selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Eftersom diskussion nu kommer in yttrandefrihet och rätten att ha sina egna åsikter så vill jag påpeka följande:

Tune Method är en exakt metod som ger exakta svar. Antingen är något bättre eller sämre. Inte kanske och inte ibland. Bättre eller sämre.

Den är inte en bedömningslek med utrymme för egen smak och eget tyckande.

Hela poängen med metoden är just detta och det är det som skiljer den ifrån alla andra sätt att bedöma en musikanläggning. Detta innebär att man i vetenskaplig anda kan återupprepa tester många gånger och få samma svar varje gång vid olika tidpunkter och med olika individer.

Vad innebär då detta: Jo exempelvis innebär det att en Akiva är bättre en Adikt och att olika personer helt oberoende av varandra och var som helst i världen tydligt kan påvisa detta. Genom detta är det också enkelt att utbyta erfarenheter på ett forum.

Lika enkelt som att 1+1=2 inte 1,5 och inte 2,5.

En Akiva är bättre än en Adikt. Alla individer äger givetvis rätten till egna åsikter och man kan tycka vad man vill. Men om man tycker att en Adikt är bättre än en Akiva så har man enligt Tune metoden FEL.

Likadant om man på ett mattematikforum säger ”JAG TYCKER att 1+1 = 3”. Man får givetvis också tycka detta. Men man har FEL enligt mattematikens lagar.

Får man missvisande resultat i sina tester så kan det förklaras på två sätt
1. Något fungerar inte som det ska, är felaktigt installerat eller yttre faktorer påverkar kraftigt resultatet.
2. Man begriper inte metoden.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 22:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
HCL wrote:
Jag har provat iTouch (förra modellen) och den var då ingen höjdare. Som en halvbra CD-spelare, som jag minns det (var dock ett tag sedan nu...), men en kompis har hört att iPad är rätt bra som musikspelare om man kör med FLAC-filer. Någon som testat? Får nog ta och prova själv också (skriver f.ö. på en sådan just nu... lyssnandes på Stacey Kent via en sån där usel DS :-) ).

För egen del är jag ytterst tveksam till om en Majik LP12 verkligen är bättre än KDS/1. Med rätt plattor - säkert, men med rätt plattor till DS:en är den tämligen grym. Testa med en Majik LP12 till 350! Det, skulle jag gissa, blir nog inte heller någon höjdarkombination. Någon som testat? Baktungt går alltid fetbort!
Tre trovärdiga källor har sagt detsamma, nämligen att IPad v. 1 låter hyfsat som musikspelare, men bara om FLAC används och något omdöme finns inte för IPad 2.

Ipad v1 låter enligt uppgift inte " rörigt" , vilket ju verkar vara vanligt på digital apparatur
under 10000:- , och " en aning ostämd " , vilket ju är tråkigt om du vill följa melodierna så enkelt som möjligt.

Iphone 4 är väl en helt annan apparat än iPad, men det återstår att prova om den kan prestera rel. bra den också med FLAC som källa. Åtminstone lika bra som många bärbara spelare. Jag har känslan att de flesta här har lyssnat på sin iphone med simpel mp3 källa.....


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:

Men du har rätt, jag ser inte Linn som bäst, inte tundedem som det enda rätta.

/ B
Nej, det kan du givetvis inte göra eftersom du inte förstår vad det är.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
jajo samtliga inlägg i tråden +1, välformulerat!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Bill50x wrote:
Nä, jag är inte "totalt ointresserad". Då hade jag väl knappast hängt här?
Jag tror att du hänger här för att du är intresserad av att diskutera med folk som är väldigt entusiastiska inom en viss nisch. Du tycker säkert att det är lika kul att debattera med mätnördar på faktiskt.se. Jag tror inte att du är mer intresserad av Linn-produkter än andra märken. Jag är helt övertygad om att tunedem som metod inte intresserar dig (möjligtvis som fenomen). Det märks nämligen på ditt sätt att skriva, och att du trots över 3000 inlägg på det här forumet fortfarande inte bidragit med något intressant på ämnet. Du står och stampar på samma ställe och försöker få oss att vidga våra vyer och upptäcka att det finns en värld utanför Linn. Under tiden stampar vi takten istället.
Förutom högtalare och DS har jag en helt Linn-baserad anläggning. Att du inte tycker jag bidragit med något intressant här får stå för dig. Att jag försöker vidga vyerna beror just på att jag primärt är intresserad av att öka ljudåtergivningskvaliteten, inte att fintrimma ljudet från Linn-apparatur.

Att jag hänger just här beror inte på att jag anser Linn vara välljudets nirvana utan att synsättet på musik(-återgivning) är tilltalande. Just därför är jag mer intresserad av bl.a Linns apparater. Vad jag tycker om tunedem har du inte en susning om. Men, jag tar mig friheten att kommentera och ifrågasätta metoden, precis som jag gör detsamma med f/e-lyssningen som det så ivrigt propageras för på Faktiskt. Det är vid ifrågasättandet som man också får de bästa svaren. Ja, om man inte hoppar av och startar ett annat forum istället förstås....

Men om du är nöjd med att stampa takten, gör så. Vi andra lyssnar gärna på musik.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Thu Aug 25, 2011 23:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Men du har rätt, jag ser inte Linn som bäst, inte tundedem som det enda rätta.
Nej, det kan du givetvis inte göra eftersom du inte förstår vad det är.
Hur vet du vad jag förstår? Och hur mycket har DU förstått?

/ B

PS. För övrigt tycker jag det är mycket mer välgörande för debatten om man diskuterar sakfrågan istället för att ösa invektiv över varandra.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Vad jag tycker om tunedem har du inte en susning om.
Du är väldigt duktig på att skriva. Ditt språk är detaljerat och fullständigt. Man kan läsa ut väldigt mycket ur dina inlägg.
Bill50x wrote:
Men, jag tar mig friheten att kommentera och ifrågasätta metoden
Jo tack, det är det enda du gör! Det finns två läger, de som ifrågasätter metoden och de som kan tillämpa den. Om man har lärt sig tunedem-metoden finns det ingen anledning att ifrågasätta den på det sättet som du gör. Läs gärna Christians välskrivna inlägg i den här tråden.
Bill50x wrote:
Men om du är nöjd med att stampa takten, gör så. Vi andra lyssnar gärna på musik.
Jag är nöjd så för det mesta, ibland headbangar jag också. Men jag har lite för kort hår för det, ser ganska töntigt ut.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
God kväll,
Jag är förvånad över flera av de senaste inläggen i tråden. Känns som att ni inte är mer trygga i era val av anläggningar och åsikter om ditto än att ni låter er påverkas av en killes snurriga, galna, ofta rätt roliga och med en helt egen ordlista garanterat avvikande från Selleri-tonen alster så till den grad att ni faktiskt slutar att skriva!? Hur kan de inläggen hindra er att fortsätta er debatt mellan varandra? Själv tycker jag ett forum står och faller med de som skriver och inte med reglerna och att olika åsikter berikar. Låt de som vill vara med få vara med – om man av någon anledning måste hålla vissa av rummen mer clean kanske man kan styra lite mer fri form till off–topic.
sportbilsentusiasten wrote:
Tex - Keltik dunkar på bra, men är musikalsikt underlägsna ALLA moderna högtalare. FAKTA!*
Fel. Keltik är musikaliskt överlägsna flera moderna högtalare. FAKTA!**

*tycker du.
**tycker jag.
sportbilsentusiasten wrote:
Vilket visar sig av inlägg typ "Majik LP12 är hästlängder från KDS mkII" :roll:
Om man tycker att Majik LP12 är bättre än KDS II ska man då inte få skriva om det på ett Linn-forum? Vart ska man gå istället? Lite grann som att man inte skulle få uttrycka att man tycker bättre om en Ferrari 328 än en modern Ferrari på ett Ferrari-forum. Jag har inte provat om Majik är bättre än KDS eller tvärtom men jag skulle intresserat läsa åsikter från båda håll.

....hälsningar C

Image


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Christian wrote:
Eftersom diskussion nu kommer in yttrandefrihet och rätten att ha sina egna åsikter så vill jag påpeka följande:

Tune Method är en exakt metod som ger exakta svar. Antingen är något bättre eller sämre. Inte kanske och inte ibland. Bättre eller sämre.

Den är inte en bedömningslek med utrymme för egen smak och eget tyckande.

Hela poängen med metoden är just detta och det är det som skiljer den ifrån alla andra sätt att bedöma en musikanläggning. Detta innebär att man i vetenskaplig anda kan återupprepa tester många gånger och få samma svar varje gång vid olika tidpunkter och med olika individer.

Vad innebär då detta: Jo exempelvis innebär det att en Akiva är bättre en Adikt och att olika personer helt oberoende av varandra och var som helst i världen tydligt kan påvisa detta. Genom detta är det också enkelt att utbyta erfarenheter på ett forum.

Lika enkelt som att 1+1=2 inte 1,5 och inte 2,5.

En Akiva är bättre än en Adikt. Alla individer äger givetvis rätten till egna åsikter och man kan tycka vad man vill. Men om man tycker att en Adikt är bättre än en Akiva så har man enligt Tune metoden FEL.

Likadant om man på ett mattematikforum säger ”JAG TYCKER att 1+1 = 3”. Man får givetvis också tycka detta. Men man har FEL enligt mattematikens lagar.

Får man missvisande resultat i sina tester så kan det förklaras på två sätt
1. Något fungerar inte som det ska, är felaktigt installerat eller yttre faktorer påverkar kraftigt resultatet.
2. Man begriper inte metoden.
Precis!

Jag skulle bara vilja tillägga att bland de som tillämpar metoden förekommer det ändå en del diskussioner kring vad som är bäst. Ofta rör de sig på detaljnivå. Det kan vara knivigt att jämföra 0.99 och 1.01 om ljudkaraktären är olika. Och vilken kombination av apparater som ger den högsta totalnivån är alltid aktuell - där resulterar Tune Method i det vi kallar Source First, som inte är en teoretisk regel utan en slutsats av jämförelserna. De största musikaliska förlusterna sker i början av kedjan medan de största ljudmässiga förvrängningarna ofta sker i slutet. När någon rapporterar motsatta resultat så beror det nästan alltid på punkt 1 eller 2 ovan.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
Sportis och Linnofil
Nu tycker jag ni är lite onödigt hårda mot Haraldur.
Jo, jag kan lätt se att många tycker det. Särskilt mitt första inlägg. Sportis var mer återhållsam, men analogin med att se Selleri som sin personliga blogg kändes väldigt rätt.

Saken är den att fungerar det inte med en liten hammare, så tar man en stor hammare. Fungerar inte en stor hammare så tar man till storsläggan. Det var så många som hade redan hade använt hammaren, t.o.m. jag. Helt utan avsedd funktion. Så det var upp till mig att ta till storsläggan. Jag får ta på mig det ansvaret helt enkelt.
Bill50x wrote:
Att leva som man lär är inte det sämsta...
Jag kan alltid försöka, men jag kan inte lova att jag lyckas! ;) Saken är den att jag VILL vara ödmjuk, jag vill lära mig mer. Men när nivån sjunker på forumet till iPhone nivå så finns det inget för mig att få ut av det längre. Det är väl därför jag upplever det som så frustrerande. Jag själv har definitivt tappat intresset för att bidra. Vem vill kasta pärlor för ....?
Bill50x wrote:
En fri diskussion är berikande, ryggkliande från likasinnade är det inte.
Du kanske menar väl, det låter bra när man säger det. Men i praktiken blir det fel. Jag har sällan sett nåt ryggkliande på Selleri. Ta exemplet med just iPhone. Jag undrar (ödmjukt, eftersom jag inte vet) hur man får bäst ljud ur den. (Se tråd under övrigt.) Jag får tips av någon som går att lita på. Jag agerar på det och köper en kabel. Det blir mycket bättre och jag rapporterar tillbaka med länk till vad jag köpt. Eventuella läsare av tråden kan ta del av mina och tipsarens erfarenheter och lära sig. Hur många DS ägare har inte köpt nätverkskablar (och fått bättre prestanda ur sina DS) baserat på Sportis och mina tester? Precis vad jag anser att forumet ska vara till för. Även om det inte gällde Linn. Jag ser Selleri mer som ett tunedem forum än ett Linnforum. Kanske är det därför jag anser det inte räcker med att äga några Linnprodukter? Det går inte att komma nån vart utan att på allvar greppa tunedem. Man kan bara gå vilse. Att man trivs med att ha gått vilse innebär inte att man gått rätt väg. Så enkelt är det. Därför bad jag Haraldur (i sin egen tråd) att söka tunedemhjälp. För att han skulle komma i mål Med systemet och för att ge honom nya kunskaper. Jag menar faktiskt väl! Det gjorde Christian också, i samma tråd.

Ärkeängeln, Jajo och Christian har skrivit bra inlägg här tycker jag. Bl.a. att tunedem inte är en subjektiv metod. Den ger korrekta svar på vad som är bättre och vad som är sämre, punkt! Jag har så svårt att förstå att den som verkligen förstått tunedem ser det som ett likvärdigt alternativ bland alla andra utvärderingsprinciper. Det vore som att en TeaParty politiker skulle säga: -"Självklart är jag frälst och kristen. Men det finns ju andra gudar som är precis lika bra som Jesus, jag gillar dem och tillber dem lika mycket." Jag tror liksom inte att en sån person skulle bli Republikanernas kandidat, om man säger så.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Carl Nyqvist wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vilket visar sig av inlägg typ "Majik LP12 är hästlängder från KDS mkII" :roll:
Om man tycker att Majik LP12 är bättre än KDS II ska man då inte få skriva om det på ett Linn-forum? Vart ska man gå istället? Lite grann som att man inte skulle få uttrycka att man tycker bättre om en Ferrari 328 än en modern Ferrari på ett Ferrari-forum. Jag har inte provat om Majik är bättre än KDS eller tvärtom men jag skulle intresserat läsa åsikter från båda håll.
Carl, men tänka sig...det HAR JAG gjort. Majik LP12 är duktigt bra men KDS är bättre. Och KDS mkII är ÄN bättre.
Man får givetvis skriva vad man själv tycker! Men är det för mycket begärt att man själv testar innan man skriver???
Analogin med bilar är missvisande då tune dem inte handlar om "vad man tycker bättre om" och andra preferenser!
Carl Nyqvist wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tex - Keltik dunkar på bra, men är musikalsikt underlägsna ALLA moderna högtalare. FAKTA!*
Fel. Keltik är musikaliskt överlägsna flera moderna högtalare. FAKTA!**

*tycker du.
**tycker jag.
Snälla Carl, jag har lärt känna dig som seriös debatör men vad är detta?
Keltik är verkligen AS-bra :!: och har mycket dagens talare inte har (förutom Komri) MEN musikalsikt kör tex Komponent åttor runt dom.
Jag är HELT med på att man kan leva med den kompromissen då de ger SÅ mycket annat! Men man kan inte blunda för respektive högtalares för o nackdelar.

Är exakt sådana här diskussioner som är SÅ tröttsamma.

Carl Nyqvist wrote:
God kväll,
Jag är förvånad över flera av de senaste inläggen i tråden. Känns som att ni inte är mer trygga i era val av anläggningar och åsikter om ditto än att ni låter er påverkas av en killes snurriga, galna, ofta rätt roliga och med en helt egen ordlista garanterat avvikande från Selleri-tonen alster så till den grad att ni faktiskt slutar att skriva!? Hur kan de inläggen hindra er att fortsätta er debatt mellan varandra?
Nu handlar det INTE om en eller ett par personer som vissa försöker göra gällande.
Motsäger mig Å DET GRÖVSTA att göra detta till en uthängning av vissa medlemmar!!!!
Det är INTE trevlig debattteknik att försöka vrida det dithän :cry:

För min egen del handlare det om en allmän degradering av forumet, något som vi alla är ansvariga för.

Låt mig ta ett par exempel:
* För 4år sedan kom DS-spelarna och några upptäkte till sin förvåning att NAS, kablar mm mm gjorde skillnad.
Ett grymt stort testande gjordes, för testarna ville ha torrt på fötterna innan det skrevs på forumet, då utfallen på testerna var synnerligen oväntad.
Så postades slutsatserna med uppmaning att andra skulle testa för att gemensamt lära sig mer - FÖR ATT KRAMA UT MAX PRESTANDA.

Vad hände? Det blev en MASSIV debatt. "omöjligt",, "ettor är ettor, nollor är nollor" "ni har noll koll på TCP/IP standarden"

De värsta kritikerna vill trots upprepade uppmaningar INTE testa själv.
Ofta har diskussionerna dessutom mynnat ut i tune dem, source first.


Och så har det hållit på nu 4år. Är det som drar mig härifrån!

Vet fler som inte längre postar tweaks för att de inte vill ha en massa mothugg och diskussioner. Var finns det öppna sinnet?

Denna tråd visar tydligt att vissa inte VILL annat är diskutera o tjafsa (om vad som helst vekar det som). Inte vill testa...inte vill förstå...inte bidra med tips...bara ifrågasätta...
Jag vill få mer prestanda! Det får man genom att testa och dela med sig.


Ett sista exempel jag presenterade några tips på hur man kan få MER prestanda ur DS i tråden igår - men det är tydligen mer intressant att tjafsa om annat. :roll:

Jag skulle önska att Selleri var ett forum där VI GEMENSAMT hjälpte varande få mer muskalsik prestanda ur våra anläggningar.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ni pratar om att sänka nivån på Selleri p.g.a av att haraldur eller jag skriver något vi upplevt. Visst är det så att det kan vara fel det vi upplevt, men man sänker sig riktigt lågt när man går från att tala om fakta och hur det borde vara till personangrepp. Då har man enligt mig nått botten, och det är alltid samma personer som går till personangrepp. Tycker ni verkligen sen att det är konstigt att Haraldur svarar med att skriva något kaxigt som att iphone är bättre än Ads? Märk väl att han gör inga personangrepp även om många uppfattar det så...

Sen om personer med mycker erfarenhet inte vill skriva på forumet så det ju en förlust, det som därimot inte är bra är när folk utnämner sig själv till experttyckare och förkastar andras åsikter genom personangrepp. Det sänker forumet till faktiskt.se:s nivå...

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Denna tråd visar tydligt att vissa inte VILL annat är diskutera o tjafsa (om vad som helst vekar det som). Inte vill testa...inte vill förstå...inte bidra med tips...bara ifrågasätta...
Jag vill få mer prestanda! Det får man genom att testa och dela med sig.
Jag vet inte om jag ska ta åt mig, eller inte...

Jag tror inte någon inte värdesätter det testande som du och andra har gjort, och gör. Personligen är jag för lat, gammal och trött för att göra egna tester på den nivån. Jag räknar dessutom med att jag själv är mindre kritisk och därför kan ta resultaten rakt av utan att riskera att bli missnöjd. Men precis som alla andra doktorander behövs det en opponent. Vi har inte alla talets/skribentens gåva och därför kan vissa frågor ses som ett tjafsande och ifrågasättande.

Precis som du önskar jag bättre prestanda, även om jag inte alls lägger ner lika mycket energi på detta som du och andra här på Selleri. Tro det eller ej, jag är tacksam för att vissa lägger ner krut på att testa och redovisa.

Det finns dock, bland vissa en förmåga att vägra diskussioner om sina upptäckter. Det är en helig sak att få tycka, och ha rätt - för man har ju testat! Jag är den första att hävda att man har rätt till sina åsikter, men det måste väl gälla både den som lägger papperslappar under en apparatfot som den som tycker Keltik är den rockigaste högtalaren? Även om åsikterna, eller lyssningsresultaten, går stick i stäv mot sina egna upplevelser? Carl sammanfattade det hela galant:

"Jag är förvånad över flera av de senaste inläggen i tråden. Känns som att ni inte är mer trygga i era val av anläggningar och åsikter om ditto än att ni låter er påverkas av en killes snurriga, galna, ofta rätt roliga och med en helt egen ordlista garanterat avvikande från Selleri-tonen alster så till den grad att ni faktiskt slutar att skriva!? Hur kan de inläggen hindra er att fortsätta er debatt mellan varandra?"

Eller som vi säger som kan svengelska ;-) Keep up the good work!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Det sänker forumet till faktiskt.se:s nivå...
Häpp :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
pekka71 wrote:
man sänker sig riktigt lågt när man går från att tala om fakta och hur det borde vara till personangrepp. Då har man enligt mig nått botten, och det är alltid samma personer som går till personangrepp.
Som jag nämnde i mitt inlägg tidigare så har det gjorts många försök att rädda både individer och forumet tidigare, av flera olika Sellerister. Men inget har ju fungerat. Det är inte roligt att behöva ta till storsläggan när man ser en trevlig person som är jätteglad åt sin hobby bakom inläggen. Men ingen tog på sig ansvaret för forumets fortlevnad och inriktning. Nu råkar det vara jag som gjorde det denna gång. Jag är ganska van att behöva göra det i arbetslivet så jag gjorde det även här. Jag känner helt enkelt att jag är en sån som kan tåla returerna.
pekka71 wrote:
Tycker ni verkligen sen att det är konstigt att Haraldur svarar med att skriva något kaxigt som att iphone är bättre än Ads? Märk väl att han gör inga personangrepp även om många uppfattar det så...
Ja, på vissa sätt jag tycker det är konstigt. Det visar bara att man inte vill lära sig, utan hellre lär ut sin "unika kunskap" till andra. Problemet är bara att den nivån på kunskap lämnade många tunedemare bakom sig i dammet redan för 20-25 år sedan! Det kloka hade väl varit att säga: Jag tycker iPhone är bra, hur kommer det sig, det kan inte stämma? Vad är det för fel när jag inte hör skillnad, är det anläggningen, förutsättningarna eller jag som brister? Hur ska jag lyssna, hur ska jag testa för att upptäcka skillnaden? Jag har hört en ADS/mk0 låta som en Sandisk Sansa MP3 spelare. Min slutsats var inte att alla DS köpare var dumma i huvudet, jag förstod att något var fel.

Nej, det görs inga personangrepp (som det uppfattas i mitt fall). Det är nämligen ett angrepp på hela forumet! Det är ju därför ingen säger eller gör något, man bara går nån annan stans. Mina och andras inlägg är heller inte menade som personangrepp egentligen. Det är menat att vara angrepp på en bloggkultur där inläggen handlar om mycket annat än musikåtergivning, det är ett angrepp på inlägg och tester där resultat presenteras baserade på annat än tunedem. "Det här kom vi fram till" blir grymt ointressant när man saknat kompassriktning. När inläggen av denna typ (och kontringarna) är majoriteten av inläggen/trådarna på Selleri så är det just det jag vill angripa.
pekka71 wrote:
Sen om personer med mycker erfarenhet inte vill skriva på forumet så det ju en förlust, det som därimot inte är bra är när folk utnämner sig själv till experttyckare och förkastar andras åsikter genom personangrepp. Det sänker forumet till faktiskt.se:s nivå...
Nu tar du i och det får man så klart göra. Jag är ingen experttyckare. Jag har haft Linn i 25 år och tror mig ha förstått hur jag på ett effektivt sätt kan utvärdera musikalisk prestanda. Med den bakgrunden så vill jag gärna bidra. Egentligen är det inte så mycket för att bidra, även om det så klart gör mig glad. Utan det är för att få något tillbaka, att bygga något gemensamt. Ingen av oss vet allt. Men tillsammans vet vi riktigt jäkla mycket här på Selleri. Så vitt jag vet så har det tidvis varit det bästa prestandaforumet för musikanläggningar i världen. Här ha man kunnat fråga och få kvalitativa råd som sparat miljontals kronor (i prestandaekvivalenter) för alla svenska Linnägare som tar tills sig av kvalificerade råd och tester. Ska vi slänga bort allt det, för toleransens och öppenhetens skull? Ja, svarar säkert Bill och några till. Men det är väl uppenbart för alla som hängt här ett tag att de flesta som delar med sig och testar med tunedem som vägledning har försvunnit härifrån? Eller är det bara jag som noterat det? Vem vill dela med sig något i en personlig blogg som (numera) är helt utanför ämnet?

Att vi som försvunnit också är lite barnsliga kan jag väl hålla med Carl om, visst är det så. Det mest mogna hade förstås varit att strunta i det ovidkommande/ointressanta och fortsätta med sitt. Men de flesta är tyvärr inte så mogna. Det har ju visat sig när nästan alla vanliga skribenter har försvunnit. Människor fungerar så helt enkelt, kollektivt så har vi har inte kommit längre. Att helt ignorera hade kanske kunnat fungera. Men vi är också hjälpsamma, så vi har försökt svara och guida så gott det går. I och med det så funkar inte ignoreringsmetoden. På Topica tiden fanns det en kille som hett Remco som alla hade problem med. Han förstörde hela maillistan och kunde absolut inte förstå varför han inte var den bästa på hela listan. Vad nån än sa eller gjorde. Till slut fixade han sitt eget forum och blev nöjd där.

Att Selleri behöver spännvidd är klart, jag gillar det också. Jag hjälper gärna till när nån frågar om bästa valet för ett första Linnsystem, bästa valet vid uppgradering etc. Ofta inser frågeställaren att han/hon kan få hjälp av den samlade erfarenheten på forumet. Det är ödmjukt och det genererar gensvar och hälsosam debatt. Analogin med klavertramp i andra forum har redan gjorts, så ni bör veta vad vi menar. Jag vet att den samlade Sellerikunskapen överskirder min egen, det är ju självklart. Jag är inte beredd att lättvindigt avsäga mig tillgången till den kunskapen, som berikar mig så, för att andra ska få HELT fritt spelrum.
sportbilsentusiasten wrote:
Jag skulle önska att Selleri var ett forum där VI GEMENSAMT hjälpte varandra att få mer musikalisk prestanda ur våra anläggningar.
+100.. typ.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited