selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Sportis och Linnofil
Nu tycker jag ni är lite onödigt hårda mot Haraldur. Vad han skriver får stå för honom och vad andra tycker får väl de propagera för. Detta är inget fritt forum, skyddat av några lagar om yttrandefrihet, men det är väl ändå så att en fri debatt är berikande? Dessutom är det en fråga om tolkning. Vad någon anser vara en stor skillnad mellan KDS1 resp KDS2 kanske någon annan tycker är minimalt jmf med... ja ni förstår.
Linnofil wrote:
Även om ingen precis vill ha uppfostrande, uppläxande kommentarer, det är inte kul. Särskilt inte i vuxen ålder. Men det gäller att ha en ödmjuk attityd, det är inte allt man förstår. Det finns mycket att lära, för den som förmår lyssna.
Att leva som man lär är inte det sämsta...

Även om Haraldur är surrig, pratig och kanske har för många öl innanför västen vid lyssningarna kanske han ändå har något att lära oss andra. Känslan att uppleva musik är väl ändå det vi alla önskar, eller hur? Kanske är vårt sökande alltför akademiskt, oavsett om vi hänger här eller på Faktiskt?

Om någon tvekar att skriva här på Selleri beroende på mina eller Haraldurs (eller andras o-ortodoxa) inlägg, då får väl det stå för dem? En fri diskussion är berikande, ryggkliande från likasinnade är det inte.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Angående iPhone 4 vs ADS/D... Jag kan inte tolka det som något annat än ren provokation. Det är ungefär som att gå in på ett BMW-forum och skriva att en Skoda Fabia har samma körglädje och att alla som föredrar BMWn lever i en glasbubbla och försöker övertyga sig själva om att de inte slängt pengar i sjön.

Eller Bill, du kanske vill förklara på vilket sätt denna kommentar bidrar till en god stämning på selleri, där vi kan dela erfarenheter om tunedem och Linn:
haraldur wrote:
Jag är dock tacksam för att någon låter sig lur.eh jag menar köper dessa nya enär de till sist kan hamna i begagnatledet för kaffepengar avseende den takt som det nya linneriet spottas ut.
Direkt respektlöst och otrevligt skulle jag säga och orsaken till varför jag inte är aktiv på selleri längre. Känns lite som att bli idiotförklarad i sitt eget hem.

Jag jämförde precis min ADS/D mot min (numera pensionerade) iPhone 4 och Samsung Galaxy S II.

Det stärker mina teorier om att haraldur sitter framför sin dator och skrattar åt oss och njuter av provokationen. För övrigt är Samsungen snäppet bättre.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Angående iPhone 4 vs ADS/D... Jag kan inte tolka det som något annat än ren provokation. Det är ungefär som att gå in på ett BMW-forum och skriva att en Skoda Fabia har samma körglädje och att alla som föredrar BMWn lever i en glasbubbla och försöker övertyga sig själva om att de inte slängt pengar i sjön.
haraldur wrote:
Jag är dock tacksam för att någon låter sig lur.eh jag menar köper dessa nya enär de till sist kan hamna i begagnatledet för kaffepengar avseende den takt som det nya linneriet spottas ut.
Direkt respektlöst och otrevligt skulle jag säga och orsaken till varför jag inte är aktiv på selleri längre. Känns lite som att bli idiotförklarad i sitt eget hem.

Jag jämförde precis min ADS/D mot min (numera pensionerade) iPhone 4 och Samsung Galaxy S II.

Det stärker mina teorier om att haraldur sitter framför sin dator och skrattar åt oss och njuter av provokationen. För övrigt är Samsungen snäppet bättre.
Jajo, vi har väl alla rätt till våra åsikter. Precis som jag respekterar dina åsikter om vilken mobil som låter bättre. Det säger ju inget om det är dina eller mina åsikter som är rätt, bara att vi under vissa förhållanden har funnit det vara på ett visst sätt.

Det handlar inte alls om att "bli idiotförklarad i sitt eget hem" men kanske att man behöver ompröva sina egna ståndpunkter. Vill vi ha bättre musikåtergivning hemma kanske det lönar sig att lyssna på synpunkter ur flera synvinklar. Kanske kan man få bättre ljud/musik på något annat sätt än att investera 140 papp på en KDS?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Sportis och Linnofil
Nu tycker jag ni är lite onödigt hårda mot Haraldur. Vad han skriver får stå för honom och vad andra tycker får väl de propagera för. Detta är inget fritt forum, skyddat av några lagar om yttrandefrihet, men det är väl ändå så att en fri debatt är berikande? Dessutom är det en fråga om tolkning. Vad någon anser vara en stor skillnad mellan KDS1 resp KDS2 kanske någon annan tycker är minimalt jmf med... ja ni förstår.


Om någon tvekar att skriva här på Selleri beroende på mina eller Haraldurs (eller andras o-ortodoxa) inlägg, då får väl det stå för dem? En fri diskussion är berikande, ryggkliande från likasinnade är det inte.

/ B
Bill, Nu tycker jag att du vrider till detta, så som du ofta gör. Trist! Vem har nämnt att denne är emot fri debatt...vem har diskuterat skillnaden mellan KDS mkI och II och hur man upplever skillnaden, vem har ja nu orkar jag inte längre. Har viktigare saker att göra.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill,

Din politiska korrekthet är verkligen tröttsam. Det låter så fint när du skriver om att man ska "vidga sina vyer". Jag tycker att det är totalt ointressant att vidga mina vyer. Jag är intresserad av att dela erfarenheter och kunskaper inom ett väldigt nischat område. Det var därför jag joinade ett nischat forum (trodde jag). Där behöver man inte ifrågasätta triviala saker som huruvida en iPhone 4 är en tillräcklig musikförmedlare.

Jag somnar om!

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Jag tycker att det är totalt ointressant att vidga mina vyer.
Jag tror dig.
jajo wrote:
Där behöver man inte ifrågasätta triviala saker som huruvida en iPhone 4 är en tillräcklig musikförmedlare.
Nä, det vore väl synd om man behövde ompröva sina sanningar. Har du lyssnat på en iFån4? Har du några egna åsikter? Varför inte delge dessa istället för att spy galla över dem som gör så?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, Nu tycker jag att du vrider till detta, så som du ofta gör. Trist! Vem har nämnt att denne är emot fri debatt...vem har diskuterat skillnaden mellan KDS mkI och II och hur man upplever skillnaden, vem har ja nu orkar jag inte längre. Har viktigare saker att göra.
Hm, det borde jag åxå ha... :-)

Inte emot fri debatt? Njae. Bara så länge debatten rör sig inom vissa ramar, tydligen. Att tycka att en ajfån4 låter OK är tydligen som att svära i kyrkan...

Tänk OM Selleri hade varit ett forum där man överhuvudtaget inte fått namna några andra produkter än Linn. Hur hade det då sett ut? Eller om man bara hade fått nämna andra produkter så länge de är sämre än Linn? Hur skulle detta hjälpa forummedlemmarna att få bättre ljud hemma?

Nu kan man ju diskutera huruvida Selleri är ägnat åt att skapa bättre ljud hos medlemmarna globalt sett eller bara för de som har Linn-produkter. Men jag har i alla fall uppfattat det som att det finns en viss höjd här, att det mer är tunedem som gäller än att det absolut måste vara Linn-produkter.

Ett forum är ingen demokratisk inrättning. Reglerna bestäms av forumskaparen och det är upp till var och en att följa dessa - eller gå någon annanstans. Men även forumskaparen måste fundera över vad syftet med forumet är. Ska vi bara klia varandras ryggar kanske det inte blir så kul i längden?

Om en och annan bokstavstroende lämnar forumet kanske inte alls är lika illa som när de friska vindarna tröttnar när de bara får skit för att de vågar ifrågasätta "normerna". Eller ska vi alla som har egna åsikter starta våra egna forum?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
jajo wrote:
Jag tycker att det är totalt ointressant att vidga mina vyer. Jag är intresserad av att dela erfarenheter och kunskaper inom ett väldigt nischat område. Det var därför jag joinade ett nischat forum (trodde jag). Där behöver man inte ifrågasätta triviala saker som huruvida en iPhone 4 är en tillräcklig musikförmedlare.
Precis den anledningen varför jag också hänger (hängde) på Selleri. Sen kanske jag konsumerar mer än jag delar då jag inte på låååååånga vägar testar och lyssnar som Jajo och många andra entusiaster gör.

edit: klantade mig lite med citatet

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Där behöver man inte ifrågasätta triviala saker som huruvida en iPhone 4 en tillräcklig musikförmedlare.
Nä, det vore väl synd om man behövde ompröva sina sanningar. Har du lyssnat på en iFån4? Har du några egna åsikter? Varför inte delge dessa istället för att spy galla över dem som gör så?
Jag kan vidga mina vyer, konstant ifrågasätta alla mina kunskaper och erfarenheter och inte komma nånstans. Jag har valt att lita på mina erfarenheter och optimera i en viss riktning. Jag joinade ett NISCHAT forum för några år sedan för att kunna dela erfarenheter. Jag är inte intresserad av jakten efter prylar, jag är intresserad av vad man kan göra med dem. Därför är det ointressant att testa något som jag med erfarenhet vet kommer vara sämre. Vi väljer alla vad vi vill göra med vår tid.

Selleri har för mig utvecklats från att vara ett nischat Linn-forum till att bli ett flumforum där man inte kan lita på vad man läser och där massa okunskap sprids. Det tycker jag är en tråkig utveckling.

Vad det gäller att dela erfarenheter så är jag väl inte den som är sämst på det på det här forumet... Läs några inlägg bak så ser du vad jag tycker om iPhone 4.

*snark*

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
... Läs några inlägg bak så ser du vad jag tycker om iPhone 4.
Jag hittar inga inlägg från dig i denna tråd som beskriver vad du tycker om iPhone som källa. Är du seriös, inte bara är ute för att gnälla, så citerar du lämpligen dig själv eller postar en länk.

Visst är Selleri ett nischat forum, det är en STOR anledning till att jag själv hänger här. Var annars kan jag hitta all information om Linn-produkter, om tunedem - om hur vi bäst upplever musiken och inte bara ljudet? Selleri är ett forum som definitivt skiljer sig från de som enbart pratar ljud eller apparater.

Just därför önskar jag att de med "irrläror" kommer till tals, kanske de (också) har något att lära oss?

Det är bredden som gör Selleri intressant. Jag hoppas att forumet fortsättningsvis kommer vara öppet för olika åsikter. Om jag får kritik på ett Volvo-forum när jag hävdar att BMW är bäst, så är det väl ganska självklart. Men om ingen kan förklara varför jag har fel kanske man/dom ska ta sig en funderare...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
jajo wrote:
... Läs några inlägg bak så ser du vad jag tycker om iPhone 4.
Jag hittar inga inlägg från dig i denna tråd som beskriver vad du tycker om iPhone som källa. Är du seriös, inte bara är ute för att gnälla, så citerar du lämpligen dig själv eller postar en länk.
PK och "det finns inget rätt och fel" får mig på gnällhumör. Jag testade min iPhone 4 mot min Akurate DS för några timmar sedan. iPhone spelar totalt utan känsla och musiken blir platt/tråkig/intetsägande. Det är störande dåligt. Samsung Galaxy S II hade en gnutta mer känsla men sämre ljud (båda med Spotify). Sansa Clip med FLAC är bättre, men låter väldigt odynamiskt och stelt. Kan tänka mig att en Sansa Clip är i nivå med en Mimik/Karik ungefär. Telefonerna är långt efter.
Bill50x wrote:
Men om ingen kan förklara varför jag har fel kanske man/dom ska ta sig en funderare...
Svårt att förklara för nån som är totalt ointresserad! Det är ju diskussionen du brinner för och inte kunskapen. Linn vs annan hifi. Tunedem vs andra metoder. Kvasidiskussioner. Det är därför du är så rädd för att selleri ska tappa "bredd". Tröttsamt för oss som vill komma längre i vår kunskap om musikåtergivning och tunedem.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Jag hittar inga inlägg från dig i denna tråd som beskriver vad du tycker om iPhone som källa. Är du seriös, inte bara är ute för att gnälla, så citerar du lämpligen dig själv eller postar en länk.
Verkar onödigt, då du själv citerade honom kl 12:24. Dessutom svarade du på det.
jajo wrote:
Det är ju diskussionen du brinner för och inte kunskapen. Linn vs annan hifi. Tunedem vs andra metoder. Kvasidiskussioner. Det är därför du är så rädd för att selleri ska tappa "bredd". Tröttsamt för oss som vill komma längre i vår kunskap om musikåtergivning och tunedem.
+1

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Bill50x wrote:
jajo wrote:
... Läs några inlägg bak så ser du vad jag tycker om iPhone 4.
Jag hittar inga inlägg från dig i denna tråd som beskriver vad du tycker om iPhone som källa. Är du seriös, inte bara är ute för att gnälla, så citerar du lämpligen dig själv eller postar en länk.
PK och "det finns inget rätt och fel" får mig på gnällhumör. Jag testade min iPhone 4 mot min Akurate DS för några timmar sedan. iPhone spelar totalt utan känsla och musiken blir platt/tråkig/intetsägande. Det är störande dåligt. Samsung Galaxy S II hade en gnutta mer känsla men sämre ljud (båda med Spotify). Sansa Clip med FLAC är bättre, men låter väldigt odynamiskt och stelt. Kan tänka mig att en Sansa Clip är i nivå med en Mimik/Karik ungefär. Telefonerna är långt efter.
Bill50x wrote:
Men om ingen kan förklara varför jag har fel kanske man/dom ska ta sig en funderare...
Svårt att förklara för nån som är totalt ointresserad! Det är ju diskussionen du brinner för och inte kunskapen. Linn vs annan hifi. Tunedem vs andra metoder. Kvasidiskussioner. Det är därför du är så rädd för att selleri ska tappa "bredd". Tröttsamt för oss som vill komma längre i vår kunskap om musikåtergivning och tunedem.
Tack. Nu vet jag vad din erfarenhet av iPhone4 är. Att en Sansa Clip är i nivå med en Mimik var nytt för mig och den åsikten tas emot med tacksamhet.

Nä, jag är inte "totalt ointresserad". Då hade jag väl knappast hängt här? Att bara diskutera för diskuterandets skull ligger inte för mig, men det finns hur många forum för det som helst.

Men du har rätt, jag ser inte Linn som bäst, inte tundedem som det enda rätta. Jag förbehåller mig rätten att själv välja vad jag tycker. Du må kalla det för "kvasidiskussioner" om du vill. Mitt intresse är att få en bättre återgivning. Om jag skapar detta genom ett bättre ljud eller en bättre musik-återgivning är väl en bedömning som bara jag kan göra, eller hur? Låt mig säga så här; jag saknar mycket av musiken i de forum som fokuserar på hur det låter. Därför hänger jag (också) här. Är det OK för dig?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Visst kan jag tycka att det är roligt med trådar som keltikarna och dess problem och gamla lk-prylar.

Men måste hålla med om att vi är på ett nischat linnforum så när man här säger att något är bättre/sämre utan närmare beskrivning så ska det vara bättre/sämre utifrån tune dem. Annars kan det betyda vad somhelst och då tappar forumet sin vits. För att vi alla ska förstå och kunna dra nytta av upplevelser måste man hålla sig till denna metod vid bättre/sämre.

Sen kan man förstås, tycker jag, självklart skriva om hur man älskar sina keltikar, för det förstår jag att man gör, men att man då beskriver det som "mer tryck, mer bas, osv".

Och sen förstås om man säger att iphone är bättre än akurate ds så kan man ju också tillägga att man inte följer, begriper eller gillar tune dem-metoden.

Det är ju viktigt att kommunikationen fungerar här. Om jag säger "stol" så utgår ju folk ifrån att jag menar något man sitter på, inte något som används för att hacka lök. Börjar vi byta ut saker för att vi "vill" så tappar kommunikationen sin mening. Likadant när vi snackar bättre/sämre på det här forumet.

Bas-bögeri och andra inriktningar får hålla sig på andra forum när dom snackar om vad dom tycker är bättre/sämre

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Nä, jag är inte "totalt ointresserad". Då hade jag väl knappast hängt här?
Jag tror att du hänger här för att du är intresserad av att diskutera med folk som är väldigt entusiastiska inom en viss nisch. Du tycker säkert att det är lika kul att debattera med mätnördar på faktiskt.se. Jag tror inte att du är mer intresserad av Linn-produkter än andra märken. Jag är helt övertygad om att tunedem som metod inte intresserar dig (möjligtvis som fenomen). Det märks nämligen på ditt sätt att skriva, och att du trots över 3000 inlägg på det här forumet fortfarande inte bidragit med något intressant på ämnet. Du står och stampar på samma ställe och försöker få oss att vidga våra vyer och upptäcka att det finns en värld utanför Linn. Under tiden stampar vi takten istället.

/ j


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited