är enda möjligheten att lyssna på den musik som finns där. Från Spotify tex eller den medhavda musiken

Jag har även "roat mig" med att testa hörlursutgången på min bärbara Sony Vaio och den låter om möjligt ännu sämre.

Om vi använder hifi-termer så kan jag generalisera de tre apparaterna såsom låtande kraftlöst, tunnt och ganska distande. Rörigt och oordnat kanske man skulle säga här på Selleri. En gammal Denon CD-spelare från mitten på 90-talet är mycket bättre. Återigen, jag har inte provat digitalt ut från telefonerna, vid tillfälle ska jag testa med ett USB-ljudkort kopplat till Vaio´n. Om någon är intresserad kan jag väl rapportera detta...

Jag har faktiskt blindprovat Champagne och andra mousserande viner vid några tillfällen och det jag kan säga är att vissa Champagner absolut smakar bättre om man vet vad de heter och vad de kostar :-) Pratar vi "bang for the buck" så finns det såväl cava som cremont som för en dryg hundring slår ut många Champagner.

Att köra ett vitt vin i sodastreamern har jag dock aldrig testat men det kunde vara kul att ha ett sådant med i nästa provning för att retas lite och se om någon avslöjar det hela :D

Och nej, det är inte alltid jag är ute efter att röra om i grytan. Tvärtom, jag redovisar bara vad jag tycker. Och det är kanske fel, vad vet jag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Bill50x wrote:
Jag skrev kanske lite otydligt. Jag har testat såväl iPhone som Galaxy med hörlursutgången kopplad till stereon.
(...)
Att köra ett vitt vin i sodastreamern har jag dock aldrig testat men det kunde vara kul att ha ett sådant med i nästa provning för att retas lite och se om någon avslöjar det hela :D

Och nej, det är inte alltid jag är ute efter att röra om i grytan. Tvärtom, jag redovisar bara vad jag tycker. Och det är kanske fel, vad vet jag?

/ B
Men Bill? Tror du att jag (som inte heller förstår mig på vin), skulle tillföra något genom att gå in på ett vinforum och, utan att ens orka läsa vad folk egentligen svarade, skriva 3000 inlägg följande innehåll (formulerat på lite olika sätt): "Alla har rätt till sin egen åsikt och jag tycker att man lika gärna kan köra lådvin i en sodastreamer som att köpa Champange. Har ni testat det själva?"?

EDIT: Minskade typsnittet och tog bort "Va! Va!?" - det var nog snarare jag som ville skrika...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Sat Aug 27, 2011 12:29, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 10:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
pekka71 wrote:
det går visst att få fram vissa melodislingor tydligare, men på förlust av pulsen i musiken som jag sa tidigare så finns det ingen motsättning mellan dessa, men som att ta ett ex om man ska få doa kören i bakgrunden så tydlig som möjligt kommer förmodligen en viss del av pulsen gå förlorad, det behöver inte vara så, men just hur lätt man hör ett visst instrument spela en slinga har ingenting med att göra hur t.e.x kompet stämmer med sången
Det låter som att du inte justerat dina Keltik helt optimalt. Kom också ihåg att du kan ändra nivåerna på det aktiva filtret med 0,5 dB intervall.
En sådan ändring, tex en höjning av diskanten ett snäpp kan göra att " allting stämmer" , melodier och rytmen.

Tips:
Ta först ut alla andra högtalare i rummet. Ta bort mobiltelefonen.
Till en början bör du börja att lyssna till melodierna vid justering av dina högtalare. Lyssna på basgångarna- vars är de lättast att följa? Skillnaden med olika placeringar kan även höras utanför rummet.... Använd Linn sheet fötter vid justeringen.

Har du fått dina högtalare justerade av en linnhandlare antar jag att allting är korrekt och
minutiöst injusterat, vilket kan ta flera dagar.

Koppla dina apparater med " rätt kamrater" dvs lågnivågrejor tillsammans i samma väggutag, slutstegen på annat ställe. Har du bara ett eluttag med strömdosa så sätt signalkällan närmast vägguttaget. Använd inte skarvsladdar med strömbrytare.

Vill man vara extrem, vilket jag antar att du redan gjort- ta dit en elektriker och koppla stereon på en helt egen fas- Linngrejor låter bäst jordade. Skillnaden är rätt stor.
Klart värt de 2000 kronorna extra för indragning av strömmen.

Då absolut rätt placering hittats för Keltik, ta bort sheet: en och gunga ned högtalaren ordentligt i parketten med spikesen, de måste stå absolut stabilt.

Har du inte dragit åt diskantelementen ordentligt så gör det. Keltik har face- platta av metall så de tål hård åtdragning med insexnyckel.
Diskanten är viktigare än baselementet att dras åt stenhårt.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Diskanten ska inte sitta stenhårt utan ha ett moment på ca 0.65-075 nm, av vad jag skrivit tidigare så är tydlighet inte samma sak som bra tunedem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 11:30 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Tvärtom, jag redovisar bara vad jag tycker.
Allt tyckande är väldigt ointressant och tjatigt. När du delar med dej av erfarenheter inom områden som du har kunskap kring, som till exempel statisk elektricitet och musik, så är det givande att läsa.

Detta budskap gäller oss alla som skriver på Selleri, inte bara någon enskild skribent. Åsikter, tyckande och förutfattade meningar saboterar forumet.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 11:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Det här librettot skulle man kunna tonsätta till en Opera..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
per wrote:
Allt tyckande är väldigt ointressant och tjatigt. När du delar med dej av erfarenheter inom områden som du har kunskap kring, som till exempel statisk elektricitet och musik, så är det givande att läsa.

Detta budskap gäller oss alla som skriver på Selleri, inte bara någon enskild skribent. Åsikter, tyckande och förutfattade meningar saboterar forumet.
Det här med ”tyckande” och ”åsikter” är svårt. När är det fakta och när är det tyckande? Är inte allt subjektivt på så sätt att vi alla är olika? Vi har olika hörsel och utrustning. Jag får den uppfattningen att många av oss gör bedömning av apparater och utrustning efter lyssning i butiksmiljö. Alla gånger är det inte optimalt och många gånger bara efter en hastig lyssning (jmf Majik 150 som fått högst varierande omdömen).

Har under en längre period gjort jämförelser i hemmiljö mellan CD12, LP12 och DS. Jag har funderat på att delge mina upplevelser av jämförelserna, men känner samtidigt mycket stor tvekan att göra det eftersom det egentligen bara är mitt ”tyckande” jag då delger.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
[Naim]-(Linn) wrote:
Det här librettot skulle man kunna tonsätta till en Opera..
Trollflöjten :)


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
Diskanten ska inte sitta stenhårt utan ha ett moment på ca 0.65-075 nm, av vad jag skrivit tidigare så är tydlighet inte samma sak som bra tunedem
Varifrån kommer den siffran?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 17:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Diskanten ska inte sitta stenhårt utan ha ett moment på ca 0.65-075 nm, av vad jag skrivit tidigare så är tydlighet inte samma sak som bra tunedem
Varifrån kommer den siffran?
Undrar jag också...

På keltiktiden var det linntight, supertight som gällde för just denna högtalare, - för diskanten. Originaldiskanten hade face- platta av stål, så den tålde trycket. Hur det är med senare högtalare och nyare diskanversioner till Keltik vet jag inget, men är de av plast så kan man inte dra åt så hårt utan att fronten går sönder på elementet.

Varför tror du att tydliga melodier inte är detsamma som tune- method ger ?
Det hörs ju på namnet på själva metoden. Det finns inget med rythm i namnet.
Rytmen fås på köpet, då melodierna är korrekta.

Här är skillnaden på naim och Linn, där naim koncentrerar sig på rythmen i musiken, Linn koncentrerar sig på melodierna, därför att fås dessa rätt så kommer rythmen som ett brev på posten.

Jämför med spikes, som gör allting en aning mera välstämt i de flesta fallen.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
vart har jag skrivit att tunedem inte ger bra melodislingor? tycker att jag skrivit varje gång att det inte finns någon motsättning mellan tunedem och tydliga melodislingor därimot om man flyttar högtalaren för att det ska bli så tydligt som möjligt så är det lätt att pulsen i musiken försvinner vilket enligt mig är sämre tunedem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited